Fostul ministrul al transporturilor și actual vicepreședinte al Comisiei de transporturi din Senat, Răzvan Cuc, susține că Metrorex este pus într-o situație financiară precară în mod intenționat de ministrul Drulă, care dorește externalizarea serviciilor.
Publicitate
Metrorex, compania care administrează metroul din București se află într-o situație financiară precară, scandalul spațiilor comerciale ținând atenția publică departe de adevăratele probleme. Subvențiile restante de la Ministerul Transporturilor ajung în prezent la suma de 370 de milioane de lei. În acest an, în ciuda deschiderii unei noi magistrale, Magistrala 5, secțiunea Râul Doamnei-Eroilor, subvențiile și cheltuielile sunt menținute cu greu la nivelul anului trecut. Nici situația resursei umane nu este mai bună, angajații temându-se de disponibilizări.
Răzvan Cuc, vicepreședintele Comisiei de transporturi din Senat și fost ministru al transporturilor în guvernarea PSD, spune că actualul ministru, Cătălin Drulă, vrea să falimenteze voit compania, pentru a putea externaliza anumite servicii.
Fostul ministru a dezvăluit faptul că biletele de metrou în prezent nu mențin compania pe linia de subzistență, „prețul unei călătorii cu metroul care să acopere cheltuielile de exploatare ar trebui să fie de circa 10 lei, adică de 4 ori mai mare decât plătesc acum călătorii, și aceasta în condiții normale de trafic”, a spus acesta într-un interviu acordat pentru Jurnalul.ro.
Majoritatea angajaților se tem că noua schemă de personal ar putea să reducă din locurile de muncă, metroul funcționând deja cu personal insuficient. „Reducerea unor cheltuieli se va face prin reducerea numărului de personal. Deja se lucrează la o nouă schemă de personal care va aduce, cu siguranță, și disponibilizări. Totuși, trebuie spus că la ora aceasta schema de personal a metroului are un minus de 300 de persoane. La noua schemă se lucrează într-o secretomanie totală, nu sunt consultate sindicatele, cum ar fi normal. La nivelul salariaților este o tensiune în creștere și nu este exclus să asistăm la o nouă grevă. Mie îmi lasă senzația că ministrul Drulă exact asta urmărește pentru a putea apoi să iasă public și să arate cu degetul spre angajați”, a explicat Răzvan Cuc.
Nivelul necesar de subvenții nu a fost întrunit nici în 2020, iar anul acesta, în ciuda faptului că societatea are 900 de noi angajați și o magistrală nouă funcțională, nivelul va rămâne similar cu cel din 2020. „Anul trecut subvenția care trebuia acordată a fost de 683 de milioane de lei, deși, conform contractului de servicii, ministerul ar fi trebuit să acorde 850 de milioane de lei. Anul acesta, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, vrea să păstreze această subvenție la un nivel similar cu cel de anul trecut. Acest lucru va avea însă efecte negative asupra asigurării serviciului de transport, în condițiile în care a fost deschisă o nouă magistrală la sfârșitul anului, iar cheltuielile au crescut, inclusiv cele de personal, pentru că au mai fost angajate 900 de persoane”, spunea în interviu Răzvan Cuc. În prezent compania Metrorex nu dispune de un buget, cel inițial fiind respins în aprilie de ministrul Drulă. Mersul trenurilor de metrou ar putea fi afectat în urma acestor decizii.
„Se vor mări intervalele de așteptare în stații a trenurilor, nu vor putea fi făcute reviziile materialului rulant, vor apărea întârzieri salariale, vor fi disponibilizări. De fapt, în opinia mea, văzând ceea ce face ministrul Drulă, cred totul face parte dintr-un plan prin care se dorește împingerea în insolvență a Metrorex. De altfel, ministrul a invocat deja varianta intrării în insolvență cum, de altfel, a invocat și varianta reducerii de personal”, declara Răzvan Cuc.
Intrarea în insolvență a Metrorex ar avantaja alte companii externe, susține vicepreședintele Comisiei de transporturi din Senat, actualele probleme fiind unele „artificiale”, mai spune acesta. Printre primele efecte resimțite de călători, ar fi „scumpirea accelerată” a unei călătorii, Cuc estimând că un bilet ar putea ajunge și de 4 ori mai scump.
Întrebat de litigiile pe care Metrorex le-a avut cu companiile care au lucrat la Magistrala 5, Eroilor-Valea Ialomiței, Răzvan Cuc a precizat că banii pentru aceste procese au venit din bugetul companiei.
„Este adevărat, mai multe firme care au lucrat pe Magistrala 5 s-au dus la Curtea de Arbitraj de la Paris și au câștigat multe zeci de milioane de euro în urma proceselor intentate Metrorex, iar o parte din sume s-au și plătit. Banii au venit din bugetul companiei, dar acest lucru are repercusiuni negative asupra activității de exploatare. Tocmai de aceea, Consiliul Concurenței a solicitat separarea activității de exploatare de cea de investiții. Practic să avem două companii, două bugete distincte. Deocamdată însă nu s-a făcut nimic în acest sens. La un moment dat s-a propus un act normativ care prevedea că în cazul în care sunt probleme generate de litigii, banii vor fi alocați de la bugetul de stat, evitându-se astfel ca sursa financiară să o reprezinte subvențiile, pentru că atunci este afectată calitatea serviciului de transport”, a precizat acesta.
Desființarea spațiilor comerciale de la metrou a fost o cascadorie pentru a atrage atenția publică, precizează fostul ministru. „O reprezentație de circ oferită publicului de ministrul Drulă pentru a-și camufla planurile adevărate. Eu am oprit prelungirea acestui contract, iar aceste spații urmau să fie scoase la licitație după un studiu de piață care să ne arate valoarea lor. Domnul Drulă ar trebui să nu uite că sindicatul a atacat în instanță decizia companiei Metrorex de a-și valorifica propriile spații. El a făcut tot acest scandal pentru a-l imita pe colegul său de partid Vlad Voiculescu, proaspăt demis din funcția de ministru al Sănătății, dorind să fie și el băgat în seamă de presă și să-și câștige notorietatea”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu