România a pierdut banii europeni pentru metrou la Otopeni. Rămâne doar finanțarea japoneză

Metrorex a atribuit unui consorțiu din Turcia proiectarea și construcția a cinci stații de metrou, între Piața 1 Mai și aeroportul Băneasa. Cele 500 de milioane de euro din fondurile europene nerambursabile sunt pierdute în acest moment de România. 

Licitația a durat mai bine de doi ani și a fost câștigată de firmele turcești Alsim Alarko și Makyol, care vor proiecta și construi primele şase staţii ale Magistralei M6 (1 Mai- Băneasa – Aeroport Otopeni). Companiile care au pierdut au dreptul la contestații, deci nu se știe când vor demara efectiv lucrările, care ar trebui să dureze patru ani. Contractul în curs de atribuire, în valoare de 1,2 miliarde de lei,  cuprinde însă doar 7 din cele 12 stații ale M6, scrie clubferoviar.ro.

Linia nouă de metrou (Magistrala 6) urma să aibă un traseu de 14,2 km şi să cuprindă 12 staţii, dar ministrul Cătălin Drulă nu susține realizarea celui de-al doilea lot al magistralei, de la stația Tokyo (Băneasa Shopping City) la stația Otopeni. Autoritățile consideră că nu mai e necesară o linie de metrou până la aeroport întrecât există legătura feroviară construită pentru Euro 2020, iar banii ar trebui alocați pentru Magistrala 5, Eroilor-Pantelimon.

Cele 500 de milioane de euro, fonduri nerambursabile de la Comisia Europeană pentru M6 sunt ca și pierduți, întrucât nu poate fi respectată condiția de finalizare a lucrărilor până în 2023, odată ce acestea nu au început și oricum sunt estimate a dura patru ani.

Japonia oferă 300 de milioane pentru legătura Capitalei cu aeroportul

Pentru Magistrala M6, România beneficiază și de 300 de milioane de euro dintr-un împrumut acordat acum mai bine de 10 ani de Guvernul Japoniei. Demararea acestui proiect ar fi un semnal pozitiv pentru Japonia, care are o experiență proastă în ceea ce privește cooperarea cu autoritățile din România.

Turcii de la Alsim Alarko lucrează și la Autostrada de Centură, după ce au inaugurat șantierul cu artificii, în 2020. Contractul pentru noua linie de metrou fusese atribuit inițial unei firme din Rusia, care a câștigat la punctajul pentru oferta tehnică, dar turcii au avut un preț mai mic și au fost aleși de Metrorex.

OUG care limitează participarea la licitații a firmelor fără acorduri comerciale cu Uniunea Europeană  nu se aplică în acest caz, fiindcă licitația a fost lansată înainte de intrarea în vigoare a acestei ordonanțe. Despre participarea unor firme românești de proiectare sau construcții nu se vorbește, ca de obicei, deși CE nu doar că permite, ci chiar recomandă condiționarea atribuirii unor astfel de contracte de angajarea unor companii locale.   

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel