Raportul MAI privind modul de intervenție în cazul dispariției Alexandrei Măceșanu arată că operatorii 112, dar şi poliţiştii din teren, precum și cei din conducerea IPJ Olt au încălcat numeroase proceduri. Operatorul 112 de la IPJ Olt lucrează singur pe o tură de 24 de ore, mai arată documentul.
Tatăl Alexandrei Măceșanu a anunțat dispariția fiicei sale miercuri, la ora la 20:30, polițiștii au început cercetările abia a doua zi
Deşi tatăl victimei a anunţat dispariţia Alexandrei Măceșanu miercuri, 24 iulie 2019, la 20:30, cercetările în acest caz au început abia a doua zi dimineaţă, la 8:30, debutând tardiv, arată concluziile raportului Ministerului Afacerilor Interne.
"Neraportarea situației de către ofițer șefului său ierarhic a avut drept consecință faptul că în intervalul orar 08.30 – 11.00, din data de 25.07.2019, acțiunile operative au fost efectuate doar de către șeful postului de poliție, fără a fi angrenați ați polițiști în sprijin, operațiunile derulându-se pe o arie restrânsă. Șeful Poliției Municipiului Caracal, deși a luat la cunoștință de eveniment de la șeful P.P. Dobrosloveni la ora 08.30 de dispariția minorei, iar la 11.45 fiind informat că aceasta a apelat prin SNUAU 112 și a solicitat ajutor reclamând că a fost răpită și violată, ofițerul s-a limitat ca la ora 12.15 să apeleze pe rețeaua internă de telefonie a MAI pe adjunctul șefului I.P.J. Olt, ocazie cu care secretara acestuia din urmă i-a precizat că ambii adjuncți ai șefului inspectoratului sunt ieșiți din unitate, cel aflat la comandă aflându-se la bilanțul Poliției orașului Scornicești", se arată în documentul, intrat în posesia MEDIAFAX.
Totodată, șeful Poliției Municipiului Caracal nu i-a cerut secretarei să îi transmită ofițerului aflat la conducerea inspectoratului un mesaj cu privire la situația de fapt sau să îl apeleze personal pe telefonul mobil pentru a-i raporta despre eveniment. Astfel, ofițerul nu a raportat situația șefilor ierarhici și a limitat astfel implicarea mai multor agenți în cazul de dispariție.
Raportul MAI mai arată că, deși, joi, la ora 11.44, un polițist l-a informat pe adjunctul IPJ Olt de la acea vreme despre dispariția Alexandrei, acesta a preferat totuși să participe la bilanțul de la Poliția Orașului Potcoava, între 11.00-13.00, și apoi a mers și la bilanțul Poliției Orașului Scornicești, între orele 13.00 – 16.00.
Astfel, adjunctul a ignorat complet datele existente până la acea oră și nu a luat nicio decizie în caz.
În timp ce era la bilanţul de la Poliția Orașului Potcoava, polițistul a fost sunat de către ofiţerul de serviciu, care i-a spus despre dispariția Alexandrei, precizând totodată că de cercetarea cazului se ocupa deja o echipă constituită la nivelul Poliției Municipiului Caracal. Abia atunci, adjunctul respectiv i-a spus să ia legătura cu şeful S.I.C., care să constituie o echipă complexă şi să meargă la faţa locului să desfăşoare cercetarea, spunîndu-i că el se află la bilanţul Poliției Potcoava, iar în unitate se află celălalt adjunct al şefului I.P.J. Olt, care are în responsabilitate Poliția Municipiului Caracal şi poate gestiona situaţia.
Cei doi adjuncți ai IPJ Olt au ajuns în Caracal abia joi, la ora 18.15-18.30, s-au documentat cu privire la activitățile efectuate până la acel moment, iar la ora 18.24 comisarul șef de la acea vreme, care a fost ulterior și destituit din funcție, conform raportului redactat, a postat un mesaj text prin aplicaţia whatsapp, pe grupul de comandă din care fac parte șefii inspectoratelor județene, adjuncții acestora și conducerea I.G.P.R., respectiv peste 130 de persoane, fără a-l informa în mod direct pe inspectorul general al Poliției Române despre cazul Alexandrei.
"Astfel a reieșit faptul că, deși aveau cunoștință de dispariția, respectiv răpirea minorei, niciunul din cei 2 adjuncți nu a coordonat eficient efectivele din subordine, dispoziţia în vederea constituirii centrului de monitorizare fiind emisă după orele 20.00, la mai mult de 8 ore de la momentul informării comisarului șef aflat la comanda inspectoratului", se arată în raportul MAI.
"Totodată, la nivelul Poliției Municipiului Caracal, înregistrarea cauzei în evidența lucrărilor penale s-a efectuat în jurul orei 15.30, după ce șeful de post, respectiv șeful Poliției Municipiului Caracal au primit o solicitare telefonică din partea reprezentanților Parchetului de pe lângă Judecătoria Caracal", mai arată documentul.
Concluziile raportului Ministerului Afacerilor Interne mai arată că, pe parcursul efectuării verificărilor, au fost constatate elemente vizând o capacitate restrânsă a operatorilor SNUAU 112 de a obține date de la victime, precum și oferirea unor indicații privind comportamentul acestora și folosirea mijloacelor aflate la îndemână, astfel încât să faciliteze localizarea lor.
"În acest caz, operatorul 112 de la nivelul I.P.J. Olt, cu ocazia discuțiilor telefonice purtate cu victima, a avut o atitudine refractară față de aceasta, fără a da dovadă de solicitudine și neimplicându-se în obținerea de date care să conducă la identificarea locației unde se afla persoana apelantă, respectiv să o consilieze pe aceasta ori să-i ofere sfaturi cu privire la comportamentul ei până la sosirea echipajelor de poliție, astfel încălcând atribuțiile din fișa postului", potrivit sursei citate.
Totodată, pe parcursul activităților desfășurate, a fost constatat faptul că operatorul de la dispeceratul 112, de la nivelul Inspectoratului Județean de Poliție Olt, își desfășoară activitatea singur pe o tură de 24 ore, putând prelua concomitent mai multe apeluri rămase în desfășurare, "ceea ce îi poate reduce capacitatea de a gestiona eficient diferitele situații de risc, indicate de potențiale victime".
Operatorul 112 a avut însă o atitudine refractară față de Alexandra și nu a reușit să o consilieze pe tânără și nici să-i ofere sfaturi referitor la ceea ce ar fi trebuit să facă.
"Cu ocazia audierii înregistrării discuției telefonice între operatorul 112 de la nivelul I.P.J. Olt și victimă, s-a constatat că polițistul a avut o atitudine refractară față de aceasta, fără a da dovadă de solicitudine și neimplicându-se în obținerea de date care să conducă la identificarea locației unde se afla persoana apelantă, respectiv să o consilieze pe aceasta ori să-i ofere sfaturi cu privire la comportamentul ei până la sosirea echipajelor de poliție", arată raportul MAI.
Polițistul a fost cel care a reușit să adune informații de la tânără, arată documentul.
"Cu ocazia discuției telefonice, polițistul a încercat să o calmeze pe fată și i-a cerut să-i spună dacă știe unde se află și ce vede în jurul ei. Acesta a relatat că este sechestrată într-o casă de un bărbat care în acel moment nu se afla langă ea, fiind plecat la farmacie să cumpere cremă pentru a-i trata rănile provocate la mâini. Totodată, victima a precizat că în acea curte se afla un brad, un nuc, o mașină platformă cu fiare vechi, un autoturism gri și mai mulți câini lupi dezlegați. În continuare, polițistul a întrebat-o dacă are rețea internet pe telefonul de pe care vorbește și răspunsul a fost negativ. Tot cu ocazia convorbirii, șeful biroului i-a solicitat să-i comunice culoarea gardului și dacă poate să iasă din casăși din curte. Cea în cauză a răspuns că gardul este din metal de culoare roșie și nu poate ieși din încăperea respectivă întrucât este legată și afară sunt câini lupi. Conform raportului polițistului, în acest timp, pe fundal, se auzea lătrat de câini, iar fata a afirmat că nu mai poate vorbi întrucât a revenit bărbatul. Din discuție cea în cauză a precizat că s-ar afla în cartierul Protoșeni din Caracal și că a fost violată de bărbat", potrivit sursei citate.
De asemenea, s-a stabilit faptul că în prezent, STS nu are capacitatea de a localiza cu exactitate, la momentul efectuării apelului, mai arată concluziile documentului întocmit de reprezentanții ministerului Afacerilor Interne.
Raportul Ministerului Afacerilor Interne mai arată că o aplicație care ar permite ca informația de la 112 să ajungă în timp real la structurile de conducere ale Poliției Române nu funcţiona în acea zi.
"În data de 25.07.2019, la aproximativ ora 11.20, a fost informată de către ofițerul de serviciu din cadrul I.P.J. Olt cu privire la faptul că, prin S.N.U.A.U. 112, s-a primit un apel, efectuat de către Măceșanu Alexandra, prin care aceasta sesizează că a fost răpită și violată, pe raza municipiului Caracal. (...) De asemenea, știind că aplicația SIMIEOP nu era funcțională în acea zi, l-a atenționat să transmită telefonic la eșaloanele superioare, respectiv I.G.P.R. și M.A.I", se arată în document.
Potrivit raportului, documentele de planificare a muncii la nivelul conducerii Inspectoratului Județean de Poliție Olt pentru anul 2019 sunt întocmite în mod formal, după metoda copy – paste, nereprezentând un instrument managerial eficient în coordonarea efectivelor.
"În majoritatea cazurilor, activitățile de management, prevenire, activități informativ-operative, sunt copiate din planurile de muncă întocmite anterior, manifestându-se astfel formalism în folosirea acestui document de lucru", se arată în raportul MAI.
-operatorii 112 să efectueze periodic cursuri de pregătire, inclusiv prin exersarea unor scenarii pe situații prestabilite
-o analiză organizațională care să evalueze obiectiv dimensiunea structurilor operative a specialităților necesare pentru încadrarea acestora, precum și necesarul de pregătire al personalului
- pregătirea personalului trebuie să vizeze atât cunoașterea teoreticică, cât și aspecte practice, cum ar fi: cunoașterea zonei de competență, intervenția pe scenarii prestabilite, situația operativă, etc.
- constituirea unui grup de lucru care să identifice dotările necesare pentru operaționalizarea unui punct de comandă constituit în vederea gestionării situațiilor de criză și intervenției operative în situații limită.
- Eficiența scăzută a sistemului de localizare a apelurilor telefonice și identificarea poziției locațiilor în teritoriu;
- Necesitatea revizuirii procedurilor de alertare, organizare a punctelor de comandă și coordonare a forțelor și mijloacelor de intervenție;
-Regândirea sistemului de pregătire a personalului din perspectiva creșterii capacității de intervenție la situații excepționale. Dezvoltarea competențelor de intervenție a forțelor de ordine pe scenarii care să răspundă situațiilor de criză;
-Implementarea unei programe de formare inițială și pregătire profesională continuă pentru personalul MAI care încadrează funcțiile operator 112/dispecer, în vederea formării unor deprinderi necesare pentru gestionarea situațiilor semnalate, cu caracter de urgență;
-Efectuarea demersurilor necesare pentru promovarea proiectului de lege pentru identificarea persoanelor dispărute.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu