Marius Tudor, consilier în Parlamentul European, a explicat ce prevede regulamentul UE despre taxa de solidaritate.
Marius Tudor, consilier în Parlamentul European, a explicat ce prevede regulamentul UE despre taxa de solidaritate, în contextul refuzului OMV de a plăti această taxă României.
"Iată ce ne spun paragrafele REGULAMENTULUI (UE) 2022/1854 AL CONSILIULUI din 6 octombrie 2022, privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie, despre taxa de solidaritate.
(50) Fără a-și modifica în mod substanțial structura costurilor și fără a-și spori investițiile, societățile din Uniune și sediile permanente care generează cel puțin 75 % din cifra de afaceri din activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor au înregistrat o creștere a profiturilor datorită circumstanțelor bruște și imprevizibile ale războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, reducerii aprovizionării cu energie și creșterii cererii ca urmare a temperaturilor extrem de ridicate.
Acest paragraf DOAR INFORMEAZĂ, CONFIRMĂ ATRAGE ATENȚIA asupra faptului că unele societăți care au cel puțin 75% cifra de afaceri din cele patru domenii prioritare, care fac obiectul regulamentului, au înregistrat o creștere a profiturilor.
Acest paragraf NU reprezintă un criteriu în baza căruia sa fie selectate societățile care trebuie să plătească taxa de solidaritate. Absolut DELOC!
În următoarele rânduri se dezvoltă criteriile pe baza cărora se plătește taxa de solidaritate.
(51) Contribuția de solidaritate temporară ar trebui să funcționeze ca o măsură de redistribuire pentru a se asigura faptul că societățile vizate care au obținut profituri excedentare ca urmare a circumstanțelor neprevăzute contribuie proporțional la remedierea crizei energetice de pe piața internă.
(52) Baza de calcul a contribuției de solidaritate temporare o reprezintă profiturile impozabile ale societăților și sediilor permanente care au domiciliu fiscal în Uniune din sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor, astfel cum sunt stabilite în tratatele bilaterale sau în legislațiile fiscale naționale ale statelor membre pentru exercițiul financiar care începe la 1 ianuarie 2022 și/sau la 1 ianuarie 2023 ori ulterior acestor date și pentru întreaga lor durată respectivă. Statele membre care impozitează doar profiturile distribuite ale societăților ar trebui să aplice contribuția de solidaritate temporară profiturilor calculate, indiferent de distribuirea acestora. Exercițiul financiar este determinat prin trimitere la normele în vigoare în temeiul legislațiilor naționale ale statelor membre.
În paragraful de mai sus, 52, ni se spune, foarte clar, care este baza de calcul, adică profitul impozabil.
(53) Numai profiturile realizate în 2022 și/sau 2023 care depășesc o creștere de 20 % a profiturilor impozabile medii generate în cele patru exerciții financiare care încep la 1 ianuarie 2018 sau după această dată ar trebui să facă obiectul contribuției de solidaritate.
Iar în acest paragraf este clar care profituri fac obiectul taxei de solidaritate și care este creșterea procentuală a profiturilor impozabile de la care începe aplicarea acestei taxe.
Din păcate, cu intenție sau fără, Guvernul a transformat o informație din paragraful 50, un paragraf informativ, al regulamentului european în criteriu obligatoriu prin care sa stabilească ce societăți vor plăti taxa de solidaritate. Astfel s-a dezvoltat articolul de mai jos, care are, în finalul său condiția de care OMV se leagă, cu girul Guvernului, ca să nu plătească taxa de solidaritate.
ART. 1 – (1) Sunt contribuabili obligați la plata contribuției de solidaritate plătitorii de impozit pe profit potrivit art. 13 și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor potrivit art. 47 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor, care fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice, cu codurile CAEN: 0610 - «Extracția țițeiului», 0620 - «Extracția gazelor naturale», 0510 - «Extracția huilei», 1910 - «Fabricarea produselor de cocserie» și 1920- «Fabricarea produselor obținute prin rafinarea petrolului» și care au ponderea acestor activități în cifra de afaceri de peste 75 % inclusiv.
Conform bazei de calcul a taxei de solidaritate și a profiturilor înregistrate de OMV Petrom în perioada 2018-2022, austriecii ar trebui să plătească la bugetul de stat al României, peste 1,2 miliarde de lei, adică cel puțin 33% din media profiturilor impozabile generate în perioada 2018-2022, așa cum se indică în REGULAMENTUL (UE) 2022/1854 AL CONSILIULUI din 6 octombrie 2022, privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie
Banii ar trebui sa ajungă la romanii care nu au cu ce își plăti facturile mari la energie.
Soluția? Modificarea Ordonanței de Urgență prin scoaterea din textul ART.1. a frazei: și care au ponderea acestor activități în cifra de afaceri de peste 75 % inclusiv.
Oare se vrea sau nu?", a transmis Marius Tudor pentru DC NEWS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News