În cadrul Bienalei de Artă de la Bangkok, Asociația Culturală ENTHEOS, cu sprijinul Fundației Culturale germane KulturForum Europa, reprezentată prin președintele său, dl Dieter Topp și prin dl Christian Bauer, a organizat, la Centrul de Artă și Cultură din Bangkok, o expoziție de fotografie semnată de cunoscutul regizor de teatru Radu Afrim, deopotrivă un talentat artist vizual.
Cel mai important centru cultural din Bangkok, BACC, este un spațiu al schimburilor culturale internaționale, cu maximă vizibilitate. Numărul de vizitatori atrași de evenimentele culturale din clădirea modernă, impunătoare, cu arhitectură circulară, a crescut de la 300 000 în anul înființării, 2007, la 1 700 000 de vizitatori în 2017. Board-ul estimează că expozițiile de la BACC au în medie 4000-5000 de vizitatori pe zi. Același număr a fost estimat și pentru expoziția de fotografie a lui Radu Afrim.
Intitulată Boys, Girls and Neighbourhoods (Băieți, fete și împrejurimi), expoziția, care s-a aflat în perioada 16 noiembrie – 1 decembrie 2018 pe simezele etajului al patrulea al instituției partenere, Bangkok Art and Culture Centre (BACC) din Regatul Thailandei, a cuprins douăzeci de fotografii. Cele mai multe dintre ele au ca personaje principale actorii cu care regizorul Radu Afrim a lucrat în diferite proiecte de-a lungul carierei. Curatorul expoziției este criticul de teatru Cristina Rusiecki, autoarea volumului Radu Afrim. Țesuturile fragilității, tradus în limba engleză cu titlul Radu Afrim. The Fabric of Fragility.
Despre importanța evenimentului organizat de Asociația Culturală ENTHEOS, menit să contribuie la dezvoltarea legăturilor culturale dintre România și Regatul Thailandei, despre personalitatea și universul regizorului român de teatru Radu Afrim, despre expresivitatea fotografiilor din cadrul expoziției Boys, Girls and Neighbourhoods au vorbit, în cadrul vernisajului care a avut loc pe 25 noiembrie, ora 16.00, dl Pawit Mahasarinand, directorul Bangkok Art and Culture Centre, dl Dieter Topp, președintele Fundației Culturale germane KulturForum Europa, dl Chatvichai Promadhattavedi, membru fondator și secretar general al BACC, dl Cătălin D. Constantin, antropolog, prodecanul Facultății de Litere din Universitatea București, și curatorul expoziției, doamna Cristina Rusiecki, cea din urmă făcând o scurtă introducere în universul operei lui Radu Afrim. Cu această ocazie a fost prezentat și volumul său, Radu Afrim. The Fabric of Fragility.
„Fotografiile lui Radu Afrim reprezintă o antropologie vizuală a prezentului, care ia corpul uman drept fir călăuzitor", a subliniat Cătălin D. Constantin. Acesta a explicat că tema propusă de expoziție își găsește premisele într-o întrebare ce poate fi formulată în două moduri: A avea un corp? sau A fi un corp?. Aparent similare, formulările sunt diferite în substanță, descriind moduri diverse în care cultura europeană a reflectat corpul uman în istorie, a precizat antropologul. Începând printr-un excurs în istoria reprezentării corpului în cultura europeană, antropologul a observat cum acesta, redat într-o perspectivă modernă în fotografiile lui Radu Afrim, are un sens simbolic și profund. Apoi a subliniat factura specială a volumului Radu Afrim. The Fabric of Fragility, apreciind frumusețea cărții-obiect, prilejuită atât de fotografiile făcute de Radu Afrim cât și de calitatea literară a textului scris de Cristina Rusiecki, menit să sporească plăcerea lecturii.
În cadrul vernisajului, Fundația germană KulturForum Europa, prin președintele ei, dl Dieter Topp, a oferit medalia de onoare lui Pawit Mahasarinand, directorul Bangkok Art and Culture Centre, lui Chatvichai Promadhattavedi, membru fondator și secretar general al BACC, Cristinei Rusiecki, președintele Asociației Culturale ENTHEOS, și antropologului Cătălin D. Constantin, prodecan al Facultății de Litere din Universitatea București, pentru „construirea unei punți culturale între țara sud-est-asiatică a Thailandei și țara est-europeană a României, ca bun exemplu de ambasadori culturali care elimină barierele culturale și istorice prin promovarea înțelegerii reciproce, a toleranței și a acceptării" (Dieter Topp).
Primele zile ale expoziției Boys, Girls and Neighbourhoods au coincis cu Festivalul Internațional de Teatru de la Bangkok și cu Bangkok International Performing Arts Meeting (Întâlnirea Internațională a Artelor Performative) desfășurată în perioada 14-18 noiembrie 2018. În cadrul acestora, la Universitatea Chulalongkorn, criticul de teatru Cristina Rusiecki a prezentat personalitatea și universul distinct al spectacolelor lui Radu Afrim.
Prin evenimentele cuprinse în cadrul poiectului Radu Afrim, o personalitate a teatrului românesc de azi, Asociația Culturală ENTHEOS speră să contribuie la mai buna cunoaștere a culturii române pe continentul asiatic și să creeze contextul unor noi oportunități prin care legăturile culturale dintre cele două țări partenere, România și Regatul Thailandei, să se îmbogățească și să se diversifice.
Chiar dacă nu a beneficiat de niciun sprijin din partea instituțiilor culturale ale statului român, evenimentul a fost o reușită. Asociația Culturală ENTHEOS mulțumește pe această cale unicului său sponsor, firma Amiq.
Radu Afrim
„Voce distinctă a artei românești de astăzi, Radu Afrim este unul dintre cei câțiva regizori care au schimbat fața teatrului nostru din ultimele două decenii. Universul său este ușor de recunoscut. Montând aproape numai texte contemporane, amestecând violența cu ludicul și cu o dimensiune poetică, spectacolele sale sunt pline de sensibilitate, umor și ironie. Cu o temă principală, cea a familiei, producțiile sale vorbesc despre încălcarea demnității umane, despre respingere, despre agresiune și supunere. De mulți ani, Radu Afrim se numără printre regizorii de teatru preferați ai publicului român mai cu seamă datorită umorului său de factură personală, cu tușe de grotesc și de absurd, cu inserții de songuri lejere, cu o panoplie de personaje pitorești." (Cristina Rusiecki)
Radu Afrim este unul dintre cei mai premiați creatori din teatrul românesc de azi. A câștigat de trei ori Premiul UNITER pentru cea mai bună regie, în 2006, pentru spectacolul Plastilina de Vasili Sigarev, Teatrul „Toma Caragiu" Ploiești, în 2007, pentru spectacolul joi.megaJoy de Katalin Turoczi, Teatrul Odeon București, și în 2016, pentru spectacolul Tihna, Teatrul Național Târgu Mureș, Compania „Tompa Miklós".
Regizorul de teatru Radu Afrim este, însă, și un fotograf de talent. La fiecare spectacol lucrat, realizează fotografii cu actorii cu care a lucrat la proiectul respectiv. Toate personajele din fotografiile cuprinse în expoziția Băieți, fete și împrejurimi sunt interpretate de actori cu care Radu Afrim a colaborat de-a lungul vremii.
Cristina Rusiecki este critic de teatru. Absolventă a Facultății de Litere și a Facultății de Teatrologie, își ia doctoratul cu o teză despre „Teatrul cruzimii" și spectacolele românești ale ultimului deceniu. Și-a început cariera ca jurnalist cultural la Pro Tv, devenind producător al emisiunilor Salonul muzical Acasă cu Iosif Sava, Millenium și Proezia. La Eminescu. Din 2001 scrie cronică de teatru, având rubrici, pe parcursul timpului, în revistele Cuvîntul, Observator cultural, Adevărul literar şi artistic, Time Out, artactmagazine.ro, Cultura. În 2016, înființează, împreună cu trei colegi, platforma culturală online B-Critic.ro. Cristina Rusiecki preferă genul de critică empatică. De la începutul carierei, și-a făcut un crez din a descoperi tinerele talente și a atrage atenția asupra lor.
În 2012, publică volumul Radu Afrim. Țesuturile fragilității, Editura Tracus Arte, București (tradus anul trecut în limba engleză), iar în 2013, volumul Despre dictatori și alți demoni. Iulius Caesar. Jurnal de repetiții, Editura ATENT, Teatrul Național Timișoara.
A colaborat, prin diferite studii, la volume colective: este autoarea capitolului Teatrul Maghiar de Stat din Cluj din volumul colectiv Teatrul românesc contemporan apărut în limba germană, Editura Frank & Timme, Berlin, 2010 și a capitolelor Alexander Hausvater – Shakespeare. Radiografia puterii și Bocsardi Laszlo – Shakespeare sau despre poezia iraționalului din volumul colectiv Lecția de Shakespeare, conceput și coordonat de Cristiana Gavrilă, Asociația Teatrului Național „I.L. Caragiale", 2014. În 2015, semnează studiul de caz Cum am ajuns la Cockoși și capitolul dedicat regizoarei Carmen Lidia Vidu, „Niciodată nu mă întreb ce a vrut să spună autorul", din volumul colectiv bilingv Tânărul artist de teatru. Istorii românești recente/ The Young Theatre Artist. Recent Romanian Histories. În 2016, scrie capitolul Cristi Juncu, gingășie de la zero... la infinit din volumul bilingv Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, iar în 2017, capitolul Cu un picior și jumătate în virtual și ce-a mai rămas în real, din volumul bilingv Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice/ Romanian Theatre Today. New Horizons, ultimele trei coordonate de Oltița Cîntec și publicate la Editura Timpul. Tot în 2017 contribuie cu articolul Teatrul Maghiar din România la dosarul despre Teatrul românesc coordonat de Irina Wolf și publicat în revista italiană Hystrio, arată un comunicat trimis de Diana Sârbu, din partea sociației Entheos.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu