Timp de două zile centrul Bucureștiului este paralizat de un protest masiv al taximetriștilor împotriva serviciilor de transport de tip UBER. Dar acești oameni care astăzi protestează și blochează Bucureștiul, nu protestează neapărat pentru ei, ci pentru patronii lor.
Fondul problemei este reprezentat de existența taxelor și a licențelor.
Spre exemplu, în Turcia, transportul cu taxiul este foarte ieftin întrucât el este privit drept transport public, iar primăria nu urmărește să scoată profit de pe urma acestuia, ci să fie un beneficiu atât pentru locuitori, cât și pentru turiști.
El nu este o sursă de venit, taxele sunt modice. În schimb, în orașele din România, primăriile urmăresc să scoată bani mulți din aceste licențe de taximetrie. Aici taximetrele sunt privite ca aducătoare de venituri. În această ecuație, se poate sesiza o primă diferență între UBER și taxi.
Totodată, numărul licențelor este extrem de mic, tocmai pentru a putea fi exploatată taximetria de către cei care au obținut astfel de licențe prin modalități mai mult sau mai puțin ortodoxe. Aceștia vând mai departe licențele, ajungându-se până la sclavagie pentru folosirea unei licențe.
Miza este renta primăriei sau a unor oameni din primărie. Primăria vrea să încaseze o rentă de pe urma licențelor, în timp ce persoanele care dețin licențele urmăresc să obțină rentă de pe urma celor cărora îi exploatează pe piață.
Se urmărește prin numărul mic al acestor licențe ca ele să producă bani pentru mafia taxiurilor care își regăsește tentaculele tocmai până în primării. Dacă ele ar dispărea sau ar scădea la un nivel modic, piața s-ar regla singură, iar sistemul al deveni un sistem liber.
Soluția ar fi ca taximetria să fie considerată transport public, nu un domeniu pe care îl exploatează fie primăria, fie diverși oameni influenți, care fac afaceri cu primăria, obțin licențele, după care se folosesc de ele pentru a exploata diverși salahori.
Având în vedere că taximetiștii ar putea schimba oricând tabăra și să treacă direct la sistemul unde nu mai depind de aceste licențe, în orașele unde activează astfel de companii, se ridică întrebarea dacă acești oameni protestează nu neapărat pentru ei, ci pentru patronii lor.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News