EXCLUSIV  România, locul 1 în UE la morţi în accidente rutiere. Titi Aur, analiză dură: Acesta este singurul lucru care ne lipseşte

Fostul pilot de raliuri și specialist în conducere defensivă a analizat pentru cititorii DC News care sunt principalele cauze pentru care România se situează pe primul loc în UE la capitolul morți din accidente rutiere.

”Deși s-ar putea să fiu subiectiv pentru că mă ocup de conducere defensivă, trebuie să recunosc că România are o mare, mare problemă. Mulți sunt tentați să spună că nu avem drumuri dar dacă ne uităm că drumurile cu cele mai multe accidente sunt exact DN 1, DN 2, DN 6 exact drumurile modernizate, lărgite, asfaltate, fără gropi și parțial cu parapeți de beton pe mijlocul drumului - care fac bine într-adevăr dar acolo unde sunt puși - aduc și cele mai multe accidente. 

Concluzia oricum am pune-o: mașinile sunt din ce în ce mai bune, parcul auto s-a schimbat în ultimii 30 de ani, deși avem și multe mașini second-hand, drumurile sunt din ce în ce mai bune, singurul lucru care ne lipsește este educația. Aceasta are trei capitole principale. Primul până a ajunge la școala de șoferi, cu cei șapte ani de acasă și cu școala primară unde nu se face nimic. Pe timpuri se făcea și dau mereu exemplul cu școala franceză din București unde se acordă permis de pieton copiilor pentru a îi responsabiliza. Dar în sistemul nostru de învățământ oficial nu se mai face nimic. A nu se pune acele acțiuni punctuale făcute de ONG-uri sau de Poliția Rutieră, eu vorbesc de programa școlară, nu se face nimic sau aproape nimic. Mai mult reprezentanții Ministerului Educației sunt atât de reticenți de fiecare dată când li se spune așa ceva din partea Poliției Rutiere sau a colegilor mei, ei sau în sus și spun că ”nu avem cum, programa este încărcată, avem prea multe, nu vor părinții...”. Adică găsesc motive ca să nu schimbe nimic”, a spus Titi Aur. 

Școala de luat permisul

”Din punctul meu de vedere capitolul doi este școala de șoferi, care nu este o școală de șoferi ci este o școală de luat permisul. O să se supere pe mine instructorii și patronii de la școlile de șoferi dar nu la ei este vina. Vina este la Ministerul Transporturilor pentru că se încăpățânează și sunt atât de conservatori și de rigizi, în sensul rău al cuvântului, că nu vor să schimbe nimic în programă. De fapt nu trebuie schimbat nimic ci trebuie adăugat ceva. Pentru că pe partea de manevrare a mașinii se face un minimum necesar. În schimb partea de tot ce înseamnă evoluție tehnică a mașinii, controlul tracțiunii, cauciucuri de vară, de iarnă, suspensie.. etc, nu se face nimic. Atunci, elevul care termină școala de șoferi, neștiind anumite lucruri fie îl încurcă și nu exploatează cu trebuie mașina sau, mai rău, îi dau o încredere oarbă și  el crede că este foarte bun șofer când de fapt l-au ajutat sistemele și atunci el va merge mai tare, mai riscant. El crede că este un șofer bun când de fapt mașina la salvat pe el. 

De asta este bine să știi ce face din punct de vedere tehnic mașina, și asta nu se predă la școala de șoferi și nu se predă nimic din prima parte a conducerii defensive. Pentru că nu poți să faci conducere defensivă în timpul școlii de șoferi dar o primă parte ar trebui să fie obligatorie. De la: cum să stau la volan, la câte secunde să mă uit în oglindă, regula celor două secunde (adică la ce distanță să stau față de cel din față), regula fermoarului (când este aglomerație să intre unul din stânga sau din dreapta).... sunt câteva lucruri strict necesare dar care ar trebui să se facă și să se predea pentru ca orice șofer să știe acel strict necesar. Aici, Ministerul Transporturilor se încăpățânează și nu vrea să schimbe nimic”, a mai spus fostul pilot de raliuri. 

Nu există cursuri de calificare și de protecția muncii

”Capitolul trei îl reprezintă cursurile de calificare. Din păcate suntem singura țară din lumea civilizată, nu doar din Europa, cu America, Canada cu Australia, în care nu se mai face nimic. Iei permisul la 18 ani, 20, 30, 40 de ani, fiecare când îl ia și nimeni nu te mai învață nimic și nimeni nu te mai trage de mână dar, în toate meseriile se fac două lucruri. Unul upgradarea lucrătorului prin cursuri de perfecționare sau de aducere la zi cu evoluția tehnicii și protecția muncii. Ei bine, în condusul mașinii nu se face nimic Și atunci am ajuns singura țară în care nu se face nimic după ce iei permisul de conducere, suntem singura țară în care cei care se deplasează special, posesorii de girofar, nu se fac cursuri de pregătire. Suntem singura țară în care ți se dă drumul în junglă: ai girofar, descurcă-te. 

Suntem singura țară în care șoferii nu mai sunt îndrumați, obligați, coordonați, ajutați să facă revenire din când în când la diferite cursuri de pregătire... Un curs are și o parte teoretică și de acele exemple de accidente, lucruri practice și informații utile. Nefăcând nimic la capitolul educație suntem pe primul loc la accidente”, a conchis Titi Aur.       

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel