Este o certitudine faptul că investiţiile străine vor creşte în mandatul lui Klaus Iohannis, pentru că experienţa sa ca primar al Sibiului a demonstrat faptul că este o persoană activă în străinătate, unde se ducea să atragă investitori fără să facă prea multe promisiuni.
Radu Merica este managerul responsabil de dezvoltarea relaţiilor comerciale dintre investitorii germani - printre cei mai mari investitori străini din România - şi autorităţile române, potrivit Ziarul Financiar.
Deşi nu există statistici oficiale privind investiţiile străine pe judeţe, valoarea PIB per capita în judeţul Sibiu a fost de 7.563 de euro anul trecut, cu 6,5% mai mare decât media la nivel naţional şi cu 15% peste media regiunii centru, din care face parte, potrivit datelor Comisiei de Prognoză.
„Am avut ocazia să mă întâlnesc de multe ori cu el (cu Klaus Iohannis- n.red.) prin prisma disponibilităţii şi a angajamentului lui de a aduce mai mulţi investitori străini. Au fost întotdeauna întâlniri scurte şi eficiente. Iohannis a ştiut să atragă investiţii şi printr-un climat de predictabilitate, care te face să îţi dai seama că e un om serios. Nu am auzit niciodată vreun investitor din zona Sibiu să se plângă de birocraţie“, a spus Radu Merica.
Şeful Camerei de Comerţ Româno-Germane (AHK) spune că l-a cunoscut pe Klaus Iohannis, proaspătul preşedinte ales al României, în anul 2001 şi că a avut mai multe întâlniri cu acesta de-a lungul timpului în interes de afaceri. „În perioada 2004 - 2005, când lucram în domeniul imobiliar, mi se propusese să cumpărăm un teren în Sibiu. Am fost la primărie să întrebăm dacă se poate ridica, în zona centrală a Sibiului, un centru comercial. Discuţia a fost cam aşa: «Domnul meu, câtă vreme voi fi eu primar al Sibiului, în acel loc niciodată nu va fi edificat un centru comercial. Punct! Următoarea temă?». Am avut un răspuns categoric, nu unul care să treneze decizia de business“, a spus Merica.
Întrebat dacă toate răspunsurile lui Klaus Iohannis în ceea ce priveşte dorinţele investitorilor au primit răs-punsuri negative, Merica a spus că, din contră, primarul Sibiului a fost şi iniţiatorul înfiinţării unui parc industrial în Sibiu, pe care l-a promovat în numeroase vizite în Germania în încercarea de a convinge investitorii să vină acolo.
„La alte primării, potenţialii investitori primeau un răspuns de tipul: «Poţi să construieşti în oraş, dar pe terenul meu, pe care ţi-l vând eu!», formulări de care toţi investitorii fug“, a mai spus Merica. El a admis faptul că Iohannis a ştiut să atragă investiţii şi prin crearea unui climat de predictibilitate dat şi de răspunsurile sale ferme, prin care investitorii şi-au dat seama că este „un om serios“. „Nu am auzit niciodată vreun investitor din zona Sibiu să se plângă de birocraţie la primăria Sibiului. Da, am auzit să se plângă că nu aveau acces la forţă de muncă, pentru că în oraş ocuparea este de aproape 100%. Îmi amintesc o discuţie cu domnul Iohannis cu privire la această temă şi se punea problema de a găsi modalitatea de a atrage forţă de muncă tânără din satele şi comunele de pe lângă Sibiu, cu ajutorul firmelor angajatoare din oraş, chiar dacă distanţa de acasă la serviciu era de până la o oră“.
Cu Iohannis preşedinte, ţara devine mai „simpatică“ la extern
Totuşi, Merica a admis că nimic nu se va întâmpla peste noapte, aşa că cetăţenii nu trebuie să se aştepte ca salariul minim să crească imediat sau ca TVA-ul să se reducă „de mâine“. Iar acest lucru s-a văzut, spune el, şi în discursurile lui Iohannis din campania electorală, care nu a promis că va creşte pensiile, neluând în considerare faptul că societatea ar putea să nu aibă grijă de copii şi de pensionari. „Cu Iohannis preşedinte, România va avea un bonus la imaginea pe care o are în Europa. De România se vorbea mult în termeni negativi, iar un investitor se uită şi la «soft facts» – care e imaginea, care e climatul de predictibilitate. Simpatia şi încrederea din exterior vor creşte, ceea ce se traduce în mai multe investiţii străine“, a mai spus Radu Merica.
Germania este cel mai important partener comercial al României, după ce în 2013 volumul schimburilor comerciale dintre cele două ţări a ajuns la valoarea de 18,7 mld. euro (în creştere cu 5% faţă de anul anterior). Din această valoare, exportul companiilor de pe plan local în Germania a fost de 9,1 mld. euro (+6,3% faţă de 2012), România exportând, în mare parte, componente auto.
„Investiţiile străine vor creşte. Eu ştiu ce îi împiedică pe investitori să îşi extindă activităţile, iar un lucru important era climatul de impredictibilitate. Klaus Iohannis este laconic în cuvinte, dar este eficient în fapte. Eu trăiesc de 25 de ani în Germania, unde oamenii spun vorbe puţine, dar vorbe pe care te poţi baza.“
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News