Președintele și fondatorul Cris-Tim, Radu Timiș, ne-a prezentat, într-un interviu, metoda prin care o companie românească poate concura cu succes cu multinaționalele, pe o piață în continuă schimbare. Este vorba despre Sistemul de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței, care în nici nouă luni de la implementare a dus în cadrul Cris-Tim la creșterea cu 30% a productivității și la majorarea cu 15 procente a cifrei de afaceri.
Ce v-a determinat să apelați la implementarea Sistemului de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței, în cadrul Cris-Tim, și de când ați început acest proces?
Inspirația implementării Sistemului de Management Kaizen ne-a venit cu ocazia unei vizite (despre care, ceva mai târziu, am înțeles de ce se numește de tip benchmarking) la unul dintre furnizorii noștri - firma Supremia Grup, producător de condimente. Atunci am realizat că este un sistem de management care se potrivește cu modul nostru de a fi și de a face business. Timpul scurt derulat de la acel moment (aproape 9 luni) ne-a demonstrat că a fost decizie înțeleaptă.
Cum au primit angajații Cris-Tim metodele Kaizen și cum a evoluat productivitatea lor de la adoptarea Sistemului de Management al Îmbunătățirii Continue a Performanței?
Dat fiind că vorbim de o transformare și o schimbare nu numai la nivel de organizație, ci și la nivel de individ, la nivel de proceduri de lucru și mentalități (paradigme), am întâmpinat de la început o oarecare rezistență, firească ca reacție a oricărui sistem, organizație supusă unei schimbări. Primele șantiere deschise și primele metode de îmbunătățire continuă s-au aplicat în fabrica noastră de mezeluri, la un loc de muncă în care personalul este obișnuit cu implementarea și respectarea unor standarde specifice industriei în care ne desfășurăm activitatea. Am început să facem îmbunătățirea unui mod de lucru cu o vechime de peste 15 ani. Aceasta explică, în parte, reticența la schimbare de care aminteam.
Rezultatele au fost spectaculoase chiar de la primii pași făcuți în îmbunătățirea continuă. Am obținut rezultate uimitoare în fabrică. De la momentul în care am demarat acest proces de schimbare a mentalităților, a modului de abordare și de rezolvare a problemelor, am înregistrat o creștere a productivității cu 30% față de anul 2013.
Trebuie să-i determinăm pe oameni să înțeleagă că realizarea unei performanțe se face, în primul rând, prin schimbare și transformare și că prin îmbunătățirea activității zilnice putem progresa, evolua.
Ne puteți oferi câteva măsuri concrete pe care le-ați adoptat în cadrul Cris-Tim ca parte a Sistemului de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței?
Institutul KAIZEN România, împreună cu managerii Cris-Tim, au auditat activitatea noastră, au identificat și au stabilit un “road map”, formalizând un program de training, de activități specifice și de planuri de acțiune pentru implementarea și dezvoltarea unui sistem de management propriu Cris-Tim, bazat pe principiile îmbunătățirii continue.
Putem aminti câteva dintre tehnicile și metodele pe care le-am aplicat urmare a cursurilor și șantierelor deschise: am început prin redefinirea misiunii, viziunii și strategiei prin metoda Hoshin Kanri, KBSC, Identificare Muda, metode de rezolvare a problemelor, sistemul sugestiilor, îmbunătățirea relației client-furnizor, 5S, matricea autocalității, standardizarea etc.
Cum au evoluat următorii indicatori în cadrul Cris-Tim, de la implementarea metodelor Kaizen până în prezent: cifra de afaceri, profit?
Cris-Tim urmează cu strictețe o strategie de creștere a performanțelor în vânzări și producție, precum și de optimizare a costurilor pe fondul implementării sistemului de management Kaizen. Altfel spus, tot timpul a aplicat măsuri prin care să-și maximizeze rezultatele financiare.
Cumulat la 5 luni, indicatorii la care faceți referire, la nivel de grup Cris-Tim, au un trend pozitiv, după cum urmează: cifra de afaceri are o creștere cu 15%, rezultatul operațional (EBITDA) crește cu 50%.
De ce să aleagă firmele din România Sistemul de Management Kaizen, al Îmbunătățirii Continue a Performanței?
Antreprenorii români sunt în acest moment într-o competiție pe piață cu firmele și concernele multinaționale, care au în spate, pe lângă experiență și know-how, o cultură organizațională dezvoltată în timp și, de cele mai multe ori, un sistem de management performant bazat pe respectarea strictă a regulilor și procedurilor.
Pentru noi, Kaizen, cu principiile și metodele de lucru, constituie o oportunitate de a micșora acest decalaj, o șansă reală și o modalitate de a evolua și de a face față concurenței și pieței în continuă schimbare și dezvoltare.
Acceptarea schimbării pentru a fi mai bine adaptat înseamnă dezvoltare, progres și un mod de luptă pentru supraviețuire. A progresa și evolua prin armonie, acel principiu al evoluției armonice, dezvoltat de Institutul KAIZEN România, poate însemna pentru antreprenoriatul român ajutorul de care are nevoie. Pentru antreprenorul român, Kaizen ar trebui să fie metoda, manualul prin care să-și îmbunătățească evoluția afacerii sale și, totodată, un ajutor prețios pentru a-și crește competitivitatea pe orice piață. Costurile aplicării acestui sistem de management sunt minime, iar rezultatele sunt spectaculoase.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu