Propunerea tare a unui român, după ce ANPC a decis că vrea să ne dea test de cultură financiară înainte să luăm credite de la bancă

Fotografie de la RODNAE Productions: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/acte-sta-jos-sta-a-ezat-impreuna-7821904/
Fotografie de la RODNAE Productions: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/acte-sta-jos-sta-a-ezat-impreuna-7821904/

ANPC se află în treabă. Sau se face că face treabă. Vrei credit pentru casă? ANPC te pune să dai test de cultură financiară.

Românii, pe diferite forumuri, au comentat acest subiect văzând ce aberație cât casa a putut să scoată Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. „Să se dea test și la auto, că și așa nu mai sunt stocuri. Iei notă mare, ești în fruntea listei. Ba să bage testare și la supermarket, la raionul de junk food, test de nutriție, să vedem dacă înțeleg exact ce și cum îi omoară” - este poate cel mai tare comentariu al unui român când a văzut ideea ANPC.

Persoanele fizice care doresc să se împrumute de la bănci sau IFN-uri ar putea fi obligate, înainte de a accesa creditul, să demonstreze, completând un chestionar, că au minime cunoștințe financiare. ANPC dorește să elaboreze un act normativ în acest sens.

Haideți să vedem ce au spus românii când au aflat că practic Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor mută responsabilitatea către omul de rând:

1. Să se dea test și la auto, că și așa nu mai sunt stocuri. Iei notă mare, ești în fruntea listei. Ba să bage testare și la supermarket, la raionul de junk food, test de nutriție, să vedem dacă înțeleg exact ce și cum îi omoară.

2. Cu alte cuvinte, n-ar vrea să-i piardă pe cei care nu înțeleg clauzele din contract.

3. Pentru un mic comision, cei de la bancă le dau și răspunsurile.

4. Testul decurge: aici puneți  X, aici trageți linie și aici semnați.

5. E ca textul de pe pachetul de țigări, că fumatul ucide...

6. Dacă omul pică testul, un motiv bun să-l mai agațe și cu alte "oferte".

7. Nu se va face nicio educație cu acel chestionar, ci vor fi acoperiți (banca și ANPC-ul) în caz de plângeri. Nu mai pot (românii) să spună că n-au știut aia și ailaltă.

VEZI ȘI COMUNICATUL ANPC:

„În aceste zile, a avut loc o întâlnire între vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Sebastian Hotca, Asociația Română a Băncilor (ARB) și Asociația Societăților Financiare din România – ALB, pentru a găsi soluții comune care să vină în sprijinul consumatorilor care accesează credite în România. 

Printre subiectele abordate, la propunerea ANPC, s-a aflat necesitatea implementării, la nivel real, a educației financiare, anterior accesării unui credit bancar, de către un consumator persoană fizică, prin completarea unui chestionar care să releve cunoștințele minime ale acestuia referitoare la noțiunile inserate în contract și, mai ales, a riscurilor la care se expune, în situația întârzierilor la rambursarea creditului. 

S-a subliniat faptul că este foarte important ca această etapă să prevadă și obligația analizării de către bancă a bonității consumatorului, pe toată perioada derulării creditului, luând în considerare elementele obiective care pot interveni în viața unei persoane: creșterea cheltuielilor prin nașterea unuia sau mai mulți copii, scăderea capacității de muncă drept urmare a înaintării în vârstă și altele. 

În cazul IFN-urilor, este necesară, tot prin act normativ, detalierea condițiilor de rambursare și a riscurilor la care se expune consumatorul în situația imposibilității de plată.

De asemenea, extrem de importantă este și explicarea, la momentul încheierii contractului de credit a semnificației indicilor ROBOR și IRCC și a modalității prin care evoluția acestora poate afecta nivelul ratelor aflate în derulare.

Un alt subiect al întâlnirii l-a constituit necesitatea transparenței totală, din partea instituțiilor de credit, și a informării reale a consumatorilor cu privire la posibilitatea accesării procedurii insolvenței persoanelor fizice, în situația în care aceștia ajung în incapacitate de plată, fapt care creează un beneficiu în sarcina consumatorilor. Conform procedurii insolvenței, aceștia sunt protejați, pe o perioadă de 5 ani, în care se derulează planul de rambursare, respectiv sunt suspendate toate procedurile de executare silită, în acest interval de timp, existând și posibilitatea prelungirii cu încă un an a perioadei. 

”Pentru a informa corect și complet consumatorii, și instrumentele financiare, nu foarte simplu de înțeles pentru toată lumea, trebuie explicate în mod cât mai clar și detaliat, astfel încât să fim siguri că accesarea unui credit, pe o perioadă îndelungată, se realizează în cunoștință de cauză, în special din perspectiva obligațiilor pe care și le asumă consumatorii. 

Consider că informarea pe aceste teme trebuie să fie o prioritate, astfel încît să fie eliminate situațiile dificile în care pot ajunge cetățenii, pe durata rambursării creditului” – Sebastian Hotca, vicepreședintele ANPC.

Reprezentanții mediului financiar au fost foarte receptivi la propunerile formulate de ANPC, precizând că, și în prezent, băncile realizează campanii de educație financiară. În replică, Sebastian Hotca a subliniat poziția ANPC care consideră aceasta o măsură insuficientă, care nu și-a atins scopul, fapt demonstrat de numărul însemnat de reclamații având ca obiect situațiile descrise anterior.

În cel mai scurt timp, discuțiile vor continua pentru a se concretiza, de comun acord propunerea de act normativ care să prevadă toate aceste aspect, în beneficiul tuturor, atât al consumatorilor cât și al instituțiilor care derulează activitatea de creditare”, a transmis ANPC într-un comunicat de presă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel