Primul tren electric cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani ar putea să intre oficial în circulație în această lună și va opera pe ruta București-Brașov.
Această achiziție face parte din pachetul de investiții în infrastructura feroviară al Guvernului condus de Marcel Ciolacu, finanțări importante din bani europeni, dar și din împrumuturi de la BEI sau de la bugetul de stat.
După 20 de ani, România va avea un tren nou pus în circulație pe ruta București - Brașov. Noul tren electric este de la Alstom Coradia Stream și face parte dintr-un lot de 37 de garnituri care urmează să ajungă în România.
Alte investiții sunt anunțate în perioada următoare, ca parte a planului PSD de dezvoltare a infrastructurii feroviare. Doar în luna octombrie, Guvernul Ciolacu a aprobat achiziția a 58 de trenuri electrice pentru suma de 3,3 miliarde de lei, finanțată din fonduri europene. Adițional, un alt proiect pentru 9 trenuri electrice noi și a 23 de locomotive, investiție cu o valoare de peste 1,2 miliarde de lei, a fost adoptat de Executiv la începutul lunii noiembrie.
Trenuri electrice noi, pe fonduri europene
Acest pachet de 58 de trenuri electrice face parte din cel mai mare pachet de investiții în infrastructura feroviară în ultimii 35 ani care prevede cumpărarea de 143 de trenuri noi. Cele 58 de noi garnituri vor interconecta 13 municipii reședință de județ.
„Aprobăm, așadar, un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea”, spunea premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de guvern în care s-au aprobat proiectele.
Investiții mari și în infrastructura feroviară
Trenurile urmează să fie livrate în următorii ani, iar finanțarea este din fonduri europene. Ministrul Fondurilor Europene, Adrian Câciu, a declarat că se caută încă și alte surse de finanțate prin fonduri europene pentru a continua achiziția de trenuri noi.
În paralele însă se lucrează și la modernizarea căilor ferate. În prezent se lucrează la aproximativ 1.200 de km de cale ferată în toată țara.
„Avem 587 de kilometri de cale ferată deja modernizată (…). În prezent sunt 1.200 de kilometri de cale ferată în lucru, în modernizare, încă 1.000 în pregătire”, este anunțul făcut de oficialii Ministerului Transporturilor.
Sute de kilometri de cale ferată modernizată
La finalul lunii octombrie, Guvernul Ciolacu a aprobat două memorandumuri care vizează negocierea cu Banca Europeană de Investiţii a două finanţări în valoare de câte 300 de milioane de euro pentru proiecte de infrastructură feroviară. Unul din proiecte vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, cu o lungime totală de peste 160 de kilometri, implementarea proiectului a început în ianuarie 2023 şi se estimează că va fi finalizată la sfârşitul anului 2027.
"Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu Banca Europeană de Investiţii pentru asigurarea finanţării sumei de 300 milioane de euro pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor. Consiliul de Administraţie al Băncii a aprobat această finanţare în cursul lunii februarie. Proiectul este estimat la 1,975 miliarde de euro (inclusiv TVA şi achiziţia de trenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde de euro, iar diferenţa va fi acoperită de statul român", reiese dintr-un comunicat transmis de Guvern.
Un al doilea proiect face referire tot la modernizarea liniei ferate dintre Caransebeş, Timişoara și Arad. De asemenea, se estimează ca proiectul să fie finalizat la sfârşitul anului 2027.
Partidul Social Democrat - PSD, CMF 31240010
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu