ANAF a început procedurile de executare silită unor firme de transport din Arad şi Prahova, care au primit deciziile de recalculare a impozitelor aferente şi a asigurărilor sociale pentru sumele acordate de către companiile de transport din România drept diurnă şoferilor după data de 1 ianuarie 2011. Diurnele sunt reîncadrate ca venituri de natură salarială, fără ca transportatorii să fie atenţionaţi anterior în vreun fel.
În România sunt în prezent circa 27.000 de operatori de transport ce deţin 120.000 de vehicule de transport marfă ce sunt utilizate de circa 200.000 de şoferi, dintre care 120.000 cu tahograf digital.
"Este ilogic să impozitezi diurna deoarece această sumă de bani reprezintă contravaloarea meselor pe care le ia şoferul respectiv când lucrează în deplasare. Ce nu văd cei de la ANAF este că în acest moment România a deveni o forţă la nivel european în industria transporturilor. Aici sunt mii de camioane deţinute de spanioli, francezi, italieni, înmatriculate în România, deoarece şoferul român poate fi plătit cu salariu şi diurnă. Dacă distrugem şi acest lucru, atunci pierdem orice urmă de competitivitate. Noi nu putem fi la fel de competitivi cu cei din Vest care au dobânzi mici, care au autostrăzi", a spus Simion Bizau, managerul firmei de transport internaţional de marfă Orzan, care deţine 40 de camioane şi care are 60 de şoferi angajaţi.
Potrivit uniunii transportatorilor, compania Gerom Intertrans a primit o somaţie de plată de 950.000 de euro de la ANAF reprezentând contravaloarea taxelor şi impozitelor plus penalităţilor aferente diurnelor plătite şoferilor în ultimii trei ani, în condiţiile în care compania are numai 32 de camioane.
„Dacă pentru toţi aceşti 200.000 de şoferi s-ar calcula impozitele şi penalităţile pentru diurne din ultimii trei ani, de la 1 ianuarie 2011, transportatorii închid businessul. În codul fiscal există o singură prevedere legată de diurnă pentru mai multe categorii de posturi, însă nu există nicio menţiune pentru transportatori rutieri. Există însă pentru personalul navigant, pentru cel aeronautic. La nivel de transportatori rutieri există numai contractul colectiv de muncă unde este menţionat că şoferul este plătit cu salariu plus diurnă. Dirună se plăteşte şoferilor în toate ţările din Europa Centrală şi de Est şi inclusiv în Vest, însă cei din Vest nu au curse mai lungi de 1-2 zile. Transporturile mai lungi le fac companiile din est. În România sunt multe companii occidentale care au cumpărat şi înmatriculat aici camioane, cu şoferi români, dar care transportă în Europa de Vest dar plătesc impozite aici", a spus Marilena Matei, analist al industriei transporturilor, conform ZF.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News