Un restaurant din capitala Kenyei a implementat chelneri robotici, ridicând semne de întrebare privind impactul asupra salariilor oamenilor.
Nairobi are o industrie înfloritoare a tehnologiei, cu diverse startup-uri și inovații în funcțiune, și s-a poziționat ca un hub tehnologic în regiunea Africii de Est, purtând porecla "Savana Siliconului".
Restaurantul menționat se numește „Robot Cafe”, considerat a fi primul de acest fel în Nairobi și în Africa de Est, unde trei roboți se deplasează printre chelnerii umani, servind mâncare clienților fascinați de concept.
Acești roboți preprogramați au fost achiziționați pentru divertisment. Proprietarul cafenelei, Mohammed Abbas, spune că a experimentat serviciul cu roboți în țările asiatice și europene și a decis să investească în aceștia. „A fost foarte scump să import roboții,” spune el, dar adaugă că investiția a dat roade, deoarece restaurantul este „adesea plin cu clienți curioși” care vin să experimenteze serviciul cu roboți.
Un client, Packson Chege, ridică o farfurie de cartofi prăjiți de pe tava robotului, în timp ce prietenul său filmează experiența de pe partea cealaltă a mesei.
„Pot spune că este ceva unic pentru că aici, în țara noastră, nu am văzut niciodată un restaurant ca acesta, așa că cred că pentru mine este o idee bună din partea proprietarului acestui restaurant,” a spus el.
Cei trei roboți, care se numesc Claire, R24 și Nadia, nu sunt programați să aibă o conversație completă cu clienții, dar pot spune „Comanda dumneavoastră este gata, bine ați venit” și apoi oamenii trebuie să apese un buton de ieșire după ce își ridică mâncarea de pe tavă. Ei sunt controlați de chelneri printr-o aplicație pe un iPad.
Chelnerii umani sunt încă importanți în buna funcționare a cafenelei, deoarece ei preiau comenzile de la clienții care nu folosesc opțiunea de comandă online. Chelnerii pun apoi mâncarea pe tava robotului când este gata și livrează băuturile personal.
Se preconizează că tehnologia va perturba forța de muncă viitoare la nivel global, și în special în Africa, unde există o populație tânără cu o vârstă mediană de 19 ani. Dar managerul cafenelei spune că roboții nu înlocuiesc chelnerii umani, deoarece nu pot oferi toate serviciile.
„În niciun moment roboții nu sunt capabili să funcționeze pe deplin în toate serviciile care trebuie desfășurate în restaurant fără implicarea umană,” a spus John Kariuki. „Roboții sunt de fapt mult prea scumpi pentru noi ca să îi achiziționăm, așa că, dacă încerci să economisești bani, nu va funcționa dacă alegi să mergi pe calea robotică.”
Un expert din industria ospitalității, Edith Ojwang, a spus că există loc pentru ca serviciile robotizate și cele umane să coexiste în această industrie.
„Industria ospitalității este foarte diversă. Avem clienți care vor prefera serviciile robotizate și automatizarea completă, în timp ce avem și clienți care vor prefera serviciile umane, atingerea umană și căldura care vine odată cu serviciul uman, așa că nu este în totalitate o amenințare pentru forța de muncă umană datorită diversității bazei de clienți din ospitalitate,” a spus ea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News