Elevii români se situează printre cei mai slab pregătiți din Europa în ceea ce privește gândirea creativă, conform rezultatelor PISA. Cu un scor mediu de doar 26 de puncte, aceștia depășesc doar elevii din Moldova, Cipru, Bulgaria, Macedonia de Nord și Albania.
Testarea PISA este o evaluare globală organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care măsoară competențele elevilor de 15 ani din întreaga lume. În ediția din 2022, accentul a fost pus pentru prima dată pe gândirea creativă, evaluând capacitatea elevilor de a genera și îmbunătăți idei originale și eficiente. Testarea a cuprins 64 de țări, printre care și România.
În cadrul testării PISA 2022, elevii au petrecut o oră rezolvând itemi dedicați gândirii creative. Acești itemi au vizat patru aspecte: exprimare scrisă, exprimare vizuală, soluționarea problemelor sociale și științifice.
Media rezultatelor pentru gândirea creativă la nivelul OCDE este de 33 de puncte, iar scorul mediu obținut de România (26 de puncte) reflectă nevoia urgentă de îmbunătățire a sistemului educațional în acest domeniu.
Comparație cu alte țări
Rezultatele publicate marți indică faptul că România se află la același nivel cu Columbia și Jamaica în privința gândirii creative. La nivel european, țările precum Estonia, Finlanda, Danemarca și Belgia au obținut scoruri peste media OCDE, în timp ce România rămâne în urma majorității țărilor europene.
Diferențe majore între medii socio-economice
Un aspect alarmant este diferența semnificativă între performanțele elevilor din medii socio-economice dezavantajate și cei din medii avantajate. România și Bulgaria împart primul loc în Europa, cu o diferență de 19 puncte între cele două categorii de elevi. În România, scorul mediu al elevilor din medii dezavantajate este de 19 puncte, comparativ cu 32 de puncte, pentru cei din medii avantajate.
Performanța generală și competențele de bază
Doar 58% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul competenței de bază la gândire creativă (Nivelul 3), în timp ce media OCDE este de 78%. Doar 14% dintre elevii români au obținut performanțe ridicate (Nivelul 5 sau 6). La aceste niveluri, elevii ar trebui să fie capabili să genereze, evalueze și să îmbunătățească idei creative în cadrul unor sarcini complexe.
Importanța gândirii creative
Gândirea creativă este vitală în contextul schimbărilor rapide din secolul al XXI-lea, a subliniat Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OCDE. Aceasta este a doua cea mai importantă competență pentru angajați, după gândirea analitică, conform raportului „Viitorul locurilor de muncă 2023” al Forumului Economic Mondial.
Diferențe de gen
În România, diferențele de gen sunt mai mici decât media OCDE, fetele obținând în medie cu 2 puncte mai mult decât băieții. În ceea ce privește relația dintre gândirea creativă și matematică, doar 20% dintre elevii români cu performanțe de top la gândirea creativă au excelat și la matematică.
Rezultatele PISA 2022 evidențiază necesitatea unor reforme substanțiale în sistemul educațional din România. Încurajarea creativității și reducerea disparităților socio-economice sunt esențiale pentru a îmbunătăți performanțele elevilor și pentru a pregăti tinerii pentru provocările viitorului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu