Profesorul universitar Ovidiu Pânișoară atrage atenția asupra pericolelor supraîncărcării elevilor cu informații, subliniind că aceasta poate duce la respingerea învățării.
În contextul sistemului educațional, o problemă majoră identificată de experți este supraîncărcarea elevilor cu materii și informații. Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de Formare a Profesorilor de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, atrage atenția asupra efectelor negative pe care acest fenomen le poate avea asupra procesului de învățare și a dezvoltării elevilor. Invitat în cadrul emisiunii DC EDU, Pânișoară a subliniat importanța unei abordări echilibrate în educație și necesitatea fundamentării deciziilor educaționale pe cercetare.
„Problema este că orice element de supraîncărcare sau de suprasolicitare duce la respingerea acelui fenomen. Studiile arată că, pentru a învinge un obicei prost, este nevoie de o expunere excesivă, până când creierul asociază acea acțiune cu un sentiment negativ, respingând-o în cele din urmă. Însă, în educație, avem de-a face cu o altă realitate – elevul este ca un pahar pe care nu îl poți umple mai mult decât capacitatea sa", explică profesorul.
Citește și: EXCLUSIV Mitul şcolii finlandeze, demontat. "Dacă era aşa bun, era peste tot în lume"
Profesorul Pânișoară a subliniat că, pentru a putea contura strategii eficiente, este esențial să se înțeleagă profilul elevului de astăzi, în ce măsură acesta este deschis la diverse metode și cât de mult poate fi împins către acumularea constantă de noi informații. „Sunt mulți profesori care consideră că nu este mult de învățat, dar uită că sunt foarte multe materii. Invit pe oricine să experimenteze studiul tuturor materiilor unui elev de clasa a opta și să vadă dacă reușește să le învețe, să aibă timp și pentru joacă, și pentru relaxare. Viața nu înseamnă doar învățare".
„Așteptăm strategii în educație, dar fără cercetări în spate, acestea sunt doar decizii bazate pe reacții personale", a avertizat prof. dr. Pânișoară. Potrivit acestuia, deciziile nefundamentate pot duce la implementări necorespunzătoare, precum introducerea modulelor educaționale, care nu au avut la bază o analiză aprofundată a impactului asupra elevilor.
Profesorul a utilizat metafora unei ciorbe pentru a descrie necesitatea diversității în activitățile elevilor: „Ca să iasă o ciorbă bună, nu poți pune doar pui. E nevoie de morcovi, ceapă și alte ingrediente pentru a crea un echilibru. La fel, copiii au nevoie nu doar de învățare, ci și de timp pentru relaxare și divertisment".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu