Compania aeriană irlandeză Ryanair a prognozat luni că va deveni singurul mare transportator low-cost din Europa iar directorul său general Michael O'Leary a susţinut că extinderea decalajului în materie de costuri va face din rivalii easyJet şi Wizz ţinte pentru o eventuală preluare, transmite Reuters.
"În mod inevitabil, Europa se îndreaptă spre un rezultat similar cu cel din America de Nord, unde sunt trei transportatori foarte mari, cu costuri ridicate, şi un transportator low-cost important", a declarat Michael O'Leary.
Directorul general de la Wizz, Jozsef Varadi, care a declarat în repetate rânduri că baza sa de costuri este comparabilă cu cea a rivalilor de la Ryanair, iar săptămâna trecută a spus că nu crede că Wizz este o ţintă pentru o preluare.
EasyJet, un jucător hibrid care se concentrează pe depăşirea companiilor aeriene tradiţionale pe principalele aeroporturi europene şi care nu se consideră un competitor direct al Ryanair, nu a dorit să comenteze aceste declaraţii.
Michael O'Leary a apreciat că atât easyJet cât şi Wizz "vor fi candidaţi pentru fuziuni&achiziţii peste câţiva ani pentru că sunt blocaţi într-o zonă în care au tarife medii, costuri medii şi nu pot să concureze cu noi la capitolul costuri sau preţuri".
Cu prilejul unei întâlniri cu analiştii, după ce Ryanair a publicat rezultatele pentru primul semestru al anului financiar în curs, O'Leary i-a lăudat pe rivalii de la easyJet pentru că au reuşit să îşi construiască o poziţie "comparabilă cu o fortăreaţă" pe o serie de aeroporturi scumpe precum Gatwick din Londra, Charles de Gaulle din Paris, Geneva şi Zurich. Cu toate acestea, Michael O'Leary a subliniat că easyJet a fost forţată de Ryanair să se retragă de pe pieţe precum Italia şi Portugalia.
În ceea ce priveşte Wizz, Michael O'Leary a spus că această companie a făcut progrese cu extinderea sa în Orientul Mijlociu dar cu toate acestea se retrage în faţa expansiunii Ryanair în unele regiuni din Europa Centrală şi de Est, principala regiune de operaţiuni a Wizz.
Michael O'Leary a mai spus că se aşteaptă ca operatori aerieni precum TAP din Portugalia sau ITA din Italia să fie preluaţi în cele din urmă de rivali mai mari.
Ryanair Holdings plc este cel mai mare grup de companii aeriene din Europa şi compania-mamă a Ryanair, Ryanair UK, Buzz, Lauda şi Malta Air. Companiile din portofoliul Ryanair Holdings conectează peste 40 de ţări şi oferă cele mai mici tarife din Europa pentru transportul aerian de pasageri. Ryanair operează mai mult de 2.500 de zboruri zilnice de pe 230 de aeroporturi, notează Agerpres.
Avertismentul vine de la Bloomberg. Conform sursei citate, autorităţile naţionale, care au salvat companiile aeriene în timpul pandemiei, îşi mută atenţia pe inflaţia în creştere.
Astfel, chiar dacă pandemia nu a adus falimente în Europa în rândul companiilor aeriene graţie ajutoarelor de stat, acum situaţia e chiar mai dificilă, având în vedere costurile din ce în ce mai ridicate cu kerosenul şi cu forţa de muncă. Companiile aeriene mai mici din Europa centrală şi de est ar urma să fie cele mai vulnerabile, transmit specialiştii în domeniu care citează un model de estimare a riscului de faliment conform unor nivele de competiţie şi capacitate, rute şi costuri probabile.
Cele mai importante şase companii din Europa se confruntă cu un risc neglijabil, iar companii low-cost precum RyanAir, EasyJet şi Wizz Air au încă un rating bun de investiţii. În acelaşi timp, Air France - KLM, IAG SA şi Lufthansa se pot baza, încă, pe guvernele ţărilor din care provin, dacă situaţia o cere.
Cele mai expuse companii aeriene ar fi, după cum urmează, una din Cipru, două din Albania, şi altele din Belarus, Bulgaria, Cehia, Georgia, Moldova şi România.
Un astfel de eveniment ar fi în avantajul jucătorilor puternici din Europa de est, cum ar fi Wizz Air şi RyanAir, conform sursei citate, având în vedere că aceste companii au capacitatea de a reloca rapid avioane spre pieţe vacantate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu