În primele șase luni ale anului 2020 s-au înregistrat 4.896.707 apeluri la Serviciul de urgență 112, cu 14,33% mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cetățenii au sunat mai responsabil la numărul 112 în acest an, apelurile non-urgente fiind în scădere cu 18,31% în comparație cu perioada similară din 2019. Peste jumătate dintre apelurile de urgență au fost transferate către Ambulanță.
Astfel, conform statisticilor Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU), în perioada ianuarie - iunie 2020, din totalul de 4.896.707 apeluri, un număr de 2.669.464 apeluri au reprezentat urgențe (54,52%), iar 2.227.243 au fost apeluri non-urgente (45.48%).
”Cu toate că în ultimele luni țara noastră s-a confruntat cu pandemia de COVID-19, este remarcabil că, și în acest context, numărul de apeluri non-urgente a scăzut, ceea ce demonstrează că cetățenii au înțeles importanța apelării responsabile a numărului unic de urgență.
În prima jumătate a acestui an, cetățenii din zona București-Ilfov au apelat cu cea mare responsabilitate Serviciul de urgență 112, aproape 64,89% din totalul apelurilor reprezentând urgențe reale pentru care s-au alertat agențiile specializate de intervenție (Ambulanță, ISU-SMURD, Poliție, Jandarmerie).
Sunt însă și județe unde ponderea apelurilor non-urgente este foarte ridicată: Gorj (65,90%), Harghita (64,21%) și Mureș (61,49%). Le reamintim cetățenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgență”, se arată într-un comunicat de presă.
La nivel național, cele mai multe apeluri sunt preluate de către operatorii STS din cadrul Centrului 112 București-Ilfov - 747.518 apeluri. Pe locul al doilea ca număr al apelurilor efectuate de către cetățeni la numărul de urgență 112 se situează județul Iași, cu un total de 228.082 apeluri, din care 64,19% au fost apeluri de urgență. Cel de-al treilea județ ca număr de apeluri la 112 este Constanța, cu un total de 198.609 apeluri, dintre care 47,89% reprezentând urgențe.
În funcție de agențiile specializate de intervenție către care operatorii STS au transferat apelurile, situația se prezintă astfel: Ambulanță – 54,03% (1.770.037 apeluri), urmate de Poliție – 23,29% (762.853 apeluri), ISU-SMURD –17,70% (579.682 apeluri), Jandarmerie – 4,33% (141.972 apeluri) și alte agenții – 0,65% (21.269 apeluri).
În contextul pandemiei de COVID-19, operatorii STS au preluat 70.338 de apeluri prin care cetățenii semnalau simptome ale virusului, faptul că s-au întors din zone de focar, au intrat în contact cu persoane confirmate pozitiv sau că au cunoștință de încălcări ale restricțiilor stabilite de autorități.
În foarte multe cazuri, cetățenii au sunat la numărul unic de urgență 112 pentru a afla informații despre noul coronavirus, fără a avea urgențe reale. În acest sens, le reamintim că a fost operaționalizat numărul TELVERDE - 0800.800.358, linie telefonică alocată strict pentru informarea cetățenilor despre COVID-19.
Conform noii legislații adoptate la sfârșitul lunii martie a.c., apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 la 200 de ore de activități în folosul comunității, iar alertarea falsă a agențiilor de intervenție se sancționează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 la 400 de ore de activități în folosul comunității.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News