Mariana Badea, profesoară de limba română, a explicat când se folosește corect termenul „vizavi”.
„BUMERANGUL CUVINTELOR! PESTE DRUM DE O PROBLEMĂ... Termenul „VIZAVI” este adverb de loc și înseamnă „PESTE DRUM, ÎN FAȚA A CEVA, ÎN LOCUL EXACT OPUS”:
* Grădina Botanică se află vizavi. Ca locuțiune prepozițională, cuvântului „VIZAVI” i se adaugă prepoziția „DE” sau prepoziția „CU”:
* Președinția se află VIZAVI DE Grădina Botanică.
* Vila lui Mihai este VIZAVI CU parcul „Titan”.
NU ESTE CORECTĂ folosirea locuțiunii prepoziționale „VIZAVI DE/CU” în locul altor expresii, cum ar fi: „REFERITOR LA”, „RELATIV LA”, „ÎN CEEA CE PRIVEȘTE”, „ÎN LEGĂTURĂ CU”, „CÂT DESPRE”, „APROPO DE”:
* Referitor la excursie, va hotărî comitetul director. (NU: Vizavi de excursie...).
* În legătură cu problema absențelor, este nevoie de motivări. (NU: Vizavi de problema absențelor...).
* În ceea ce privește riscurile împrumuturilor la bănci, acestea trebuie asumate. (NU: Vizavi de riscurile împrumuturilor la bănci...).
* Cât despre alegerea președintelui de partid, trebuie convocat Biroul Executiv. (NU: Vizavi de alegerea președintelui...).
„Această utilizare (vizavi de) apare frecvent în limbajele publicistic, politic și administrativ, dar și în vorbirea curentă și TREBUIE EVITATĂ”. (Narcisa Forăscu, Mihaela Popescu: „Dificultăți gramaticale ale limbii române”)P. S. DEX-ul (2012) admite și scrierea „vis-a-vis”.
DOOM nu conține această normă, dar are prioritate în fața DEX-ului. Așadar: vizavi!”, a explicat Mariana Badea, profesoară de limba română.
Noua programă de limba română pentru ciclul gimnazial, aflată de curând în vigoare, impune o altă abordare a gramaticii limbii române prin introducerea de noi termeni, noțiuni, aspecte ale claselor lexico-gamaticale și ale funcțiilor sintactice!
Clitice anticipate și clitice reluate; calitatea de centru și calitatea de adjunct a claselor lexico-gramaticale, realizări ale părților de propoziție și posibilități combinatorii ale părților de vorbire, substantivele masive și arhigenul, cele cinci conjugări ale verbului, modul prezumtiv, desființarea diatezelor reflexivă și pasivă, verbele interent reflexive, relația ternară a numelui predicativ, complementul prepozițional sunt câteva dintre noile terminologii și noțiuni.
Pentru ca elevii să înțeleagă mai ușor aceste noutăți, Mariana Badea, profesoară de limba și literatura română, a publicat cartea ”Gramatica actualizată”. Explică și clarifică noile terminologii și concepte - destul de multe - cu care elevii nu sunt obișnuiți, iar în manuale ori nu există deloc, ori sunt doar menționate.
În finalul cărții, există „EXTRAS DIN ORDINUL MINISTRULUI EDUCAȚIEI NAȚIONALE NR.3393/28.02.2017 - ANEXA NR.2 - PRIVIND APLICAREA NOILOR PROGRAME PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL”, care se referă strict la gramatica limbii române.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News