Publicitatea online şi plăţile pentru accesul la internet vor fi cele mai dinamice segmente ale pieţei media şi divertismentului din România până în 2018, arată un studiu PwC.
Publicitatea online şi plăţile pentru accesul la internet vor fi cele mai dinamice segmente ale pieţei media şi divertismentului din România până în 2018, potrivit ediţiei de anul acesta a studiului PwC Entertainment and Media Outlook. Publicitatea online va înregistra o creştere medie anuală (CAGR) de 14,6%, ajungând la 141 milioane USD până în 2018, în vreme ce plăţile pentru accesul la internet vor creşte cu 9,9% CAGR, de la 841 milioane USD în 2014, la 1,18 miliarde USD în 2018.
Astfel, accesul la internet şi publicitatea online vor reprezenta în 2018 mai mult de 40% din piaţa media şi divertismentului din România, urmate la mare distanţă de abonamentele TV (612 milioane USD în 2018).
Per total, piaţa românească de media şi divertisment va înregistra o rată medie de creştere anuală de 5,2%, ajungând la 3,1 miliarde USD până în 2018. Cu toate acestea, creşterea generală a pieţei ascunde unele evoluţii foarte inegale între diferitele segmente de piaţă, cel al editării de reviste scăzând de la 95 de milioane USD în 2009, la doar 25 de milioane USD în 2018 (-12,5% CAGR), iar cel al achiziţiilor de muzică şi publicitatea outdoor scăzând cu -9,7% şi respectiv -1,7% CAGR.
În Europa Centrală şi de Est, Rusia şi Turcia vor rămâne pieţele cu cea mai rapidă creştere (9,5% şi respectiv 8,7% CAGR), pe când Republica Cehă, Polonia şi Ungaria vor înregistra rate mai scăzute de creştere decât piaţa românească.
„Trebuie remarcat că scenariul de creştere al pieţei media şi divertismentului din Europa Centrală şi de Est a fost ajustat în jos comparativ cu anul trecut. Acest lucru se datorează scăderii prognozei privind creşterea economică a mai multor economii emergente, inclusiv Turcia şi Rusia", a declarat Florin Deaconescu, Partener, Lider al echipei de servicii de audit pentru industria Telecom, Media şi Divertismentului, PwC România.
Chiar dacă piaţa românească de media şi divertisment va creşte într-un ritm constant în următorii 5 ani, aceasta va rămâne cea mai mică din regiune ca valoare absolută, cu 3,1 miliarde USD, comparativ cu Rusia (42 de miliarde USD), Turcia (17,5 miliarde USD), Polonia (12,6 miliarde USD), Republica Cehă (6,5 miliarde USD) şi Ungaria (3,2 miliarde USD).
La nivel global, cheltuielile totale de media şi divertisment pentru segmentul digital (excluzând cheltuielile cu accesul la Internet) sunt prognozate să crească cu o rată medie anuală de 12,2% (CAGR) între 2013 şi 2018, şi vor reprezenta 65% din creşterea generală a industriei media şi divertismentului – aproape 2 din fiecare 3 dolari.
Rata de penetrare a internetului mobil va ajunge la 55% în 2018, ceea ce va duce publicitatea digitală de la 14% din totalul încasărilor din publicitate în 2009 la 33% până în 2018. Cu publicitatea online crescând cu o rată CAGR de 10,7% (faţă de totalul pieţei publicităţii care va creşte cu doar 4,4% CAGR), întreaga industrie se apropie de un punct de inflexiune: în 2018, publicitatea online va fi pe punctul de a egala ca pondere în totalul încasărilor publicitatea TV. În 2009, publicitatea TV era dublă faţă de cea online, însă în 2018, publicitatea online va fi în urma celei TV cu doar 20 de miliarde USD. Segmentul publicităţii pe terminalele mobile este proiectat să crească cu o rată de 21,5% CAGR.
Nouă pieţe emergente vor contribui cel mai mult la creşterea industriei media şi divertismentului. China, Brazilia, Rusia, India, Mexic, Africa de Sud, Turcia, Argentina şi Indonezia sunt pieţele de urmărit, acestea urmând să genereze 21,7% din veniturile industriei media şi divertismentului la nivel global în 2018, faţă de doar 12,4% în 2009. În acelaşi an, se va mai produce o schimbare semnificativă, China va depăşi Japonia, devenind a doua piaţă de media şi divertisment din lume, după cea din Statele Unite.
„Monetizarea relaţiei cu consumatorul digital nu va presupune doar aplicarea tehnologiei de ultimă generaţie. Va necesita aplicarea unei „mentalităţi digitale" pentru a construi comportamentele potrivite, făcând trecerea de la nevoia de avea o strategie digitală, la cea de a avea o strategie de afaceri potrivită pentru epoca digitală. Acest lucru presupune apropierea tot mai mare de client – la toate nivelurile organizaţiei. Se observă că această mentalitate digitală este acum prezentă în multe companii de media şi divertisment. Însă industria trebuie să adopte modele mai flexibile de afaceri. Pentru a face aceasta, companiile trebuie să facă dovada a trei comportamente: segmentarea potrivită a nevoilor şi comportamentelor consumatorilor şi câştigarea încrederii acestora, capacitarea de a se adapta rapid şi cu agilitate la oportunităţile pieţei şi dezvoltarea unei culturi a inovaţiei", a conchis Florin Deaconescu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu