”În UE, cei mai bogați șoferi vor primi de opt ori mai mulți bani publici decât cei mai săraci”, se arată într-un studiu recent efectuat de către lobby-ul european Transport&Environment.
Reducerea accizelor pe benzină și motorină este un cadou pentru cei mai bogați șoferi și producători de petrol, în detrimentul celor mai sărace categorii ale populației. Așa susține un studiu al Transport&Environment (T&E), lobby-ul european care luptă pentru ca transportul să fie mai durabil.
În total, potrivit studiului, în 2022 cele 27 de țări membre ale blocului au folosit 35 de miliarde de euro din resurse publice pentru a face față benzinei scumpe prin reducerea accizelor.
Pentru T&E, însă, această debursare reprezintă o dublă insultă, pentru mediu pe de o parte, dar și pentru categoriile de populație cărora ar trebui să li se adreseze reducerea la pompă, adică cele mai defavorizate grupuri.
Pentru mediu, motivul este clar: prin reducerea prețului combustibililor fosili se încurajează utilizarea acestora, crescând în consecință emisiile de CO2 în aer.
În ceea ce privește beneficiile economice, studiul susține că acestea merg în mare parte către cea mai bogată populație, mobilizând banii tuturor contribuabililor.
De fapt, estimarea este că cei mai bogați 10% dintre europeni cheltuiesc în medie 1.249 de euro anual pe benzină, față de 162 de euro pentru cei mai dezavantajați 10% (acestea sunt costuri pe cap de locuitor, nu pe șofer).
De exemplu, o reducere de 15 cenți la acciza la carburant pe parcursul a șase luni va reduce factura unui șofer al unui SUV BMW X5 cu 300 de euro față de cei 85 de euro economisiți de cei care au un Citroen C3.
”Există modalități mai bune în care guvernele pot ajuta oamenii”, spune Griffin Carpenter, analist la T&E. ”În loc să subvenționeze șoferii bogați, cu mașini scumpe care consumă benzină, sprijinul în numerar ar putea fi distribuit mai echitabil familiilor de care chiar au nevoie. Dacă guvernele vor să ajute gospodăriile cu venituri mici, dependente de mașini, ar trebui să scadă impozitele pe venit, să mărească alocațiile de mobilitate sau pur și simplu să acorde subvenții directe celor care au nevoie”, mai declară el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News