Copilul dumneavoastră are manifestări de timiditate, anxietate, introversiune, tristeţe sau scăderea stimei de sine? Poate fi vorba despre bullying la şcoală sau în grupul de prieteni din cartier, un fenomen tot mai frecvent, care face obiectul unui program de combatere iniţiat de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6 în parteneriat cu Asociația Sprijinirea Integrării Sociale (ASIS).
În cadrul proiectului "Sprijin, Siguranță, Stimă", ieri, 27 martie 2019, a avut loc una dintre seriile de întâlniri între reprezentanţi ai instituţiilor implicate în combaterea violenţei în şcoală pentru a lupta împotriva fenomenului de bullying, care afectează integritatea fizică şi psihică a elevilor din şcolile generale. Fie că este vorba despre agresiune fizică sau psihologică, bullying-ul este definit ca un comportament agresiv şi repetat al unui copil sau grup de copii faţă de un alt copil. În afara întâlnirilor de lucru periodice între profesionişti, proiectul îşi propune atragerea copiilor şi părinţilor în discuţii şi ateliere de lucru pe această temă.
În cadrul atelierelor cu elevii, specialişti ai DGASPC Sector 6, ASIS, Poliţie şi Agenţia Naţională Antidrog au ales să dezbată teme "fierbinţi" ale vieţii de elev, care au un impact direct sau indirect asupra comportamentului agresiv în şcoală: "Comunicarea ca proces de înțelegere reciprocă"; ,,Despre bullying centrat pe soluții"; ,,DROGURILE – "CUNOȘTINȚE" VECHI ȘI NOI"; ,,Comportamentele de intimidare și efectul lor asupra copiilor"; ,,Despre agresivitate, forme și etape de manifestare " ; ,,Despre reziliență și cum dezvoltăm mecanisme corecte de apărare".
În cadrul acestor întâlniri, elevii au avut ocazia de a vorbi deschis despre propriile lor experienţe din perspectiva de agresat sau agresor, de a identifica cauze şi a propune soluţii de stopare a fenomenului bullying.
Prin intermediul discuţiilor libere, al jocurilor şi poveştilor, elevii au identificat regulile esențiale ale unui ambient plăcut în şcoală şi în clasă, dilemele și erorile care apar în relaţia de comunicare. Elemente esențiale în lucrul cu preadolescenții, cooperarea, înțelegerea, sinceritatea și creativitatea au fost încurajate şi s-au făcut remarcate în timpul acestor dezbateri. Etapa gimnazială de învăţământ are un rol important în dezvoltarea personalităţii, copiii fiind dornici să se cunoască, să înțeleagă emoții, trăiri și reacții specifice vârstei. Rolul adulților cu care aceştia interacționează zi de zi este fundamental, în cadrul unui demers care necesită timp, răbdare, toleranță și orientare spre nevoile copiilor.
Proiectul se derulează în cadrul Şcolilor nr. 206, "Regele Mihai", ,,Sf. Andrei" şi Colegiul Tehnic ,,Eugen Lovinescu", care au identificat la rândul lor câte 3 clase din ciclul gimnazial V-VIII care vor beneficia de programul de activități. Un număr total de 300 de elevi vor fi implicaţi în acest proiect prevăzut să dureze până la sfarşitul anului şcolar. Potrivit statisticilor, în şcolile din România, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia de colegi. Bullyingul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/familial). Uneori, aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice. Bullyingul reprezintă o formă de abuz atât emoțional, cât și fizic.
Conform Asociaţiei Telefonul Copilului, în anul 2018 unul din doi copii care au apelat la serviciile specialiştilor asociaţiei au suferit abuz de acest tip. Concret, 77,22 la sută dintre situaţiile de abuz de tip bullying au avut loc în grădiniţă sau în şcoală, iar 25,71 la sută dintre copiii abuzaţi simt nevoia să se automutileze, au tentative de suicid şi doresc să abandoneze şcoala.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News