Raluca Bogdan, director comunicare și cultură organizațională în Asociația Help Autism, a vorbit în exclusivitate pentru DC News despre micuţii cu cerinţe educaţionale speciale care sunt condamnaţi la excludere din învăţământul de masă pe baza noului art.68 alin. (11) din proiectul de lege a educaţiei, aflată în dezbatere în Parlamentul României în aceste zile.
Mii de persoane și sute de ONG-uri s-au mobilizat împotriva discriminării din noua Lege a Educației Naționale și cer eliminarea art. 68 alin. (11).
„Ni s-a părut, în ultimul ceas, absolut necesar de eliminat. Acum are loc dezbaterea în comisia de învățământ. Curând vor ajunge și la acest alineat. Sunt foarte curioasă dacă toată presiunea pe care am pus-o va duce la retragerea alineatului din lege.
Intenția prin această prevedere este să le ofere școlilor o protecție suplimentară astfel încât la înscriere să poată refuza dosarul unui elev cu CES, pe o motivație care este foarte relaxat menționată în articol și anume lipsa resursei umane sau materialelor din dotare.
Când ne referim la elevii cu CES, de cele mai multe ori ne referim la un copil cu deficiențe, cu întârzieri foarte mari. Nu vorbim doar despre această categorie. Vorbim despre un elev care are tulburare de autism, vorbim despre întârzieri de dezvoltare de limbaj sau despre deficiențe minore sau majore auditive. Vorbim despre un spectru destul de larg de diferențe”, ne-a mărturisit Raluca Bogdan.
Ce pot face părinții copiilor discriminați în această situație
„Părinții care își pot înscrie copiii în acest an școlar în clasa 0 să nu mai amâne, iar ulterior dacă rămâne legea în vigoare să facă aceleași eforturi pe care le făceau și până acum - să încerce să obțină loc în școala de proximitate.
Din păcate sunt foarte multe situații, chiar și acum în legea actuală în care părinții sunt refuzați, pe motiv că nu sunt locuri. Sunt și cazuri în care părinții nu declară că au un copil cu CES sau un copil încadrat într-un grad de handicap la înscriere, în special pentru a prinde loc într-o clasă din proximitate.
Este foarte important ca școala să fie în zona de interes superior al copilului, adică în apropierea casei și în apropierea centrului de terapie, pentru că spre deosebire de un copil tipic, elevul cu CES are trei locații în care se mișcă în fiecare zi - casă, școală și centrul de terapie, iar odată ce nu mai accepți ca școală înscrierea în școala din proximitate și redirecționezi copilul spre o altă școală, chiar spre o școală specială înseamnă că pui părintele și copilul, din nou, pe drum”, ne-a spus Raluca Bogdan.
Cum îi va afecta pe copii dacă nu va fi eliminat acest articol
„Pentru foarte mulți dintre copii va însemna închiderea unei uși în față, o discriminare foarte mare pentru părinți. Pentru un copil care are potențial de a avea o evoluție fantastică într-o școală de masă, printre copii care-l provoacă să progreseze, acest lucru va însemna o orientare spre o școală specială sau o școală unde nu va avea același potențial de progres. Deci, pentru acești copii va însemna o stagnare sau chiar regres”, a adăugat Raluca Bogdan.
Autism Europe, Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR), WORLD VISION România, DECLIC, Coaliția pentru Educație, Centrul pentru Legislație Nonprofit (CNLR), Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS, Școala de Valori, Consiliul Elevilor, Consiliul Tineretului din România, Asociația Pentru Valori în Educație, Asociația FDP - Protagoniști în Educație, Asociația MAGIC, AMAIS - Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială, Asociația CONIL, Centrul STEP BY STEP, Asociația Lindenfeld - Ajungem MARI, sunt câteva dintre organizațiile care s-au alăturat demersului inițiat săptămâna trecută de rețeaua informală de ONG-uri RO TSA și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autism (FEDRA), însumând peste 100 de ONG-uri și reprezentând peste 4.000 de familii ale copiilor cu tulburări din spectrul autist, solicitând respectarea dreptului constituțional la educație al copiilor cu CES și eliminarea prevederii discriminatorii din proiectul de lege a educației, art. 68 alin.(11).
Această prevedere a stârnit consternarea a mii de părinți și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale din toată țara, condamnând la excludere copiii cu CES din învățământul de masă, lăsând înmatricularea la latitudinea unității de învățământ, care poate refuza admiterea în școlile de circumscripție și redirecționarea lor către școli foarte îndepărtate locuinței, prin simpla invocare a faptului că școala nu dispune în totalitate de resursă umană și de bază materială corespunzătoare copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Acest lucru ar împovăra și mai tare familiile copiilor cu CES și ar conduce la un risc mai mare de excluziune școlară, astfel cum este definit la art. 67 alin. (3) din proiectul de lege, susțin reprezentanții ONG-urilor.
Astfel, în total 150 de organizații s-au mobilizat la nivel național și cer eliminarea art. 68 alin. (11), care prevede că: „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”, articol incompatibil cu dreptul fundamental la educație și în contradicție cu toate celelalte prevederi și obligații reglementate în conținutul proiectului, menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă, consideră reprezentanții ONG-urilor.
Societatea civilă a adresat deja o scrisoare deschisă senatorilor și Ministrului Educației, Ligia Deca. De asemenea a fost formulată și o petiție online, „Spune NU discriminării copiilor cu dizabilități și CES din Legea educației”, semnată de peste 5.500 de persoane în doar 4 zile, prin care se solicită eliminarea art.68 alin.(11).
Pentru respectarea dreptului fundamental la educație incluzivă al copiilor cu cerinţe educaționale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echității și egalității de șanse, drept garantat de art. 32 din Constituția României, dar și de art. 23 și art. 28 alin. (1) din Convenția din 1989 cu privire la drepturile copilului și prin accesul la învățământ incluziv, reglementat expres de art. 24 din Convenția ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE, ONG-urile cer eliminarea acestui articol din noua Lege a Educației Naționale. Prevederile afectează grav dreptul copiilor cu CES de a fi integrați în învățământul de masă, lăsând fără susținere principiile enunțate la art. 67 din proiectul de lege privind garantarea dreptului la o educație incluzivă tuturor beneficiarilor primari ai educației.
„Elevii cu dizabilități au dreptul să învețe în orice școală. De-a lungul anilor am dus o bătălie grea cu autoritățile și mentalitatea discriminatorie pentru integrarea copiilor cu dizabilități în școală, și mai târziu în societate. Incluziunea e singura cale prin care acești copii să poată deveni adulți autonomi, iar prin acest proiect de lege ne întoarcem într-un trecut sumbru, când nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în școlile de masă, în anii în care aceștia erau izolați și invizibili. Viitorul acestor copii depinde de noi și de cei care legiferează astăzi, așa că vă rugăm să nu acoperiți discriminarea cu legea!” - părinte al unui copil cu CES
Organizațiile au depus în data de 18.03.2023 Observații proiect Legea Educației preuniversitare, în care au argumentat modificările necesare pentru ca noua lege să respecte drepturile elevilor cu CES la educație, însă acest memoriu a fost ignorat. Dintre cele 11 articole care aduc atingeri grave și creează premisele excluderii sistemice a elevilor cu cerințe educaționale speciale din școlile de masă, art. 68 alin. 11 (ref. art. 66 alin. 10 din memoriu) este INACCEPTABIL. Pentru situația în care există solicitări de înscriere a copiilor cu CES, școala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului în învățământul de masă, însă ONG-urile semnatare consideră absolut necesar ca asigurarea condițiilor necesare să fie obligatorie și nu facultativă Numai în caz excepțional, și doar dacă părintele este de acord sau la solicitarea acestuia, i se poate oferi posibilitatea de a opta pentru o altă unitate de învățământ decât cea din proximitate.
Organizațiile semnatare consideră că este imperios necesar ca Ministerul Educației, Guvernul României și instituțiile abilitate să aloce resurse suficiente școlilor și grădinițelor pentru ca acestea să poată gestiona în mod adecvat situația copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Aplicarea prevederilor criticate ar putea duce la marginalizarea și excluderea a peste 100.000 de copii cu CES și mulți alți copii cu dizabilitate din școlile de masă, chiar din această toamnă. Noua lege a educației se află în aceste zile în dezbatere la Senat și urmează să primească votul final pe 22 mai, după ce după ce săptămâna trecută a primit aviz pozitiv de la Camera Deputaților.
Surse:
Legea învățământului Preuniversitar (forma trecută de Camera Deputaților) https://senat.ro/legis/PDF/2023/23L282FC.pdf
Parcurs legislativ https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L282&an_cls=2023#ListaDocumente
Semnatari membri Rețeaua ROTSA și FEDRA:
ASOCIAȚIA HELP AUTISM, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „NEW ODYSSEY” BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA AUTISM VOICE (ASOCIAȚIA DE TERAPIE COMPORTAMENTALĂ APLICATĂ (A.T.C.A.) BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU AJUTORAREA COPIILOR CU AUTISM DIN ROMÂNIA „HORIA MOȚOI”, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU TERAPIE UMANIST COMPORTAMENTALĂ „SUNT SPECIAL” BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI GAVRIIL, PANTELIMON, JUD ILFOV
ASOCIAȚIA PRIETENIA PANTELIMON, JUD. ILFOV
ASOCIAȚIA ROMÂNĂ DE TERAPII ÎN AUTISM ȘI ADHD, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „CENTRUL DE INTERVENȚIE ÎN RECUPERAREA AUTISMULUI” (C.I.R.A.) BUCUREȘTI
FUNDAȚIA GIMMYNI BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „ALBERT ȘI ZÂMBETE” BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA „AUT HELP” MIERCUREA CIUC, JUD. HARGHITA
ASOCIAȚIA „MIND AUT” SFÂNTU GHEORGHE, JUD. COVASNA
ASOCIAȚIA „PROSPERITAS VITAE” SÂNMARTIN, MIERCUREA CIUC, JUD. HARGHITA
ASOCIAȚIA „UITE CUM CRESC” BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA COPIII DE CRISTAL, BRAȘOV
ASOCIAȚIA DICTA BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA ÎMPOTRIVA AUTISMULUI SIBIU
ASOCIAȚIA PENTRU CONSILIERE ȘI ASISTENȚĂ SPECIALIZATĂ A.C.A.S. ALBA IULIA
ASOCIAȚIA RAUL COSMIN PENTRU COPII ȘI TINERI CU DIZABILITĂȚI, CUGIR, JUD. ALBA
FUNDAȚIA TRANSILVANĂ ALPHA, TÂRGU MUREȘ, JUD. MUREȘ
ASOCIAȚIA EDUCATORILOR SUCEVENI, SUCEAVA, JUD. SUCEAVA
ASOCIAȚIA „ÎȚI ARĂT CĂ POT”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA „PAPILLON CLINIQUE”, BACĂU, JUD. BACĂU
ASOCIAȚIA „SUFLETE ALBASTRE”, BOTOȘANI, JUD. BOTOȘANI
ASOCIAȚIA „SURASUL ALBASTRU”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA „ZBOR DE FLUTURI”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA BLIJDORP ROMÂNIA, JUD. SUCEAVA
ASOCIAȚIA DE SPRIJINIRE A PERSOANELOR CU AUTISM, SUCEAVA (A.S.P.A.), JUD. SUCEAVA
FUNDAȚIA STAR OF HOPE ROMÂNIA, IAȘI
ASOCIAȚIA „AUTISM TRANSILVANIA”, CLUJ-NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA „BELIEVE”, CLUJ NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA „CASTELUL ERHARD” SATU MARE
ASOCIAȚIA „DOG ASSIST”, CLUJ-NAPOCA, JUD CLUJ
ASOCIAȚIA „JOY STORY” CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA „PLAYFUL PSYCHOLOGY” CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA „SF. BENEDICT” PENTRU AUTISM, SATU MARE
ASOCIAȚIA A.P.T. CLUJ-NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA AUTISM CÂMPIA TURZII, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA C.E.S.- COLABORĂM, EDUCĂM, SPRIJINIM, ORADEA, JUD. BIHOR
ASOCIAȚIA CARITAS - CENTRUL DE REABILITARE „SF. IOSIF”, SATU MARE, JUD. MARAMUREȘ
ASOCIAȚIA SERVICIUL DE AJUTOR MALTEZ ÎN ROMÂNIA, CENTRUL DE ZI PT. COPII CU DIZABILITĂȚI MOTORII CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA SURORILE DE CARITATE „SF. VICENȚIU”, SATU MARE, JUD. MARAMUREȘ
FUNDAȚIA INOCENȚI, BISTRIȚA-NĂSĂUD, JUD. BISTRIȚA
ASOCIAȚIA „ART MUSIC FOR PEOPLE” CONSTANȚA, JUD. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA „AUTISM MAREA NEAGRĂ”, CONSTANȚA
ASOCIAȚIA „MÂINI ÎNTINSE” TULCEA, JUD. TULCEA
ASOCIAȚIA AUTISM CEZAR NICOLAE - S.U.I.T.A. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA CENTRUL DE PSIHOLOGIE DELTA DUNĂRII TULCEA, JUD. TULCEA
ASOCIAȚIA DE SPRIJIN A COPIILOR CU AUTISM „BĂRCUȚA FERMECATĂ” CONSTANȚA, JUD. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA O VOCE PENTRU AUTISM, IAȘI
ASOCIAȚIA S.O.S. AUTISM BRĂILA
ASOCIAȚIA 'LASĂ-MĂ SĂ-ȚI AUD GLASUL' CURTEA DE ARGEȘ - ALBEȘTII DE ARGEȘ, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA „AI VOINȚĂ, AI PUTERE”, OLTENIȚA, JUD. CĂLĂRAȘI
ASOCIAȚIA „CREĂM VIITORUL ÎMPREUNĂ” (A.C.V.I.A.) PITEȘTI, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA ELENA ECATERINA, TÂRGOVIȘTE, JUD. DÂMBOVIȚA
ASOCIAȚIA „START PENTRU AUTISM”, CÂMPULUNG MUSCEL, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA COPIILOR ȘI ADULȚILOR CU AUTISM, ALEXANDRIA, JUD. TELEORMAN
ASOCIAȚIA LOGO-PICI, SLOBOZIA, JUD. IALOMIȚA
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.) FILIALA DÂMBOVIȚA
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.), FILIALA FETEȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU COPII CU AUTISM, CENTRUL „EMA”, JUD. IALOMIȚA
ASOCIAȚIA „IUBIREA ÎNVINGE AUTISMUL” TÂRGU-JIU, GORJ
ASOCIAȚIA COPILĂRIE SUB SEMNUL ADHD
ASOCIAȚIA DE SPRIJIN A COPIILOR HANDICAPAȚI FIZIC (A.S.C.H.F.-R.) FILIALA RÂMNICU VÂLCEA, JUD. VÂLCEA
ASOCIAȚIA DE TERAPIE INTEGRATIVĂ PENTRU COPIII CU AUTISM - DANIEL (A.T.I.C.A.-DANIEL), CRAIOVA, JUD. DOLJ
ASOCIAȚIA PENTRU INTERVENȚIE COGNITIVĂ ȘI COMPORTAMENTALĂ „VISURI ȘI SPERANȚE” CRAIOVA
ASOCIAȚIA „ALEX, RADU ȘI AUTISMUL” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „AUTISM HELPING HANDS” PETROȘANI, JUD. HUNEDOARA
ASOCIAȚIA „AUTISM LUMEA MEA” HUNEDOARA, JUD. HUNEADOARA
ASOCIAȚIA „CASA FAENZA” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „COPII ȘI ZÂNE” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „ORIZONTURI SENINE” DEVA, JUD. HUNEDOARA
ASOCIAȚIA RESURSE UMANITARE SPERANȚA (A.R.U.S.) TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
FUNDAȚIA DE ABILITARE SPERANȚA TIMIȘOARA
ASOCIAȚIA NUMERE COLORATE ÎN AUTISM, PITEȘTI
ASOCIAȚIA BRIGHT FUTURE FOR EVERY CHILD, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA AUTISM TÂRGOVIȘTE
ASOCIAȚIA PĂRINȚILOR COPIILOR CU AUTISM ARGEȘ
ASOCIAȚIA ECHIPĂ PENTRU COPII, CRAIOVA
ASOCIAȚIA AUTISM INFANTIL, CARAȘ SEVERIN
ASOCIATIA SFANTUL CASIAN, MEDIAȘ
ASOCIAȚIA ÎNGERII ALBAȘTRI BRĂILA
ASOCIAȚIA NOT DIFFERENT, VÂLCEA
ASOCIAȚIA CREIOANE COLORATE, VÂLCEA
ASOCIAȚIA PRO AUTISM MUREȘ
ANCAAR ARGEŞ
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.), FILIALA CRAIOVA, JUD. DOLJ
ANCAAR IAŞI
ASOCIAȚIA AUTISM BAIA MARE
ASOCIAȚIA AUTISM TRANSILVANIA CLUJ
ASOCIAȚIA COPIII DE CRISTAL BRAȘOV
ASOCIAȚIA DINCOLO DE TĂCERE GALAȚI
AUTISM EUROPA BISTRIȚA - CENTRUL DE RESURSE ŞI REFERINŢĂ ÎN AUTISM MICUL PRINŢ
ASOCIAȚIA ÎNVINGEM AUTISMUL BCUREŞTI
ASOCIAȚIA PĂRINȚILOR COPIILOR CU AUTISM DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
ASOCIAȚIA PUZZLE ROMÂNIA
ASOCIAȚIA “RAZĂ DE SPERANȚĂ ÎN INTERVENȚIA ȘI TERAPIA TSA” BRAȘOV
ASOCIAȚIA SOS AUTISM BIHOR
100.ASOCIAȚIA DE SPRIJIN PENTRU PĂRINȚII ȘI COPII CU AUTISM GALAȚI
101.FUNDAȚIA ROMANIAN ANGEL APPEAL BUCURESTI
102.FUNDAȚIA UNIVERS PLUS PIATRA NEAMȚ
103.ASOCIAȚIA ÎNVĂȚĂM PRIN PICTOGRAME TIMIȘOARA
104.ORGANIZAȚIA SUEDEZĂ PENTRU AJUTOR UMANITAR INDIVIDUAL
105.ASOCIAȚIA PENTRU RECUPERAREA ȘI INTEGRAREA COPIILOR CU AUTISM (ARICA)
106.ASOCIAȚIA ANASTASIA IOANA
Alte organizații semnatare:
107.CONSILIUL NAȚIONAL AL DIZABILITĂȚII DIN ROMÂNIA (CNDR)
108.WORLD VISION ROMÂNIA
109.ASOCIAȚIA FDP - PROTAGONIȘTI ÎN EDUCAȚIE
110.ASOCIAȚIA MAGIC
111.DECLIC
112.AMAIS - ASOCIAȚIA METODELOR ALTERNATIVE DE INTEGRARE SOCIALĂ
113.ASOCIAȚIA CONIL
114.CENTRUL STEP BY STEP
115.COALIȚIA PENTRU EDUCAȚIE
116.ȘCOALA DE VALORI
117.CONSILIUL ELEVILOR
118.CONSILIUL TINERETULUI DIN ROMÂNIA
119.ASOCIAȚIA PENTRU VALORI ÎN EDUCAȚIE
120.SALVAȚI COPIII (TBC)
121.HOPE AND HOMES FOR CHILDREN ROMÂNIA (TBC)
122.ORGANIZAȚIA NAȚIONALĂ CERCETAȘII ROMÂNIEI (TBC)
123.ALIANȚA NAȚIONALĂ PENTRU BOLI RARE DIN ROMÂNIA (TBC)
124.FEDERAȚIA ORGANIZAȚIILOR NONGUVERNAMENTALE PENTRU SERVICII SOCIALE (FONSS-TBC)
125.FUNDAȚIA PENTRU VOI TIMIȘOARA
126.SCOP TIMIȘOARA (Societatea pentru Copii și Părinți)
127.ASOCIAȚIA CEVA DE SPUS
128.ASOCIAȚIA HORSEMOTION TIMIȘOARA
129.ASOCIAȚIA RENINCO ROMÂNIA
130.ASOCIATIA LIBRA - ONEȘTI
131.ASOCIAȚIA BE ACTIVE -SATU MARE
132.ASOCIAȚIA STEA – SATU MARE
133.ASOCIAȚIA ÎNGERI PENTRU SUFLETE- ARAD
134.ASOCIAȚIA LUMEA LUI EMANUEL - SATU MARE
135.ASOCIATIA I LOVE AUTISM- CLUJ
136.ASOCIAȚIA JUDEȚEANĂ PENTRU PROTECȚIA PACIENȚILOR -TIMIȘ
137.INSTITUTUL ROMÂN DE EDUCARE A ADULȚILOR
138.ASOCIAȚIA PROACT SUPORT
139.ASOCIAȚIA CENTRUL DE EXCELENȚĂ ÎN EDUCAȚIE PERMANENTĂ-CEEP
140.ASOCIAȚIA DOWN PLUS BUCUREȘTI
141.ASOCIAȚIA LINDENFELD - AJUNGEM MARI
142.FEDERAȚIA ORGANIZAȚIILOR NEGUVERNAMENTALE PENTRU SERVICII SOCIALE – FONSS
143.ASOCIAȚIA SINDROM DOWN PLOIEȘTI
144.ASOCIATIA LANDON DOWN – CENTRUL EDUCAȚIONAL TEODORA BĂILEȘTI
145.ASOCIAȚIA DOWN SUD-EST CONSTANȚA
146.ASOCIAȚIA M.A.M.E.
147.ASOCIATIA AJUT, DECI EXIST
148.ASOCIAȚIA „TRĂIEȘTE CU BUCURIE”
149.ASOCIAȚIA GRUPUL VERDE, VRANCEA
150.ASOCIAȚIA DARUL SUNETULUI
151.ASOCIAȚIA „SOFIA MERGE MAI DEPARTE”
152.ASOCIAŢIA DOWN ART THERAPY, TG-JIU
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News