În prima jumătate a anului, valoarea cheltuită pentru alimente a scăzut cu 2% în rândul românilor, în timp ce cheltuielile pentru băuturi non-alcoolice și bere au crescut cu 5%, comparativ cu perioada similară a anului precedent, informează GfK România.
Autor: Adina Predescu
Conform GfK, inflația din anul 2011 a avut un impact puternic asupra cheltuielilor gospodăriilor din România, care a dus la reduceri masive ale bugetului, cu precădere în segmentul produselor alimentare. În primele şase luni, valoarea cheltuită pentru alimente a scăzut cu 2%, în timp ce cheltuielile pentru băuturi non-alcoolice şi bere au crescut cu 5%. După o perioadă cu scăderi puternice înregistrate şi în segmentul produselor de îngrijire personală şi a locuinţei, valoarea cheltuită a început să aibă evoluţii pozitive.
Printre produsele alimentare pentru care românii și-au redus cheltuielile, se numără anul acesta și uleiul. În primul semestru al acestui an s-a înregistrat o scădere valorică de aproximativ 9%, în timp ce volumul a scăzut cu 6%. Alte categorii pentru care românii au scos mai puțini bani din buzunar sunt tabletele de ciocolată, iaurtul cu fructe și cafeaua. De remarcat este faptul că dintre produsele de îngrijire personală, cele mai mari creșteri s-au înregistrat în rândul șampoanelor, săpunurilor și deodorantelor, în timp ce pasta de dinți și detergentul de spălat rufe au avut creșteri constante.
Față de aceeași perioadă a anului trecut, comerțul modern a câștigat două puncte procentuale din totalul cheltuielilor gospodăriilor românești pentru bunurile de larg consum, ajungând la 49%, mai adaugă GfK. În structura comerţului modern, supermarketurile acoperă 16% din valoare, poziţie consolidată şi prin restructurarea unui magazin de tip discount în supermarket. În ceea ce priveşte hipermarketurile, acestea au câştigat la rândul lor un punct procentual în prima jumătate a anului, rata de creştere fiind la mai puţin de jumătate din cea înregistrată în primele şase luni ale anului 2011. Principalul motor de creştere în cazul formatelor comerţului modern rămâne numărul mai mare de cumpărători, această tendinţă fiind consolidată şi prin continua expansiune teritorială a marilor lanţuri de retail.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News