Partidul Social Democrat a solicitat, vineri, Poştei Române şi Casei Naţionale de Pensii Publice explicaţii privind distribuirea unor materiale de propagandă politică ataşate, prin capsare, de taloanele de pensii.
PSD anunţă că a transmis o solicitare reprezentanţilor celor două instituţii cu privire la 'serviciul special de capsare' a materialelor de propagandă politică de taloanele distribuite pensionarilor. Potrivit unui comunicat de presă al PSD, celor două entităţi publice li s-a cerut să precizeze dacă un astfel de serviciu este legal, având în vedere că este vorba de documente emise de autorităţile statului român, asociate în mod direct cu propaganda unui partid politic.
De asemenea, s-a solicitat conducerii Poştei Române să precizeze care este tariful perceput pentru acest 'serviciu suplimentar de capsare' prestat de angajaţii companiei, pe lângă serviciul de distribuire, şi dacă partidul beneficiar a achitat distinct suma corespunzătoare.
'PSD solicită şefilor Poştei Române şi Casei Naţionale de Pensii Publice să se abţină să-şi depăşească atribuţiile legale pe care le au în exercitarea funcţiei. Acordarea unor foloase necuvenite unui partid politic este sancţionată de lege.
În plus, astfel de decizii aflate la limita legii sau dincolo de ea nu se justifică nici măcar din punct de vedere electoral, pentru că pensionarii nu au uitat că partidul ale cărui pliante au fost capsate de talonul de pensii a îngheţat punctul de pensie în 2021, s-a opus cu insistenţă aplicării calendarului de creştere a pensiilor din Legea 127/2019, iar mai recent a contestat propunerea PSD de majorare şi de recalculare a pensiilor, susţinând că nu ar fi bani pentru astfel de măsuri necesare pentru creşterea nivelului de trai al pensionarilor', a mai transmis PSD.
În urmă cu mai multe săptămâni, cititorii DC News ne-au informat că, odată cu pensia, primesc și pliante de la AUR.
În urma mesajelor primite de la cititorii DC News, în care ni se aducea la cunoștință faptul că mai multe persoane primeau odată cu pensia și mai multe flyere AUR, am contactat Autoritatea Electorală Permanentă pentru a primi informații despre aceste activități. Dacă se află - sau nu - sub incidența Legii 208/2015, despre campania electorală.
„Dispozițiile Legii nr. 208/20152 privind propaganda electorală se referă exclusiv la acele activități de promovare a candidaților la alegerile parlamentare prevăzute la Capitolul VII Campania electorală din același act normativ. Potrivit prevederilor art. 64 din legea antemenționată, precum și dispozițiilor corespondente din celelalte legi electorale, campania electorală „începe cu 30 de zile înainte de dată desfășurării alegerilor și se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7,00, iar conform art. 80 alin. (2) teza a două din Legea nr. 208/2015, birourile electorale de circumscripție soluționează plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64.
Totodată, potrivit dispozițiilor art. 42 alin.(1) din Legea nr. 334/2006 privind Finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Autoritatea Electorală Permanentă este abilitată să controleze respectarea prevederilor legale privind veniturile și cheltuielile partidelor politice, ale alianțelor politice sau electorale, ale candidaților independenți, precum și legalitatea finanțării campaniilor electorale.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 36 alin. (7) lit. b) din actul normativ menționat anterior, "este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care este utilizat în perioada campaniei electorale, stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor."
Având în vedere că aspectele sesizate se află în afară campaniei electorale, reiterăm faptul că acestea nu intră, la acest moment, sub incidența dispozițiilor Legii nr. 334/2006.
Totodată, menționăm că misiunile de control desfășurate în anul 2023 au că scop verificarea respectării prevederilor legale privind veniturile și cheltuielile înregistrate de către partidele politice în anul fiscal 2022. Verificarea cheltuielilor efectuate în anul 2023 din subvențiile de la bugetul de stat vor face obiectul unui control viitor, conform planului de control aprobat de președintele instituției.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (6) din Legea m. 334/2006, Autoritatea Electorală Permanentă publică pe pagina proprie de internet și în Monitorul Oficial al României, Partea I, rezultatele fiecărui control efectuat, în termen de 45 de zile de la efectuare.”, a fost răspunsul Autorității Electorale Permanente.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News