Primari de sector, dar și reprezentanți ai societății civile îl critică pe primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, pentru lipsa de colaborare și absența unui dialog constructiv, în condițiile în care problemele orașului se acutizează. Printre acestea se numără și proiectele care țin de îmbunătățirea calității mediului.
Prezenți la o conferință despre viitorul verde al Bucureștiului, primarii sectorului 6, Ciprian Ciucu, și Sectorului 2, Radu Mihaiu, s-au plâns atât de calitatea comunicării cu primarul general – care, de altfel, a și fost absent de la dezbatere -, cât și de blocarea fără temei a unor proiecte menite să modernizeze sectoarele. În acest sens, Ciprian Ciucu a declarat că poate fi de înțeles de ce primăria nu mai dă avize de toaletare sau de defrișare după defrișările excesive, însă a trece dintr-o extremă în alta nu este soluție, mai ales fiind vorba despre arbori care reprezintă un risc la siguranța pietonilor. Acesta s-a mai plâns de faptul că unele proiecte mari de infrastructură sunt blocate, sub pretextul unei false protecții a mediului. Astfel, acesta îl acuză pe Nicușor Dan că nu îi dă voie să înceapă lucrările la proiectul de infrastructură din Prelungirea Ghencea, deși a făcut deja toate demersurile și a primit toate aprobările. Ciucu a mai spus că dosarul stă de câteva luni pe masa Primarul General.
Acesta a abordat și problema traficului și a parcărilor, arătând că Primarul general nu are o strategie integrată cu primarii de sector. Deși a stabilit niște tarife de parcare, acțiunea s-a oprit aici și nici nu a descurajat traficul din București. Ciprian Ciucu spune că încearcă să gestioneze problema la nivel de sector (inclusiv prin inițiative de tip KISS&RIDE), însă că „singurul care poate veni cu o strategie de parcare pe București este Primarul General”.
Legat de lipsa de colaborare cu primarul Capitalei, Ciprian Ciucu a comentat: „Este inacceptabil ca într-un oraș cu 7 primării să nu ne întâlnim în noiembrie-decembrie și să facem bugetul împreună. Noi (primarii de sector) ne-am întâlnit între noi să rezolvăm problema deșeurilor. Dar primarul general trebuie să convoace o dată pe lună.”
Pezent la dezbatere, viceprimarul Horia Tomescu a admis că „nu există o colaborare reală între municipalitate și primăriile de sector”. Dacă nici reprezentanții administrațiilor locale nu pot sta împreună la aceeași masă, o strategie pentru întreaga capitală este dificil de realizat și cu atât mult de implementat.
Și reprezentanți ai socieității civile și ai mediului de afaceri i-au reproșat Primarului general lipsa de colaborare. Ioana Ivanov, Partener, Civitta Consulting, a spus că mediul privat, inclusiv dezvoltatorii, sunt interesați să coopereze cu primăriile, iar expertiza acestora ar putea contribui la realizarea unor obiective de mediu, precum regenerarea urbană. În mod logic, în lipsa unui cadru formal de cooperare și în contextul reticenței primăriei de a se angaja în dialog, este dificil ca expertiza mediului privat și viziunea administrației să găsească punți comune pentru a se putea realiza proiecte urbane verzi de anvergură, cu atât mai mult în contextul în care există neclarități în ceea ce privește viziunea administrației.
În același ton, Alexandru Opriță, Platforma de mediu pentru București, a spus că lipsa de cooperare societate civilă – autorități - companii este un motiv pentru care Bucureștiul nu poate număra mai multe realizări pe dimensiunea mediu și este de părere că lipsa dialogului este motivată de lipsa de încredere. Și Alex Găvan, reprezentant al societății civile, fondatorul platformei civice Împreună Pentru Centura Verde, a reproșat lipsa de implicare a lui Nicușor în orice dialog sau dezbatere, dovedită și prin absența de la conferința de mare interes pentru viitorul verde al Capitalei.
Nemulțumit de colaborarea cu Nicușor Dan este și Robert Negoiță de la sectorul 3, care a declarat într-o emisiune TV că intenționează să candideze pentru un nou mandat anul viitor, pentru a-și finaliza proiectele care au fost blocate. „E foarte posibil să mai candidez un mandat, asta pentru că, repet, nu am fost lăsați să finalizez proiectele atât de importante pe care le-am promis și trebuie finalizate”, a declarat Negoiță.
În concluzie, ideea generală în prezent este că Primarul General are așteptarea ca toată lumea să lucreze pentru o capitală mai verde fără să aibă o strategie clară pentru București și fără să colaboreze cu părțile implicate, în timp ce propriile sale realizări – mai ales comparate cu promisiunile electorale – sunt cel puțin „modeste”.
În ceea ce privește realizările din ultimii doi ani ale Bucureștiului în direcția reducerii poluării și a tranziției către o capitală mai verde, acestea se limitează la achiziția unor mijloace noi de transport în comun, dar chiar și dintre acestea, zeci de autobuze sunt cu motor diesel, au fost opinii exprimate de participanți. Referitor la actualizarea Registrului Spațiilor Verzi, benzile unice pentru autobuze, pistele de bicicletă, politici susținute de reducere a traficului cu vehicule individuale, toate acestea sunt încă la nivel de plan sau de plan în lucru. Termenele sunt mereu amânate, din varii motive, și nici măcar noul plan integrat de calitate a aerului nu a fost finalizat la data preconizată, după cum a confirmat chiar viceprimarul Horia Tomescu: „studiul trebuia să fie gata până în octombrie, planul de acțiune în februarie, dar din cauza procedurilor de achiziții vom avea studiul abia în mai”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News