Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei variante de plan cadru pentru clasele V-VIII, în care disciplina istorie este grav afectată şi mutilată. În primele două variante istoria are alocată o singură oră pe săptămână pentru clasele V-VII şi două ore pentru clasa a VIII-a, iar în varianta a treia a mai fost pusă o oră la clasa a V-a.
Dacă una dintre aceste variante de plan-cadru va fi adoptată, iar istoria nu-şi va recâştiga rolul de disciplină fundamentală, ci va fi diluată şi marginalizată, formarea următoarelor generaţii de români va fi dezechilibrată. În acest context, DC News a contactat-o pe Prof. Dr. Felicia-Elena Boşcodeală, de la Liceul Pedagogic "Spiru Haret" Buzău, pentru a ne spune cum vedea noua 'revoluție' din învățământ.
(Foto: Prof.Dr.Felicia-Elena Boşcodeală Liceul Pedagogic "Spiru Haret" Buzău)
DC News: Este suficientă o oră de istorie pe săptămână?
Felicia-Elena Boşcodeală: O singură oră de istorie pe săptămâna nu este suficientă. De altfel, după cum se ştie, România este singura ţară din Uniunea Europeană unde se predă o singură oră de istorie la clasele care nu sunt la profil umanist! În toată Europa, istoria este o materie foarte importantă şi este tratată ca atare.
DC News: Ce consecințe decurg din scăderea numărului orelor de istorie la școală?
Felicia-Elena Boşcodeală: Scăderea numărului orelor de istorie în şcoală a făcut ca această disciplină să fie marginalizată şi practic să se accentueze criza de identitate naţională în care ne aflăm! Elevii nu mai înţeleg fenomenul istoric şi nu mai acordă importanța cuvenită evenimentelor din trecut. Acest lucru se răsfrânge direct asupra sistemului de valori la care tinerii se raportează.
DC News: Ar trebui totuși ceva schimbat în ceea ce privește predarea istoriei?
Felicia-Elena Boşcodeală: Fără îndoială, istoria este memorie şi este percepută de mulţi elevi ca o înşiruire de date şi evenimente care trebuie tocite! Există însă la îndemâna profesorilor materiale didactice şi metode de predare moderne care să facă această disciplină cât mai atractivă. În Buzău, profesorii de istorie sunt bine pregătiţi şi acest lucru este demonstrat de rezultatele foarte bune pe care le avem an de an la examenul de bacalaureat, la concursurile de profil şi olimpiada de istorie unde elevii buzoieni au ocupat mereu locuri fruntaşe.
DC News: Mulți elevi spun că nu îi interesează să știe când a avut loc nu știu ce război. În acest context vă întreb: la ce ne trebuie această disciplină?
Felicia-Elena Boşcodeală: Un celebru dicton latin spune: "Historia magistra vitae (est)!" - "Istoria este învăţătorul vieţii!" Studiul istoriei trebuie să servească drept lecţie pentru viitor, pentru a se evita greşelile trecutului. În şcoală, istoria este responsabilă de formarea unei culturi generale despre lume şi viaţă. Elevii trebuie să conştientizeze apartenenţa la un popor cu o istorie impresionantă, pentru stima de sine şi respectul faţă de valorile permanente româneşti care au făcut posibilă rezistenţa în faţa tuturor obstacolelor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News