Sociologul Mădălina Hideg a vorbit despre diferențe mari din datele diverselor sondaje pentru alegerile prezidențiale.
Sociologul Mădălina Hideg a analizat la DC NEWS șansele candidaților la alegerile prezidențiale și a explicat de ce există diferențe atât de mari între sondajele efectuate de diverse instituții de sondare.
"Avem o abundență de sondaje de opinie în această perioadă, ceea ce este normal pentru că la fel s-a întâmplat și la celelalte tipuri de alegeri. Miza este foarte mare, probabil de aceea au și apărut pe piață atât de multe sondaje de opinie, mai ales pentru faptul că sunt ultimele două luni de alegeri din acest an, foarte grele, foarte încărcate din punct de vedere electoral și după aceea urmează o perioadă de repaus de patru ani.
Deci până la urmă, ceea ce se întâmplă acum, în ultimele două luni sau chiar mai puțin - o lună și un pic, dictează ceea ce vom avea în următorii patru ani. Sunt multe sondaje, sunt date diferite, evident, contează mult și modalitatea de culegere a datelor, contează foarte mult și durata de culegere a datelor pentru că una este să culegi datele în câteva zile și alta este să derulezi o cercetare într-o săptămână și ceva, când și opiniile se schimbă pentru că totul e foarte volatil, mai ales într-o perioadă care este așa încărcată cum este cea de acum, cu două campanii electorale derulate simultan", a declarat Mădălina Hideg la DC NEWS.
"Dar partidele care comandă astfel de sondaje ar avea interes să folosească datele să-și modeleze mesajele în funcție de aceste date, nu să le scoată pe piață. Practic noi vedem niște slide-uri care influențează electoratul, nu? De ce s-ar da publicității aceste sondaje?" a întrebat jurnalistul Val Vâlcu.
"Cred că mai mult derutează electoratul, tocmai pentru că sunt rezultate atât de diferite și poate că tocmai acesta este motivul pentru care avem un procent atât de mare de indeciși, de persoane care încă nu știu cu cine să aleagă. Avem undeva către 30% procentul celor care încă nu s-au hotărât nici pentru președinte, pe cine să pună ștampila de vot, și nici în ceea ce privește alegerile parlamentare.
Noi am încercat să facem analize dincolo de aceste slide-uri și procente pe care toată lumea le dă așa cu generozitate și cred că aici ar trebui să intervină responsabilitatea celor care publică datele din sondajele de opinie, pentru că una este să lansezi pe piață niște procente care pot sau nu să vorbească de la sine, iar alta e să mergi dincolo de aparențe și să încerci să vezi cine sunt votanții fiecărui partid, ai fiecărui candidat pentru alegerile prezidențiale, să vezi tendințe. Noi am reușit să surprindem destul de bine ce se poate întâmpla și în turul doi, cine sunt alegătorii lui Mircea Geoană, de unde reușește totuși să adune procente semnificative astfel încât să rămână în primele poziții din cursa electorală", a explicat Mădălina Hideg.
Vezi mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News