O navă aparţinând grupului Maersk, încărcată cu peşte rusesc şi produse electrice sud-coreene, va deveni săptămâna viitoare prima navă port container care va naviga pe o rută din Oceanul Arctic.
Rusia speră să o transforme într-o nouă rută majoră de shipping. Nava Venta Maersk a plecat joi din Vladivostok pentru ca la începutul săptămânii viitoare să plece din Busan, Coreea de Sud, transmite Reuters. Ulterior, în jurul datei de 1 septembrie, vasul va trece prin Strâmtoarea Bering pentru a ajunge la Sankt Petersburg la finele lunii septembrie.
Călătoria pe ruta arctică a navei Venta Maersk care are capacitatea de a transporta 3.600 de containere este ultimul semn al expansiunii acestei rute care devine mai accesibilă navelor pe măsură ce încălzirea climei reduce cantitatea de gheaţă. Grupul Maersk a precizat că Venta Maersk va colecta şi date ştiinţifice subliniind că această călătorie este una de probă.
Există un potenţial
Decizia Maersk, unul din cele mai mari grupuri de shipping din lume, de a testa această rută este un semnal pozitiv pentru Rusia, care speră că ruta arctică va deveni un mini canal de Suez, reducând durata transportului maritim între Asia şi Europa.
'Faptul că o companie respectată precum Maersk trimite o navă de tip port container prin Arctica este un semnul că există un potenţial acolo', spune Malte Humpert, analist la centrul de reflexie american Arctic Institute.
Mai scurtă decât prin Canalul de Suez
Ruta nordică se întinde de la Murmansk, la graniţa Rusiei cu Norvegia, până la Strâmtoarea Bering din apropiere de Alaska. Navele care vor să navigheze pe această rută au nevoie de o autorizaţie din partea autorităţilor ruseşti. Chiar dacă această rută este semnificativ mai scurtă decât cea via Canalul Suez, nu s-a dovedit însă a fi viabilă din punct de vedere comercial pentru operatorii de nave de tip port container.
'În prezent, nu considerăm ruta arctică drept o alternativă la rutele noastre obişnuite. Astăzi acest pasaj este fezabil doar pentru aproximativ trei luni pe an, însă acest lucru ar putea să se schimbe în viitor', a declarat un purtător de cuvânt de la Maersk.
Ruta a mai fost folosită
Calota de gheaţă din jurul Polului Nord atinge cea mai mare suprafaţă la finele iernii, în luna martie, şi se reduce la cel mai scăzut nivel în luna septembrie. Însă în ultimele decenii întinderea gheţii s-a diminuat constant ca urmare a încălzirii globale. Venta Maersk va fi prima navă de tip port container care va naviga prin ruta arctică, însă alte tipuri de nave au folosit deja această rută.
În luna iulie, producătorul rus de gaze naturale Novatek a livrat Chinei primul său cargo încărcat cu gaze naturale lichefiate care a utilizat ruta arctică. Potrivit unor experţi, în condiţiile scăderii progresive a calotei de gheaţă ca urmare a încălzirii globale, la orizontul anului 2040 Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheaţă.
Vezi și: A aflat cu Google Maps secretul șocant al iubitei sale
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News