Guvernul rus este pregătit să ridice parțial interdicția sa privind exporturile de motorină în zilele următoare, potrivit cotidianului Kommersant, citat de Reuters.
Publicitate
Această ridicare a interdicției va afecta doar exporturile prin conducte de motorină, iar volumele ar putea fi supuse unor cote pentru a evita creșterile bruște ale prețurilor en-gros, conform informațiilor furnizate de ziar.
În ceea ce privește exporturile de benzină, această interdicție va rămâne în vigoare în continuare.
Este important de menționat că exporturile ruse de motorină sunt cele mai mari dintre toate tipurile de produse petroliere. Anul trecut, Rusia a exportat 4,817 milioane de tone de benzină și aproape 35 de milioane de tone de motorină.
De asemenea, conform ziarului, vicepremierul Alexander Novak urmează să se întâlnească mai târziu în această zi cu reprezentanții companiilor petroliere pentru a discuta posibilitatea relaxării acestei interdicții.
Până în acest moment, biroul lui Novak nu a furnizat un răspuns imediat la cererile de comentariu.
Săptămâna trecută, vicepremierul declara că Rusia ar putea impune cote pentru exportul de combustibil dacă interdicția totală privind aprovizionările transfrontaliere, instituită la data de 21 septembrie, nu va avea succes în reducerea prețurilor ridicate la benzină și motorină.
În Rusia, prețurile la benzină și motorină au continuat să scadă pe piața locală. De la instituirea acestei interdicții, prețurile la benzină au înregistrat o scădere de aproape 10%, în timp ce prețurile la motorină au înregistrat o scădere de 23%.
Articolul cotidianului Kommersant menționează că facilitățile de stocare ale monopolului rus în domeniul conductelor petroliere, Transneft, au fost aproape epuizate, iar redirecționarea volumelor suplimentare către piața internă a fost practic imposibilă din punct de vedere tehnologic.
Marți, Novak a declarat că guvernul nu stabilește un termen pentru interdicția exportului de combustibil.
Opiniile cu privire la durata acestor măsuri variază. JP Morgan a afirmat că aceasta ar putea dura câteva săptămâni, până la încheierea sezonului de recoltare din octombrie, în timp ce FGE Energy a susținut că refacerea stocurilor de benzină ale Rusiei ar putea dura până la două luni.
Deși este unul dintre cei mai importanți producători de petrol din lume, Rusia a întâmpinat în ultimele luni probleme cu aprovizionarea cu benzină și motorină din cauza prețurilor ridicate la export, ceea ce a făcut ca rafinăriile să prefere să își vândă produsele în străinătate.
Cel mai mare impact vine deoarece Rusia este cel mai mare exportator maritim de motorină din lume, cu doar puțin înaintea Statelor Unite.
În perioada de la începutul anului până la 25 septembrie, Rusia a expediat în medie 1,07 milioane de barili pe zi (bpd) de motorină, ceea ce reprezintă peste 13,1% din totalul comerțului maritim, conform firmei de analiză a petrolului, Vortexa.
Pe de altă parte, exporturile de benzină au fost mult mai modeste, cu o medie de 110.000 bpd în perioada de la începutul anului până la 25 septembrie, conform datelor furnizate de Vortexa.
După ce Uniunea Europeană a impus interdicții asupra importurilor de carburanți rusești din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, Kremlinul și-a redirecționat exporturile de diesel și alte tipuri de carburanți, inițial destinate Europei, către țări precum Brazilia, Turcia, diverse state din Africa de Nord și de Vest și țările din Golful Persic din Orientul Mijlociu. Statele din Golful Persic, care dispun de propriile rafinării mari, re-exportă ulterior acești carburanți. Interdicția rusă va modifica din nou aceste fluxuri comerciale.
Livrările de motorină din porturile rusești către Brazilia au atins aproximativ 4 milioane de tone în perioada de la începutul anului până la 25 septembrie, în comparație cu cele 74.000 de tone din întregul an 2022, conform datelor LSEG. Carburanții rusești au înlocuit astfel importurile de motorină provenite din Statele Unite pentru Brazilia.
O interdicție prelungită a exporturilor de motorină din partea Rusiei ar putea determina Brazilia să înlocuiască lunar până la 400.000 de tone de motorină, susțin surse din piață. După impunerea embargoului UE, Turcia a devenit principala destinație pentru livrările de motorină din porturile rusești, însumând aproximativ 7 milioane de tone, de la începutul acestui an.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu