Cezar Osiceanu a vorbit de ce s-a întâmplat duminică, la Aeroportul din Brașov.
Pilotul și expertul în aviație Cezar Osiceanu a vorbit despre incidentul petrecut duminică la Aeroportul din Brașov, unde, pentru prima dată în istoria sa, sistemul de dirijare de la distanță a avioanelor pentru aterizare a cedat. Osiceanu a subliniat că această defecțiune este doar ultimul episod dintr-o serie de probleme care au afectat aeroportul încă de la începutul proiectului.
„Duminică, la Aeroportul din Brașov, a cedat pentru prima oară în istoria sa sistemul de dirijare de la distanță a avioanelor pentru aterizare. După toate problemele întâmpinate la acest aeroport, această defecțiune a fost ultima picătură.
Să recapitulăm:
Dintr-un proiect inițial pentru un aerodrom înierbat, acesta s-a transformat într-unul pentru un aerodrom cu pistă betonată, dar pentru avioane de mic tonaj, ca în final să devină un aeroport internațional.
Construcția s-a realizat cu fonduri europene, însă din cauza unor abordări greșite, cauzate de schimbarea succesivă a proiectului inițial și de lipsa cunoștințelor necesare în domeniul aviației ale proiectanților, au apărut erori grave. Una dintre acestea a fost proiectarea greșită a turnului de control, al cărui acoperiș nu poate susține antenele de comunicații strict necesare funcționării unui aeroport.
Rezultatul?
Mult trâmbițatele curse care ar fi trebuit să lege Brașovul de restul Europei au dispărut ca un fum, vorba poetului. ROMATSA a anunțat că, din lipsă de personal, nu poate asigura operarea aeroportului 24 de ore din 24. Neexistând curse, nu există nici firme care să asigure mentenanța avioanelor.
Lipsa curselor și a pasagerilor a dus la cheltuieli enorme pentru Consiliul Județean, care trebuie să achite din banii contribuabililor locali întreținerea scumpă a aeroportului.
Astfel, deși Aeroportul Brașov este primul aeroport construit după cele realizate de Ceaușescu, nu este nici un model de business de succes și nici unul constructiv, din păcate.
Urmare a celor de mai sus, blocați fiind de condițiile impuse de folosirea fondurilor europene, dar și de necesitatea obligatorie de a asigura dirijarea aeriană a avioanelor până la aterizare, s-a apelat la soluția dirijării de la distanță. Această dirijare este asigurată de controlorii aerieni ai ROMATSA, aflați la Arad, și presupune îndeplinirea unor condiții tehnice obligatorii, printre care existența unui canal video care să transmită în timp real situația de la Aeroportul din Brașov.
Pentru prima oară în istoria acestui sistem de dirijare, a cedat canalul video strict necesar pentru dirijare. Această defecțiune poate avea cauze teoretice precum:
Probleme tehnice de natură internă: componente ale sistemului, etc.
Un atac informatic asupra sistemului.
Alte cauze necunoscute.
Ancheta internă și internațională deschisă va indica cauzele și motivele acestei situații periculoase pentru siguranța și securitatea zborului, dar până la finalizarea ei, toate zborurile sunt anulate. Teoretic, operatorii aerieni și cei din turism sunt obligați să ia măsuri în consecință, măsuri ce vor afecta, evident, și pasagerii”, a spus pilotul Cezar Osiceanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu