J. S. Bach și J. Haydn se vor afla pe afișul concertului Orchestrei de Cameră Radio de miercuri, 14 iunie 2017, ora 19.00, la Sala Radio.
J. S. Bach și J. Haydn se vor afla pe afișul concertului Orchestrei de Cameră Radio de miercuri, 14 iunie 2017, ora 19.00, la Sala Radio. La pupitrul orchestrei se va afla dirijorul Radu Postăvaru, iar protagonista serii va fi solista Cipriana Smărăndescu, cunoscută și foarte apreciată interpretă la clavecin în România și pe scena muzicală internațională, fondatoare a ansamblului de muzică veche Aliusmodum, cu peste 500 de concerte susținute în mai multe țări europene și nu numai.
Programul serii va debuta cu Concertul nr. 4 în la major pentru clavecin și orchestră de coarde de J. S. Bach și va continua cu o altă lucrare a aceluiași compozitor, Concertul nr. 5 în fa minor pentru clavecin și orchestră de coarde. A doua parte a serii propune două lucrări de J. Haydn: Simfonia nr. 45 în fa diez minor, Hob. I:45 – Despărțirea și Simfonia nr. 22 în mi bemol major – Hob. I:22 – Filozoful.
Cu peste 1500 de concerte dirijate în ţară şi peste hotare, peste 100 de înregistrări profesionale ca dirijor şi pianist şi mai mult de 200 de emisiuni de radio şi televiziune la care a participat, Radu Postăvaru este în prezent dirijor al Filarmonicii Paul Constantinescu din Ploiești, iar din 2015 este profesor asociat la specializarea dirijat orchestră la Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală din cadrul Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti.
RADU POSTĂVARU. S-a născut la Iaşi într-o familie de muzicieni, mama artistă lirică iar tatăl prim contrabasist al orchestrei simfonice a Filarmonicii Moldova.
La vârsta de 5 ani dirijează pentru prima dată orchestra simfonică a Filarmonicii Moldova din Iaşi. Un rol deosebit în această perioadă de început o va avea maestrul Ion Baciu, dirijorul şi directorul filarmonicii ieşene. Urmează o serie de concerte şi turnee în toată ţara, fiind considerat de către profesioniștii din domeniu un real talent al muzicii româneşti.
Datorită precocităţii şi aptitudinilor sale muzicale, televiziuni din Japonia, Franţa, Cehia, Polonia, realizează filme documentare şi artistice. În România, regizorul Alecu Croitoru va face filmul documentar, Ecoul (1974), bazat exclusiv pe activitatea muzicală a tânărului dirijor. De asemenea face parte din distribuţia unor filme precum Stejarul din Borzeşti (1975) sau Gloria nu cântă (1976), ultimul în regia lui Alexandru Bocăneţ.
Ca pianist, susţine recitaluri şi concertează alături de orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Iaşi, Botoşani, Ploieşti şi Satu-Mare.
Din 1987 este student al Conservatorului George Enescu din Iaşi, specializarea compoziţie muzicală, iar din 1990 la Bucureşti, urmează secţia compoziţie-dirijat a Universităţii Naţionale de Muzică. Absolvă Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti având studii de Dirijat şi Compoziţie Muzicală, realizează un Master în Stilistică Dirijorală, la clasa maestrului Horia Andreescu, având ca temă de disertaţie Clasic şi modern în simfonia nr.9 op.70 în Mi bemol Major de Dmitri Şostakovich. În anul 2006 obţine titlul de Doctor în Muzică, tema tezei de doctorat fiind Concepte dirijorale în interpretarea poemelor simfonice din creaţia compozitorilor Franz Liszt şi Richard Strauss, sub îndrumarea prof. univ. dr.Viorel Munteanu.
Printre profesorii săi se numără personalităţi marcante ale vieţii muzicale româneşti, ca Ion Baciu, Ovidiu Bălan, Horia Andreescu, Viorel Munteanu, Vasile Spătărelu, Mihail Cosmei, Dan Constantinescu, Nicolae Beloiu, Dan Buciu, Vasile Iliuţ, Dinu Ciocan, Petru Andriesei, Mihail Diaconescu.
Preocupat de arta dirijorală, urmează cursuri de măiestrie în Germania cu profesorul Olaf Koch de la Academia de Muzică dinBerlin. În străinătate dirijează orchestre simfonice de prestigiu, precum cele din Halle (Germania), Grossetto (Italia), Douai (Franţa), Teplice, Hradec Králové, Olomouc, (Cehia), Madrid (Spania). Colaborează cu solişti români şi străini de renume, printre care amintim pe Gabriel Croitoru, Alexandru Tomescu, Răzvan Suma, Marin Cazacu, Cristina Anghelescu, Ştefan Tarara, Daniel Goiţi, Horia Mihail, Csíky Boldizsar, Josu de Solaun, Antonio di Cristofano, Mee-Hae Ryo, Loris Orlando, Giovanni Lanzini, Christos Galileas, Michelangelo Lentini şi mulţi alţii.
Are peste 1500 de concerte realizate în ţară şi peste hotare, peste 100 de înregistrări profesionale ca dirijor şi pianist şi mai mult de 200 de emisiuni de radio şi televiziune la care a participat. Apare în peste 500 de articole şi cronici de specialitate în reviste şi ziare importante, precum: Corriere della Sera, Il Giornale, Cultura e spettacoli (Italia), Le Matin, Le temps du Maroc (Maroc), L`Aurore du Jardi (Franţa), Prensa Latina (Spania), Kulturmagazin (Germania), Muzica, Actualitatea Muzicală, Cronica Română (România).
Este laureat al unor importante concursuri şi festivaluri de dirijat, compoziţie şi pian în ţară şi străinătate unde obţine importante premii şi distincţii dintre care amintim: Premii de compoziţie în cadrul concursului „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, ediţiile 1988, 1989, cu lucrările: „Trio pentru flaut, oboi şi fagot”, „Sonata pentru oboi şi pian”; Premiul de compoziţie la Concursul FACS ediţia 1989 cu Madrigalul „Melancolie”, scrisă pe versurile lui Lucian Blaga; Premiul de dirijat în cadrul Concursului Internaţional de Dirijat „Dinu Niculescu” din Braşov ediţiile 1993, 1994 şi premiul „Daisuke Soga” (1994); Finalist al Concursului Internaţional de Dirijat de la Douai (Franţa) şi premiul Clubului „Rotary” din acelaşi district (1994); Diplomă de Merit oferită de Societatea Română de Radiodifuziune pentru promovarea valorilor radiofoniei româneşti; Diplomă de Excelenţă primită la cea de-a 25 ediţie jubiliară a Festivalului „Vacanţe Muzicale” de la Piatra Neamţ (1997); etc.
În perioada 1992-1995 ocupă postul de regizor muzical al Studioului de Radiodifuziune din Iaşi iar în perioada 1995-2002 este cadru universitar al Universităţii de Arte “George Enescu”.
Între anii 1999-2001 este profesor la Conservatorul de Muzică "Salmon" din Casablanca (Maroc) unde susţine concerte împreună cu alţi profesori şi studenţi din institut.
În anul 2002 ocupă prin concurs postul de dirijor al orchestrei simfonice a Filarmonicii “Paul Constantinescu” din Ploieşti, iar între anii 2014-2015 a fost Managerul acestei instituţii.
Din anul 2015 este profesor asociat la specializarea dirijat-orchestră în cadrul Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală din Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.
Cipriana Smărăndescu
CIPRIANA SMĂRĂNDESCU. Născută la Alba-Iulia, studiază muzica de la vârsta de 4 ani şi jumătate, cu Erna Glantz si mai apoi cu Gabriela Enăşescu. Este laureată în clavecin şi muzicologie la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (Ogneanca Lefterescu si Grigore Constantinescu), în clavecin şi orgă cu 10 cum laudae la Conservatorul Arrigo Pedrollo din Vicenza (Patrizia Marisaldi), perfecţionându-se cu Patrick Ayrton, Pierre Hantaï, Andreas Staier, Ton Koopman. Câştigătoare a concursurilor Umanitaria (Milano) şi Gianni Gambi (Pesaro), obţine diploma de participare la cele de la Leipzig (J.S. Bach) şi Bruges.
Membru fondator al ansamblului de muzică veche Aliusmodum, are la activ aproximatix 500 de concerte în Italia, Franţa, Elveţia, Austria, Belgia, Germania, România (Auditorium Parco della Musica, Oratorio del Gonfalone, Accademia di Romania in Roma, Pietà de' Turchini Napoli, Festival Bach di Firenze, Festival dei Due Mondi di Spoleto, Cantiere Internazionale d'Arte di Montepulciano, CESMA Lugano, Real Acàdemia de San Fernando Madrid, Musique Ancienne a Saint Paul, Accademia Mozarteum, Interkonzerte ‘95, stagiunile Orchestrei de Cameră Radio si ale Filarmonicii "George Enescu"), un loc important ocupând şi festivalurile din Transilvania (Cluj-Napoca, Târgu-Mureș, Miercurea Ciuc, Braşov, Hărman, Cârţa, Râşnov, Roşia Montana, Sighişoara - pe clavicordul istoric Samuel Maetz, 1825). Pe lângă înregistrări pentru Radio România, TVR, Radio Vaticana, RAI Radio3 şi pentru etichetele Sarx Records, Aliusmodum Records, Continuo Records, a realizat două compact discuri solistice: Invenzioni, Sinfonie e Sei Piccoli Preludi di J.S. Bach (2009) şi Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach (2015).
Anul acesta a fost invitată în juriul Concursului internaţional Wanda Lansowska şi cu un recital in festivalul cu acelaşi nume, iar în urma susţinutei sale activitati pedagogice, ca docent al clasei de clavecin de la Urbino Giovani Musica, în cadrul Cursurilor de Muzică Veche de la Urbino.
Cântă pe un clavecin copie Ruckers, kit construit de Christian Reich, pus la dispoziţie de Biserica Evanghelică C. A. București.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu