Ministrul Educației şi Cercetării, Sorin Mihai Cîmpeanu, a primit mai multe întrebări din partea părinților, în direct la TV. Principalele subiecte abordate au fost testele PISA, promovabilitatea din ciclul gimnazial și inechitățile dintre învățământul rural și cel urban.
Ministrul Sorin Cîmpeanu recunoaște lipsa egalității de șanse în învățământul din România și susține că inechitatea este una dintre principalele probleme ale sistemului.
"Este o întrebare foarte bună. Practic ne întreabă când va fi România mai frumoasă. „România Educată” este proiectul președintelui la care eu am subscris pentru că este proiectul care a beneficiat de cea mai largă consultare publică și care are obiectivele cele mai generoase, deloc ușor puse în practică, dar încercăm cu perseverență și determinare. În educație, prin excelență, rezultatele nu pot fi vizibile pe termen scurt, întotdeauna pe termen mediu și lung. Toate întrebările dumneavoastră vizează rezultate din educație care pot fi obținute pe termen mediu și lung. Prioritatea esențială a sistemului de educație din România, cu riscul de a-i supăra pe cei care încurajează performanța și o spun eu în calitatea de absolvent clasă de matematică-fizică a Liceului Sfântul Sava din București, nu este în colegiile centenare, este în discrepanța, în gradul mare de inechitate între urban și rural.
Am fost și am văzut școlile din mediul rural, cine nu a fost nu își poate imagina cât de mare este diferența dintre urban și rural. Problemele de echitate sunt cele mai mari probleme ale sistemului de educație din România, mai mari decât cele în performanță. Performanță există raportat la cât investim în educație. problemele de echitate sunt primele asupra cărora mă voi concentra pentru că trebuie să ridici nivelul mediu de pregătire a unei întregi populații. Au fost perioade în care era suficient să încurajăm elitismul, nu, performanța trebuie încurajată, elitismul trebuie încurajat, dar atenția maximă trebuie direcționată spre echitate.", a răspuns Sorin Cîmpeanu.
Despre absolvenții de gimnaziu, Sorin Cîmpeanu susține că rata de promovabilitate va fi mai mare abia atunci când celelalte probleme din sitemul de învățământ vor fi rezolvate, iar în acest demers ar trebui să fie implicate mai multe ministere, nu doar Ministerul Educației.
"Întrebarea când vor deveni toți absolvenți de gimnaziu, deși în momentul de față gimnaziul face parte din învățământul obligatoriu, trebuie să vină cât mai repede. Și va veni cu atât mai repede cu cât vor reuși să reducem aceste diferențe între urban și rural care generează cea mai mare rată de abandon din România. Aceste măsuri nu țin doar de Ministerul Educației. Degeaba ai măsuri în Ministerul Educației dacă nu vine Ministerul Dezvoltării cu măsuri luate de autoritățile locale.
Acei copii trebuie să aibă apă, sistem de încălzire în școală, trebuie să aibă condiții. Trebuie să vină Ministerul Muncii cu o salarizare motivantă pentru acei profesori care predau în mediul rural. Trebuie să vină Ministerul de Finanțe cu resursele financiare și nu în ultimul rând trebuie să vină Ministerul Sănătății, iar uneori Ministerul de Interne pentru siguranța în școli. Când vom înțelege că nu trebuie să existe această inechitate în școli, atunci vom avea șanse de succes", susține Sorin Cîmpeanu
Sorin Cîmpeanu, recunoaște faptul că rezultatele slabe obținute la testele PISA reprezintă vina sistemului de învățământ, care nu se concentrează pe elev și pe predarea interdisciplinară.
"Testele PISA vor genera rezultate bune după ce vom învăța să predăm copiilor noștri interdisciplinar, cu alte cuvinte, profesorul de biologie să discute cu cel de chimie, cu cel de fizică în așa fel încât acel copii să înțeleagă legătura dintre biologie, fizică și chimie pentru că la testele PISA așa sunt întrebările. Noi le predăm interdisciplinar pe bucățele, nici măcar profesorii nu vorbesc între ei, apoi vine PISA cu întrebări interdisciplinare și ne minunăm cât de slabe sunt rezultatele. Nu este vina copiilor, este vina noastră a sistemului, că nu reușim să îi învățăm așa cum trebuie. Reforma începe cu profesor, iar învățământul trebuie să fie cu adevărat centrat pe elev, nu avem asta în momentul de față", a răspuns Sorin Cîmpeanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News