Rinocerul din „Faust”, amplasat în Piața Amzei. Bucharest Scenography Biennale, între 18 - 27 octombrie 2024

Imagine cu Rinocerul din „Faust”, de J. W. Goethe, regia Silviu Purcărete, Teatrul „Radu Stanca”, Sibiu, 2007
Imagine cu Rinocerul din „Faust”, de J. W. Goethe, regia Silviu Purcărete, Teatrul „Radu Stanca”, Sibiu, 2007

Pentru prima dată în afara spațiului de teatru, rinocerul devenit simbol în spectacolul „Faust”, pus în scenă de regizorul Silviu Purcărete , la Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu și jucat de mii de ori în acești ani, poate fi văzut în Piața Amzei din București. 

Rinocerul face parte din decorul impresionant al spectacolului „Faust” pentru care Helmut Stürmer a obținut premiul pentru cea mai bună scenografie la Gala Premiilor UNITER 2008. Sculptura va fi amplasată în zona Pieței Amzei, împreună cu cortina imensă a spectacolului, pe toată perioada Bienalei de Scenografie (Bucharest Scenography Biennale), care are loc între 18-27 octombrie, în Capitală.

Cele două elemente de decor, unice prin valoarea lor simbolică, fac parte din Expoziția Națională de Scenografie, componentă a Bienalei de Scenografie, care va valorifica cele mai valoroase creații scenografice românești, incluzând schițe, fotografii, machete, costume și recuzită din spectacole celebre.

Expoziția Națională de Scenografie va acoperi toate palierele scenografice (inclusiv video art, light și sound design) și va oferi o privire de ansamblu asupra noilor tendințe din designul de scenă românesc. Expoziția se va întinde pe toate cele trei etaje ale Pieței Amzei, în foaierele Teatrului „Ion Creangă” și în zona pietonală din jurul teatrului.

Evenimentul este deschis publicului larg și se așteaptă să atragă atât profesioniști din domeniu, cât și iubitori de artă și cultură din țară și străinătate.

Bienala de Scenografie (Bucharest Scenography Biennale) va cuprinde multiple secțiuni, expozițiile și evenimentele fiind concepute de organizatori pentru a facilita accesul publicului larg la procesele creative din spatele cortinei, oferind o înțelegere mai profundă a artei scenografice și a creației teatrale în general.

Alături de cele două cele două elemente din „Faust”, publicul care va vizita expoziția va avea ocazia să vadă „de aproape” mâinile uriașe din spectacolul „Pădurea Spânzuraților”, regizat de Radu Afrim la Teatrul Național din București, în anul 2008, dar și expoziția de costume de film realizată de creatoarea Oana Păunescu, un nume marcant al cinematografiei românești care a lucrat mult pentru producții străine, a îmbrăcat actori celebri precum Nicole Kidman, Jude Law, Renée Zellweger, Glenn Close, Willem Dafoe, Keira Knightley sau Elizabeth Hurley. Imagini din spectacole legendare create de Radu Boruzescu împreună cu Liviu Ciulei și Lucian Pintilie vor fi amplasate în spațiul expozițional pentru a oferi o imagine cât mai bună asupra evoluției scenografiei.

Alte secțiuni ale evenimentului sunt:

Expoziția internațională de Costum de Teatru „World Costume in Action”, care va prezenta schițe de costume, fotografii din spectacole și costume autentice ale unor artiști din peste 30 de țări. Expoziția va fi organizată în foaierul sălii “Ion Caramitru” a  Teatrului Național din București.

Expoziția studenților „Young design”, organizată tot în Piața Amzei, va fi compusă din lucrări ale studenților de la cele trei facultăți de profil din țară: UNArte, UNATC și UAT Târgu Mureș, cât și ale studenților de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”(UAUIM), București.

Expoziția Theatre Architecture este dedicată arhitecturii teatrale și unor proiecte de renovare recente din România. Expoziția va fi organizată în holul UAUIM și va fi deschisă atât specialiștilor, cât și publicului.

Conferințe, workshop-uri și dezbateri cu participarea unor personalități marcante din domeniul scenografiei mondiale.

Trimitere la culisele teatrului-lumea nevăzută a decorurilor

„Arhitectura expoziției naționale a primei ediții a Bienalei de scenografie este o trimitere la culisele teatrului, lumea nevăzută de public a decorurilor. Expoziția alternează mai multe modalități de prezentare a conceptelor de scenografii de teatru, operă și film, de la prezentări tipice pentru expoziții, prin fotografii, schițe sau filmări, până la obiecte de decor aduse direct în spațiul expozițional, spune arhitectul Attila Kim, designerul expoziției naționale din cadrul Bienalei.

Înălțimile diferite ale clădirii Pieței Amzei, care se alternează în acest spațiu expozițional temporar, ne duc cu gândul atât la buzunarele de scenă, cât și la turnul scenei. Profitând de această varietate de tipologii de spații, propunem atât o serie de spații închise, introvertite, aliniate de-a lungul unui lanț, sau poate mai potrivit formulat, într-un labirint, în care putem descoperi universul creativ al fiecărui scenograf expus, cât și utilizând lumina naturală abundentă și înălțimea mare al atriumului clădirii, expunem elemente de decor văzute pe scene, dar aduse pentru prima dată aproape de vizitatori, de publicul de teatru sau de film.

Astfel, în cadrul expoziției cele două ipostaze de percepție a decorurilor - cea regizată, fixă, văzută pe scenă sau prezentată controlat prin lentila aparatului foto sau de filmare; și cea niciodată văzută, vizibilă doar din culisele spectacolelor, fiind una mai degrabă funcțională și structurală - nasc o atmosferă plină de interacțiune, dialog, mister și tensiune, în care vizitatorilor li se oferă ocazia de a face parte din această lume până acum intangibilă a culiselor,” explică arhitectul Attila kim.

Scurt istoric

Trienala de Scenografie de la București s-a desfășurat timp de 9 ediții din 1967 până în 1992. A fost de-a lungul anilor un reper, o amplă expoziție de schițe, machete și decoruri reale, ce reunea la fiecare ediție lucrările a peste 150 de artiști profesioniști din teatru, operă, teatru de animație, cinematografie, și lucrări ale studenților scenografi. Organizatorii acestor expoziții au fost personalități marcante ale scenografiei românești, printre care: Liviu Ciulei, Traian Nițescu, Paul Bortnovski sau Nic Ularu. Chiar și astăzi, puținele materiale care s-au păstrat sunt cea mai importantă sursă de documentare pentru creațiile de debut sau de tinerețe ale unor artiști care s-au remarcat nu numai în România, dar și pe plan internațional, precum Helmut Stürmer, Radu și Miruna Boruzescu, Andrei Both și mulți alții.

OISTAT România este filiala națională a Organizației Internaționale a Scenografilor, Tehnicienilor și Arhitecților de Teatru, dedicată promovării și dezvoltării artei scenografice în România și pe plan internațional.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Știri recomandate
Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel