Prețul unui litru de motorină este de 7,13 lei, iar un litru de benzină a ajuns să coste, în București, 7,20 lei, ba chiar mai mult de 8 lei, dacă vorbim de marca Premium.
Publicitate
Comparativ cu început acestui an, se poate spune că prețurile la acestei categorii de carburanți au crescut aproape cu un leu și cu doi față de anul trecut, când valorile se învârteau în jurul cifrei de 5 lei pe litru. În același timp, la unele stații se înregistrează, în prezent, chiar și prețuri care trec de opt lei pe litrul de carburant premium. Ce se va întâmpla în continuare? Profesorul Mircea Coșea a venit cu un răspuns la această întrebare.
”Scumpirile nu se opresc aici pentru că în economie se conturează deja un fenomen ce înseamnă că de la mic la mare se mănâncă unul pe altul. De la început trebuie să spunem că o creștere a prețurilor la energie sau la carburanți va duce la creșterea prețurilor tuturor produselor și serviciilor dintr-o țară, inclusiv în România. Dacă a crescut prețul carburantului, o să crească prețurile de la biletul de autobuz, la o legătură de leuștean sau de mărar. Pentru că toate consumă combustibil. Sau poate consumă energie.
Sunt mai mulți factori care au dus la așa ceva. Aici trebuie aplicat un sistem care, din păcate, nu este specific pieței libere, dar care trebuie aplicat, și anume plafonarea prețurilor, așa cum s-a întâmplat în alte țări”, spune economistul.
Vor alimenta de oriunde, dar nu din România
Mircea Coșea arată că ”unul dintre sectoarele importante ale economiei românești, care a mers foarte bine, este transportul internațional. Aici lucrurile au evoluat bine, s-au dezvoltat foarte mult, dar această creștere a prețului la combustibil este o piedică extraordinar de puternică pe drumul activității eficiente a acestui sector. Știți ce se va întâmpla? Vor alimenta în Ungaria. Sau în alte țări, de la Viena sau de pe șosea, de undeva, pentru că nu vor mai cumpăra carburanți din România, unde este prea scump. Prin urmare, efectul creșterii nu aduce, până la urmă, beneficiile la care sperau producătorii”, a concluzionat profesorul Coșea.
Citește și S-au scumpit până și lumânările și tămâia. Credincioșii cer Bisericii să intervină
În opinia lui, aici ar trebui să intervină instituțiile statului, inclusiv o structură care are un rol extraordinar, ”dar care, practic, este în afara jocului, și anume Consiliul Concurenței. Trebuie văzut exact ce se întâmplă cu prețurile, pentru că, vedeți dumneavoastră, creșterea prețului brut la petrol la extracție nu înseamnă că, în România, trebuie să păstrezi prețul ridicat la pompă, atâta timp cât există oscilația prețurilor pe piața internațională.
Nu există presiuni asupra distribuitorului
La noi, dacă a crescut prețul petrolului brut, prețul combustibilului crește și nu mai revine odată cu scăderea brutului. Asta este o chestiune de aranjament, de cvasi-monopol, care trebuie combătută. În al doilea rând, dacă se aplică TVA-ul. TVA-ul este o măsură care are efect pe termen mediu. Nu există nici un fel de presiune asupra distribuitorului ca în momentul în care scade TVA-ul, el să scadă și prețul automat. El va rămâne la prețul care este, chiar îl va crește. Deci, toate lucrurile sunt, spune pe românește cu du-te-vino, nu sunt lucruri care să fie absolut sigure.
Din acest motiv trebuie să existe un mix de măsuri, să se vadă cum se reglementează una cu cealaltă. Ni se spune că avem specialiști, că vom discuta cu specialiști, că vom face cu specialiștii... Toate vorbele guvernului sunt la viitor. Dar momentul actual, așa cum toată lumea știe și cum toată lumea recunoaște, este unul foarte periculos. Acum trebuie făcut ceva. Ce fac transportatorii? Ce fac taximetriștii? Sunt niște domenii afectate imediat, dar care pot fi reglementate”, a subliniat Mircea Coșea pentru Realitatea Plus.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu