Premierii estonian, leton și lituanian au semnat marți, la Tallin, un acord privind construirea Rail Baltica, linie feroviară menită să întărească legătura acestor țări cu Europa de Vest.
Pentru aceste trei republici baltice, care au făcut parte din Uniunea Sovietică până în 1990-1991, acest proiect are o importanță strategică și materializează ancorarea lor în Uniunea Europeană (UE) și Occident.
Venit la Tallin să asiste la ceremonia de semnare, președintele Consiliului European, Donald Tusk, i-a asigurat pe baltici de susținerea sa. 'Ca polonez, înțeleg importanța acestui proiect, nu doar pentru țările baltice, ci și pentru întreaga Europă, prin urmare puteți să contați pe mine', a spus el.
Rail Baltica va fi construită conform normelor europene, cu un ecartament al șinelor de 1.435 mm, în timp ce actuala rețea feroviară baltică este aliniată celei din Rusia și din restul Uniunii Sovietice, cu un ecartament mai larg. În prezent, la trecerea frontierei cu Polonia, al cărei sistem feroviar este conform normelor europene, trenurile trebuie să schimbe roțile, operațiune care majorează costurile și durata drumului, scrie Agerpres.
La finalul lucrărilor, Rail Baltica va fi o legătură feroviară ce va lega Berlinul de Tallin via Polonia și care va permite circulația trenurilor de mărfuri cu 120 km/oră și a celor de pasageri cu 240 km/oră. O prelungire spre Helsinki pe feribot sau printr-un tunel submarin este preconizată.
Costul acestui proiect, estimat la circa patru miliarde de euro, va fi finanțat în proporție de 85% de UE cu fonduri CIF (Connecting Europe Facility, a precizat președintele-director general al acestuia, letona Baiba Rubesa.
Proiectul a fost ținta unor critici atât în ceea ce privește impactul asupra mediului, cât și pentru costurile sale ridicate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu