Prof. univ. dr. Ioan Cristescu a vorbit despre lipsa de viziune a celor care au conceput noua lege a educației, comparativ cu Legea lui Spiru Haret.
Prof. univ. dr. Ioan Cristescu, directorul general al Muzeul Național al Literaturii Române, invitatul emisiunii DC Edu de la DC News TV și DC News, a vorbit despre legea lui Spiru Haret, ministrul educației care a reușit să reformeze sistemul educațional din România, dar și aplicarea acesteia pe termen lung, lucru pe care actuala lege a educației pare să o fi neglijat.
”Strategia aceasta cu România Educată. S-a adoptat, s-a făcut o lege și după ce vin situațiile reale, din teren, vedem că trebuie cârpită, ici-colo. Asta ce înseamnă?
Dacă ne aducem aminte de legea lui Spiru Haret, acolo erau niște direcții generale, atât face o lege, cu o viziune pe termen lung, și această viziune pe termen lung era după aceea cu niște modalități de aplicare. Or noi, aici, avem ceea ce aș putea numi nu o strategie și nici o viziune, ci o părere vizionară. Când întrebi evaluatorii ANEVAR ce este evaluarea, definiția este simplă. Evaluarea este o opinie asupra unei valori.
Și legea aceasta este o lege asupra ceva, dar ca un fel de părere. Ea nu a fost făcută, este foarte clar, că indiferent că a fost redactată de oameni din minister, din Parlament, nu a ținut cont de necesitățile reale ale societății românești de acum și din următorii 50 de ani.
Pentru că o lege nu ar trebui să fie valabilă pentru următorii 5 ani, mai ales în educație, căci știm foarte bine că orice ciclu de educație este de 12 ani”, a declarat prof. univ. dr. Ioan Cristescu la DC Edu de la DC News.
”Au fost doi mari miniștri ai Educației, până la venirea comunismului în România, Spiru Haret. Aș vrea să subliniez un lucru aici, a fost și Titu Maiorescu, ministru al Cultelor și Instrucțiunii Publice, erau rivali, sunt cunoscute dialogurile și polemicile lor, dar toate la un nivel foarte înalt de civilitate și academism. Ne amintim că Regele Carol I, atunci când forma un guvern îl chema pe primul ministru și îi punea o condiție: ca miniștri să fie absolvenți de Sorbona. Iar la Educație și Instrucțiunea Publica recomanda: Lasă-l pe Spiru Haret că știe el ce face.
Iar al doilea a fost Constantin Angelescu. Toți aveau studii la universități prestigioase și într-adevăr, cum ați subliniat, Spiru Haret a ferit o viziune care a fost respectată. Or, noi ce să facem cu peste 30-40 de miniștri care au dărâmat? Prima preocupare a fost să dărâme ce au făcut cei dinainte, ca să construiască ei”, a precizat realizatorul emisiunii prof. univ. dr. Sorin Ivan.
”Aș fac o mențiune. Ați pomenit despre Spiru Haret, de Angelescu, de Titu Maiorescu. Acești oameni care au fost miniștri, erau în primul rând personalități care cunoșteau și ce se întâmplă în lume și ce se întâmplă la ei acasă”, a declarat prof. univ. dr. Ioan Cristescu la DC Edu de la DC News.
”Exact, veneau din sisteme model, din sisteme de prestigiu”, a completat realizatorul emisiunii.
”Sigur, ce se întâmplă în lume și în lume lucrurile sunt mai fluide de foarte multe ori, sunt puțin în mișcare peste tot. Nu există neapărat un model general valabil aplicat în România și care poate fi aplicat în Ungaria sau în Cehia sau undeva, așa încât viziunea trebuie să fie cum ne creăm modelul nostru.
În educație când ne creăm modelul educațional noi trebuie să vedem în primul rând că ministrul Educației trebuie să discute cu ministrul Muncii de ce oameni avem nevoie, ce se întâmplă pe piața muncii, ce se întâmplă, dar nu neapărat ce se întâmplă la întreprinderile de stat, ce se întâmplă în mediul privat ce au ei nevoie”, a mai spus prof. Cristescu.
Mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News