Jurnalistul Radu Tudor a făcut publice 13 întrebări pe care le consideră ”esențiale” după accidentul de avion care a avut loc luni și în urmă căruia două persoane au decedat.
Iată întrebările postate marți de Radu Tudor pe blogul personal:
1. La ce ora a transmis serviciul 112 coordonat de STS datele privind localizarea avionului si a victimelor catre MAI?
2. Cand a primit IGSU datele pentru interventia locala? Ce elemente concrete de localizare erau?
3. Cine a fost coordonatorul central si cine cel local pentru actiunea de salvare? Ce ordine au fost date?
4. Salvatorii posesori de telefoane mobile si GPS erau coordonati in timp real de catre sefi spre locul caderii avionului obtinut via 112? E intamplator ca lipsa de coordonare s-a produs pe fondul lipsei de tara a lui Raed Arafat?
5. Daca STS prin 112 nu a putut oferi locatia exacta timp de 5 ore, de ce n-a fost folosita facilitatea ELT – dispozitiv automat de localizare a unui avion cazut – prin Romatsa?
6. Cind au pornit cei de la IGSU, SMURD, Salvamont, Transsylvania off road si localnici operatiunile propriu zise de cautare? Pe ce amplasamente exact?
7. Padurarul Argentin Todea, cel care a gasit epava si pe cei 7, spune ca a primit alerta de a cauta avionul de la sefii din Romsilva. A existat o coordonare intre toate institutiile statului?
8. E nevoie urgenta de o comunicare oficiala din partea autoritatilor : cind s-a prabusit exact aeronava-cind s-a facut apelul-cind au plecat echipele IGSU-cind a ajuns padurarul la epava-cind au ajuns primii medici la locul accidentului. Pe ore si minute, simplu si exact
9. Exista vreo dotare care lipseste IGSU pentru a putea interveni pe viitor la tragedii asemanatoare ca vietile sa fie salvate? Camere cu termoviziune, aparatura GPS, ATV-uri pentru acces montan?
10. Specialistii vorbesc si despre o responsabilitate evidenta a retelelor de telefonie mobila, care nu au suficiente amplificatoare de semnal in teritoriu, in asa fel incat sa nu mai existe caderi de frecventa si imposibilitatea apelarii in zone geografice dificile. Din sutele de milioane de Euro profit, companiile de telefonie mobila ar trebui sa se achite de aceasta obligatie. Institutiile statului sunt la mina acestor companii private cind trebuie sa intervina
11. De ce a decolat Adrian Iovan, un pilot atit de experimentat, daca recomandarea a fost sa nu plece din cauza vremii nefavorabile? Riscul givrarii avionului s-a confirmat si a contribuit esential din pacate la caderea avionului
12. S-a gandit cineva ca in astfel de situatii sa existe un centru interministerial permanent de reactie rapida ce se activeaza in prima secunda a unei urgente umanitare – pentru interventia comuna a jandarmilor montani, vinatorilor de munte, IGSU si SMURD – pentru limitarea timpului de interventie si maximizarea sanselor de supravietuire ale victimelor? Vor mai fi cutremure, inundatii, prabusiri, urgente. E nevoie de toate resursele, eventual si cele private, pentru a reusi operatiuni de salvare eficiente
13. In toate dispeceratele ISU exista calculatoare apartinind Romatsa, dedicate exclusiv alertarii in cazul accidentelor aviatice. Sunt exact ca si calculatoarele de la 112. Periodic, ISU si Romatsa fac aplicatii pe aceste calculatoare pentru a simula accidente de aviatie si reactia la acestea. De ce nu s-au trimis coordonatele exacte, asa cum se face in timpul aplicatiilor?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu