Compania Renault a deschis o fabrică uriașă în Maroc unde va produce 400.000 de mașini low-cost pe an. Vestea nu le-a picat bine francezilor care, supărați că producția a scăzut în țara de origine, au inventat un nou cuvânt: ”Loganizare”.
Deschiderea fabricii din Maroc nu se face în detrimentul Franţei, a afirmat directorul general al Renault, Carlos Ghosn, în timpul ceremoniei, la care a participat şi regele Marocului, Mohammed al VI-lea.
Fabrica va avea în primă fază ca principală piaţă de export Europa, iar sindicaliştii francezi acuză "Loganizarea" unor modele care vor reduce cota de piaţă a Renault.
Fabrica din Tanger a atras critici puternice în Franţa din cauza declinului constant al producţiei grupului în ţara de origine. Capacitatea fabricii se va situa în primă fază la 150.000-170.000 de unităţi, cu o singură linie de producţie, şi circa 6.000 de angajaţi. Cutiile de viteze şi motoarele, precum şi alte componente, vor fi importate din Franţa, Spania şi România.
"Nu este ceva făcut pe seama Franţei şi din contră va da de lucru în Franţa centrelor de inginerie, fabricilor de motoare şi furnizorilor. În acelaşi timp alocăm în Franţa producţie cu valoare adăugată mai ridicată, precum maşini electrice sau baterii", a spus el.
Producţia uzinei din Maroc face parte din categoria "low-cost", astfel că grupul a fost nevoit să caute o ţară cu forţă de muncă suficientă, calificată, şi costuri competitive.
Amplasarea unei astfel de fabrici în Europa de Vest şi mai ales în Franţa ar fi fost imposibilă, a spus el. Ghosn a subliniat de asemenea, că între Renault şi subsidiara Dacia a grupului nu există concurenţă.
Europa va fi o importantă piaţă de desfacere pentru autovehiculele produse de Renault în Maroc, a declarat, directorul fabricii, Tunç Basegmez.
"În primă fază, clienţii noştri importanţi vor fi ţările din Europa", a spus Basegnec înaintea cremoniei de deschidere, adăugând că fabrica va ajunge eventual la o producţie de până la 400.000 de maşini "low cost".
Fabrica este situată în zona liberă din Melloussa, la 30 de kilometri de portul Tanger Med.
"Este aproape de Europa, în Africa şi aproape de Orientul Mijlociu", a spus el.
Fabrica din Maroc va produce monovolumul Lodgy, care va fi urmat de un vehicul utilitar şi de un altul, ţinut încă secret, potrivit AFP. Renault beneficiază de mai multe avantaje ca urmare a amplasării fabricii într-o zonă liberă, între care scutire de taxa pe companii cinci ani şi un nivel redus ulterior, lipsa unei taxe de export şi formalităţi vamale acclerate.
Lodgy, care va fi produs în Maroc, benficiază de succesul surprinzător al asutovehiculelor Dacia, fabricate în România, scrie Reuters. Modelul Logan din 2004 a avut mai mult succes în Europa decât în multe din ţările cărora a fost destinat iniţial, precum India. Între timp, Dacia Duster a devenit, de asemenea un succes în Franţa, potrivit Reuters.
"Vedem această fabrică (din Maroc, n.r.) ca o dezvoltare periculoasă. Aceste vehicule sunt de fapt modele Scenic şi Kangoo «Loganizate». Vor lovi cu siguranţă în cota de piaţă a Renault", a declarat Fabien Gache, un purtător de cuvânt al sindicatului dominant din Franţa, CGT.
Autovehiculele produse în Maroc vor concura modele ale rivalilor, precum un vehicul comercial uşor fabricat de Fiat şi PSA în Turcia, a declarat Jean-Christophe Kugle, care supraveghează regiunea Euromed pentru Renault.
Renault beneficiază însă şi de salariile din Maroc, mai scăzute decât cele din România, a explicat Kugler. În Maroc salariul mediu va fi de 250 de euro, faţă de 450 de euro în România.
Oficialul Renault a recunoscut îngrijorarea cauzată, dar consideră "foarte importantă menţinerea competitivităţii fabricilor prin punerea lor în concurenţă".
Pe lângă România, Renault mai fabrică maşini low-cost în India, Africa de Sud, Iran, Brazilia, Rusia şi Columbia, pentru pieţele locale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News