Cei mai mulţi români vor aloca pentru Sărbătorile Pascale un buget pe familie cuprins între 100 şi 500 de lei, mai mic decât în 2010. Pentru o parte dintre aceştia fondurile nu sunt suficiente, renunțând astfel la anumite produse.
Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie-IRES a realizat, în aprilie, a doua ediţie a studiului cu privire la obiceiurile, percepţiile şi comportamentele românilor cu prilejul Sărbătorilor Pascale, scrie Mediafax.
Astfel, 44% dintre respondenţi vor aloca pentru Sărbătorile Pascale din acest an un buget pe familie cuprins între 100 şi 500 de lei, în timp ce 20 vor avea la dispoziţie între 501 şi 1.000 de lei, 8% între 1.001 şi 1.500 de lei. De asemenea, pentru 18% dintre participanţii la studiu bugetul va fi mai mic de 100 de lei.
"Faţă de 2010 se constată o uşoară diminuare a bugetului general alocat acestei sărbători: procentul celor care vor dispune de un buget mai mic de 100 de lei a crescut semnificativ faţă de 2010, când doar 11% se încadrau în această categorie, iar segmentele din populaţie care alocă un buget peste 501 lei sunt sensibil mai mici sau la fel ca în urmă cu un an", se arată în studiu.
O treime dintre participanţii la studiu afirmă că banii de care dispun pentru această sărbătoare nu vor fi suficienţi şi vor fi nevoiţi să renunţe la multe produse, iar pentru 14% situaţia este şi mai gravă, aceştia afirmând că bugetul nu le va ajunge nici pentru strictul necesar.
Locuitorii din mediul rural (16,8%) şi cei din Moldova (15,2%) par a fi cei mai afectaţi de lipsa unui buget pentru a-şi asigura un minim necesar pentru această sărbătoare.
Comparativ cu anul 2010, proporţia celor care apreciază că bugetul nu le va fi suficient pentru strictul necesar creşte cu 3 procente, iar a celor care susţin că vor fi nevoiţi să renunţe la multe produse cunoaşte o creştere de 6 procente. De altfel, 56 dintre cei intervievaţi sunt de părere că în acest an vor cheltui mai puţin decât în anii trecuţi pentru cumpărăturile de Paşte, iar 72% dintre respondenţi sunt de acord că actuala criză economică a afectat în mare şi foarte mare măsură bugetul familiei lor alocat Sărbătorii de Paşte.
Cei mai afectaţi de criză se declară respondenţii din regiunea de Sud a ţării, iar cel mai puţin locuitorii din Transilvania şi Banat.
"Percepţia influenţei crizei asupra bugetului familiei pentru Sărbătoarea de Paşte s-a acutizat, în sensul că în acest an proporţia celor care se declară afectaţi în mare şi foarte mare măsură creşte cu 11 procente", se precizează în studiu.
În ceea ce priveşte cumpărarea cărnii de miel, 44% dintre intervievaţi spun că vor cumpăra în acest an (cu 4% în creştere faţă de 2010), 41% susţin contrariul, iar 14% o obţin din propria gospodărie. Pentru 45% dintre respondenţi, carnea de miel se consumă doar cu ocazia acestei sărbători, în timp ce 18% o consumă mai des, 18% o comsumă mai rar, iar alţi 18% nu consumă acest tip de carne.
De asemenea, o treime (33%) dintre respondenţi cumpără ouă pentru Paşte, în timp ce mai mult de jumătate (55%) le procură din propria gospodărie.
În acelaşi timp, pentru Sărbătorile Pascale din acest an, 63% dintre respondenţi vor prepara în casă prăjiturile, 21% le vor cumpăra, 10% vor cumpăra şi vor prepara în casă, în acelaşi timp, iar 5% recunosc că nu vor avea prăjituri.
Jumătate dintre respondenţi nu vor face, în acest an, cadouri de Paşte celor dragi, iar 47% vor face acest lucru. Dintre aceştia din urmă, 61% spun că în acest an cadourile vor fi mai modeste decât cele de anul trecut.
Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.281 de persoane de peste 18 ani.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu