World Vision România face cronologia unui an de la prima zi de şcoală online: Elevii fără acces la educaţie au pierdut 24 de săptămâni de şcoală. Riscurile să asistăm la creşteri record ale ratei de abandon şcolar sunt foarte mari.
La un an de declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia s-a transferat în online, aproape un milion de copii înscrişi în învăţământul preuniversitar din mediul rural se află în faţa unui moment critic, conform organizaţiei World Vision România.
”Este responsabilitatea noastră, a tuturor, să continuăm să intervenim cu măsuri reale pentru ca aceşti copii să depăşească pierderile de învăţare acumulate în perioada în care orele s-au desfăşurat online. În caz contrar, cel mai probabil vom asista la creşterea spectaculoasă a abandonului şcolar şi, în viitor, la rate-record ale şomajului”, se arată într-un comunicat de presă.
40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online, din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet - 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online. Ca rezultat, elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de şcoală.
Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunităţi din mediul rural au participat la Evaluarea Naţională. Această statistică ne dovedeşte că riscul ca rata de părăsire timpurie a şcolii să crească este unul foarte mare, în condiţiile în care în România abandonul şcolar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe aceşti copii lăsaţi în urmă, să-i ajutăm să continue să înveţe, iar programele dedicate lor sunt esenţiale. Jumătate din elevii care au participat la examenul de Evaluare Naţională au obţinut note sub 5 la matematică.
În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază. În aceste condiţii, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toţi copiii au fost afectaţi din punct de vedere psihologic şi că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiţi.
La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online. După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.
Ca răspuns de urgenţă la această criză, World Vision România a realocat fonduri pentru a susţine peste 24.000 de copii din programele sale cu alimente, produse de igienă, burse şi programe de educaţie remedială, pentru recuperarea materiei pierdute. Peste 5.000 de copiii au primit tablete pentru a învăţa online, iar 4.000 de elevi susţinuţi de World Vision au recuperat în curtea şcolii o parte dintre orele pierdute. Programele de educaţie ale fundaţiei au condus la o rată de promovare la examenul de Bacalaureat a elevilor susţinuţi de World Vision România de 95%, iar peste 50% dintre copiii din programele noastre de educaţie remedială şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu