Schimbările propuse de Anca Paliu Dragu pentru polița RCA sunt ca salariile românilor: e bine că există, dar nu fac mai mult de doi lei. Adevărata schimbare ar însemna desființarea ASF, instituția de huzurit pe zeci de mii de euro salariu plătit de asigurați.
ASF nu a rezolvat, până acum, nicio problemă ca să își justifice existența, de la costurile mari ale polițelor la transferul profiturilor pe șest, în off shore-uri. Nici măcar nu a încercat să oprească păcălirea medicilor și pacienților cu polițele de malpraxis.
Suspiciunile ridicate de Coaliția pentru Modernizarea României mi se par rezonabile. Nu poate fi exclusă o complicitate între autorități și firmele pe care le ”supraveghează”. Scopul? Obținerea de profituri cât mai mari, cu riscul de a falimenta transportatorii și cu intenția de a lua pielea de pe șoferi.
Inutilitatea ASF este demonstrată atât de scandalul tarifelor RCA pentru camioane, cât și de cel al discriminării tinerilor șoferi. În primul caz, problema s-ar putea rezolva prin blocarea drumurilor, în cel de-al doilea prin Consiliul de Combatere al Discriminării. În afară de tocat banii pe salarii, care rămâne rolul ASF?
Revenind la tineri, să remarcăm încă odată lejeritatea cu care companiile multinaționale de asigurări storc bani din România. Majoritatea șoferilor au sub 40 de ani, susține CNMR, iar polițele RCA sunt mai scumpe pentru tineri. Cum se justifică această discriminare? Chipurile sunt riscuri mai mari de accident la șoferii mai tineri.
În realitate, adevărata măsură a riscului este comportamentul în trafic. Sunt tineri care circulă prudent și respectă regulile, la fel cum sunt vârstnici care rup pedala de accelerație. Un prieten din Canada mi-a spus că într-un an de zile nu face trei-patru depășiri. Nici nu-și permite să parcheze aiurea, nici să treacă de viteza legală. Amenda nu e mare, dar punctele se raportează la firmele de asigurări. Dacă faci figuri în trafic, asigurarea ajunge să coste mai mult decât mașina.
Sistemul s-ar putea aplica și la noi, dar ar aduce cheltuileli în plus asiguratorilor. Ar trebui să-și mai angajeze avocați și să lupte în instanță cu vitezomanii care contestă amenzile, de exemplu. Nu-i mai simplu să-i înțepe, la grămadă, pe tineri?
Nu poate fi negat nici că o mașină mai puternică, eventual o marcă de fițe, ajunge o armă periculoasă în mâna meltenilor care vor să–și arate mușchii pe șosea, în lipsă de creier. De aceea, mi s-ar părea corect ca valoarea poliței RCA să fie corelată cu capacitatea cilindrică și valoarea de catalog a mașinii. De ce nu se aplică această discriminare, care ar proteja nu doar șoferii sau pietonii, ci și mediul? Probabil, ceva nu convine firmelor de asigurări, ca urmare nici ASF.
Certă rămâne doar declarația unui martor, filmat sâmbătă după un accident auto: Mașina roșie mergea normal. A intrat în șosea o râie de BMW, cu tupeu, și l-a făcut praf!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News