Prof. univ. dr. Mihai Coman, primul decan al Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universităţii din Bucureşti, a explicat, într-un interviu exclusiv pentru DC NEWS, de unde pleacă, dar mai ales ce consecinţe are radicalismul ideilor promovat de progresişti în societatea modernă.
"Lucrurile astea s-au mai petrecut. S-au petrecut în perioada bolşevicilor, în perioada revoluţiei culturale, probabil şi în perioada nazistă unele dintre ele. Ideea acestui radicalism de tip apocaliptic, care împarte lumea în două, păcătoşi şi puri, e o idee uşor de manevrat politic. E uşor de inflamat nişte oameni cu o cultură, ca să spun elegant, precară. Lucrul care s-a pierdut undeva pe parcursul ultimelor decenii în mediile universitare, în special cele din SUA, dar se extinde, a fost dezvoltarea gândirii critice. A apărut acea idee a safe space, a spaţiului de protecţie. Să nu îi creezi studentului o senzaţie de neplăcere.
Exemplul cel mai frumos este al statului Ohio, din SUA, care a votat o lege ce spune că dacă studentul poate să probeze că din cauza unor convingeri religioase sincere, el nu a cunoscut şi nu a ştiut să răspundă la examen, sau nu a vrut, sau nu a putut, nu poate fi picat. Poate să apară cineva care să spună că în religia sa 2x2 fac 5. Să nu îl mai pună să facă trigonometrie, că e o chestie rasistă.
Mişcarea asta a apărut în spaţiul american, pentru că acolo studenţii plătesc, se împrumută la bănci, iar universităţile depindeau de pamperizarea studenţilor. Era relaţia cu clientul dusă la absolut. Din acest mediu s-au dezvoltat o mulţime de forme, pe care eu le consider ipocrite, de a acuza profesorii că ar zgâlţâi spaţiul sigur al studenţilor, cerându-le să îşi dezvolte gândirea critică, să dezbată diverse probleme, inclusiv unele care ar putea să pară supărătoare pentru ei", a declarat profesorul Mihai Coman pentru DC NEWS.
Profesorul universitar spune că mişcarea are consecinţe care se văd mai ales în curentul progresist, şi a dat exemplul protestelor împotriva a orice din trecut.
"Aceasta s-a dus pe curentul progresist, unde orice fel de dezbatere critică, orice fel de analiză este stopată, oprită, în virtutea unor idei simple, care sunt transformate în valori supreme, sunt îndumnezeite, şi nu ai voie să te atingi de ele. Aşa cum este cu discriminarea sau vina rasistă. Dacă intrăm pe logica asta, să acuzi tot Occidentul că ar fi avut sclavi negri, atunci ar trebui să acuzăm toată Mongolia, pentru că lui Genghis Khan i se pun în cârcă milioane de morţi. Intrăm într-o nebunie din asta a acuzaţiilor unor oameni care nu au nicio vină pentru ce au făcut strămoşii lor. Este şi un levier prin care o mulţime de mediocrităţi se ridică, spunând că 'nu trebuie să ocupi acest loc, pentru că strămoşul nostru, acum 400 de ani, a fost victimă, că l-au luat sclav portughezii şi l-au vândut în America Latină' sau "nu poţi ocupa acest loc pentru că eşti alb' sau 'pot să ocup acest loc, chiar dacă n-am cunoştinţe, pentru că aceste cunoştinţe sunt dovadă ale colonialismului alb. Ca de exemplu Beethoven şi Shakespeare'.
Toate astea sunt de fapt aducerea celor cu dosar sănătos în locul celor care au expertiză, lucru pe care noi l-am trăit şi în comunism. Noi, la Litere, am avut un profesor de folclor care nu avea BAC-ul. Toate farsele pe care le-am făcut în studenţie îi erau adresate, pentru că nu ştia nimic şi puteai să îi vinzi ca bibliografie Zinedine Zidane, sau Messi", a mai explicat profesorul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News