Proprietarii de trotinete şi biciclete electrice din România vor fi obligaţi să aibă pentru acestea o asigurare de răspundere civilă, RCA, ca şi proprietarii de maşini. Cu toate astea, Titi Aur, expert în conducere defensivă, spune că modul în care a fost gândită legea nu rezolvă nimic din punct de vedere al siguranţei rutiere şi face referire mai ales la trotinetele şi bicicletele care pot fi închiriate.
"La noi, nici copilul, nici adultul care merg cu trotineta, cu viteză mai mare decât cu bicicleta, nu trec prin niciun sistem de pregătire. Să spunem că au măcar 14 ani. Nu au niciun fel de pregătire despre cum să treacă pe stradă, nu ştiu de STOP, de prioritate, de trecere de pe o bandă pe alta.
Proprietarul trotinetei e obligat să facă RCA, dar asta nu rezolvă nimic din punct de vedere al siguranţei rutiere. Da, dacă o trotinetă electrică zgârie o maşină, acel RCA va despăgubi proprietarul maşinii. Dar dacă cel care a închiriat trotineta sau bicicleta electrică este un copil sau un inconştient, sau cineva needucat, ăla nu va înţelege sau nu va evita pe viitor. Nu va fi mai sigur pe stradă pentru că are RCA trotineta. Ba dimpotrivă, se va gândi că având RCA nu mai contează dacă loveşte pe cineva sau zgârie vreo maşină.
Ăsta e singurul lucru, va fi despăgubit cel lovit, dar nu rezolvă cu nimic din punct de vedere al siguranţei rutiere. Asigurarea pe CNP ar cuprinde şi partea de despăgubire, dar ar avea şi două părţi importante. Ca să poţi lua asigurare, ar trebui să treci printr-un chestionar, deci ai avea cunoştinţe de bază. Şi mai mult, ar apărea şi responsabilizarea, pentru că următorul RCA ar fi mai scump, dacă faci pagube.
Eu cred că nu se rezolvă nimic dacă faci pe trotinetă, dar dacă asta au hotărât autorităţile şi asta spune directiva europeană, asta facem", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Primul proiect de lege aflat pe agenda Senatului în acest an este unul de modificare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, adoptat la sfârşitul anului trecut de Guvern şi care prevede ca proprietarii de trotinete şi biciclete electrice să plătească RCA.
Proiectul, care pune în acord legislaţia românească cu cea europeană, defineşte "vehiculul" în sensul în care obligaţia de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică, drept urmare intrând sub obligaţia de asigurare şi vehicule ce conform legislaţiei naţionale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării - trotinete electrice, biciclete electrice şi alte vehicule. Totodată, sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse de situaţii în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport, potrivit Agerpres.
Proiectul stabileşte, totodată, modalitatea de control a asigurării RCA. Astfel, se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislaţia GDPR este respectată. Este introdus şi un tipizat standardizat la nivel european în ceea ce priveşte atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu