Oamenii de știință susțin că proprietarii de mașini electrice poluează mai mult decât s-ar aștepta.
Mașinile electrice au devenit încet, dar sigur, simbolul suprem al statutului pentru elita ecologistă de la Hollywood, cu toată lumea, de la Robert Downey Jr. până la Kim Kardashian, adoptând acest trend.
Cu toate acestea, oamenii de știință spun acum că a conduce o mașină electrică nu îi face pe acești oameni atât de ecologici cum ar putea crede.
Cercetătorii de la Universitatea din Turku, Finlanda, au descoperit că, în medie, șoferii de vehicule electrice au de fapt o amprentă de carbon mai mare decât cei care dețin mașini pe benzină sau motorină.
Deși mașinile lor ar putea reduce emisiile, cercetătorii susțin că stilul de viață mai extravagant al proprietarilor de vehicule electrice face ca aceștia să contribuie, în general, mai mult la schimbările climatice.
În medie, un proprietar de mașină electrică generează cu o jumătate de tonă mai mult CO2 pe an, iar proprietarii celor mai sportive modele produc aproape două tone în plus de poluare.
Cercetătorii au chestionat aproape 4.000 de persoane din Finlanda despre mașinile lor electrice și stilul de viață.
Participanții au oferit, de asemenea, răspunsuri referitoare la locuințele lor, transport și obiceiurile de consum, pentru a estima amprenta lor de carbon.
În medie, o persoană care deține un vehicul cu motor cu ardere internă (ICEV) alimentat cu benzină sau motorină generează 8,05 tone de CO2 sau echivalentul altor gaze cu efect de seră pe an.
Având în vedere că preocupările de mediu sunt un motiv principal pentru achiziționarea unui vehicul electric, te-ai aștepta ca emisiile proprietarilor de mașini electrice să fie mai scăzute.
Totuși, șoferul de vehicul electric are, de fapt, o amprentă de carbon puțin mai mare decât cei care aleg mașini alimentate cu combustibili fosili, producând 8,66 tone de emisii pe an.
Cercetătorii au remarcat, de asemenea, o diferență semnificativă între cele două tipuri de proprietari de vehicule electrice.
Proprietarii de vehicule electrice care au declarat că sunt cel mai preocupați de economia și fiabilitatea mașinilor lor au produs mult mai puțină poluare - contribuind cu doar 7,59 tone pe an.
Proprietarii care au declarat că sunt mai preocupați de performanța mașinilor lor, pe de altă parte, au fost semnificativ mai poluatori decât oricare alt grup.
În medie, șoferii de vehicule electrice axați pe performanță generează 10,25 tone de gaze poluante în fiecare an.
Astfel, unii proprietari de vehicule electrice au o amprentă de carbon aproape dublă față de cei care nu dețin mașini, care produc doar 5,75 tone pe an.
Cercetătorii subliniază că utilizarea unui vehicul electric reduce amprenta de carbon a acestor șoferi cu aproximativ 19% în comparație cu situația în care ar folosi vehicule cu motor cu ardere internă.
Cu toate acestea, emisiile reduse prin trecerea la energie electrică nu compensează cantitatea uriașă de emisii suplimentare generate de unii șoferi de vehicule electrice.
Cercetătorii cred că amprenta de carbon mai mare a proprietarilor de vehicule electrice se datorează în mare parte stilului lor de viață mai extravagant.
În lucrarea lor, publicată în PLOS CLIMATE, cercetătorii scriu: "Cercetările anterioare au stabilit că venitul este cel mai puternic predictor al amprentei de carbon, deoarece venitul mai mare este asociat cu locuințe mai mari, precum și cu mai multe călătorii și consum."
Cercetătorii continuă: "Deoarece gospodăriile cu vehicule electrice tind să aibă venituri ridicate, amprenta lor totală de carbon este de asemenea peste medie."
În medie, cercetătorii au descoperit că proprietarii de vehicule electrice (EV) tind să aibă un venit familial mai mare și o stabilitate financiară sporită.
În eșantionul lor, aproape un sfert dintre gospodăriile care dețineau un vehicul electric aveau un venit lunar de peste 6.250 de lire sterline (7.500 de euro).
Pentru comparație, conform celor mai recente date, venitul mediu lunar al unei gospodării din Marea Britanie este de 2.875 de lire sterline.
Cercetătorii consideră că acest venit disponibil suplimentar se traduce într-o amprentă de carbon medie mai mare.
Nu este un secret că cei bogați și celebri, care au promovat cu voce tare vehiculele electrice, se numără printre cei mai mari poluatori.
Acest lucru este valabil mai ales pentru celebritățile care încă se bucură să zboare în jurul lumii cu avioanele lor private.
În timpul unui singur zbor de patru ore, un avion privat poate produce peste opt tone de CO2 – mai mult decât emisiile medii anuale ale unei persoane.
George Clooney, unul dintre primii oameni care au deținut o mașină electrică Tango T600, precum și un Tesla Roadster, este frecvent văzut călătorind cu avionul privat.
O altă vedetă de la Hollywood care a susținut vehiculele electrice este Robert Downey Jr., care a lansat chiar și o emisiune TV în care și-a transformat colecția de mașini clasice în vehicule cu motoare electrice.
Cu toate acestea, actorul din Iron Man este, de asemenea, extrem de entuziasmat de călătoriile cu avionul privat și se spune că a inclus în cel mai recent contract cu Marvel și opțiunea de a călători cu avionul privat.
În mod similar, fondatorul miliardar al Tesla, Elon Musk, este estimat că a zburat cu avionul privat aproape o dată la două zile în 2023.
Cercetătorii estimează că acest obicei costisitor produce 2.112 tone de CO2 în fiecare an.
Chiar și fără avionul său privat, un studiu din 2021 estimează că stilul de viață al lui Musk produce suplimentar 2.000 de tone de CO2 anual.
Pe lângă un venit mai mare și o amprentă de carbon crescută, cercetătorii au descoperit că proprietarii de vehicule electrice (EV) diferă de șoferii de vehicule cu motoare cu ardere internă (ICEV) în mai multe aspecte cheie.
Șoferii de EV au, în general, un nivel de educație mai ridicat, mai mult de jumătate dintre ei având studii universitare sau postliceale.
De asemenea, ei probabil au șansa mai mare să dețină propria locuință și să aibă un loc de muncă stabil, cu normă întreagă sau alte surse venit.
În plus, cei care dețin EV-uri au, de obicei, mai multe mașini. Totodată, ei conduc semnificativ mai mult decât cei care dețin vehicule alimentate cu benzină sau motorină.
În medie, utilizatorii de EV conduceau 18.640 de mile (30.000 km), ceea ce este de peste două ori mai mult decât cele 8.800 de mile (14.200 km) parcurse de șoferii cu mașini pe benzină sau motorină.
Cercetătorii adaugă: "Printre utilizatorii actuali de EV există un număr mare de participanți care folosesc mașina pentru muncă sau consideră condusul un hobby", conform Daily Mail.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu