S-a aflat originea asteroidului care a provocat dispariţia dinozaurilor

foto: Freepik

Iată ce se știe până acum despre asteroidul care ar fi cauzat dispariția dinozaurilor, după impactul cu Pământul.

Cercetările recente au furnizat mai multe indicii cu privire la originea asteroidului care a cauzat dispariția dinozaurilor acum aproximativ 66 de milioane de ani. Acest asteroid, care a lovit planeta noastră în zona actualului Peninsula Yucatan, formând craterul Chicxulub, este considerat responsabil pentru un eveniment de extincție în masă ce a dus la dispariția a aproximativ 75% din speciile de pe Pământ.

Originea asteroidului a fost mult timp dezbătută de oamenii de știință. În urma analizelor geologice și a studiilor asupra compoziției rocii din crater, cercetătorii au ajuns la concluzia că asteroidul aparținea unei clase de roci numite condrite carbonacee, potrivit Nature. Aceasta este o categorie de meteoriți foarte comună în centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter.

Cercetările recente sugerează că acest asteroid provine, cel mai probabil, din această centură de asteroizi, care este o regiune vastă plină de obiecte rămase din formarea sistemului solar. Se crede că o coliziune între asteroizi a dus la devierea acestui corp ceresc din orbita sa stabilă și l-a îndreptat către Pământ. Descoperirea sursei sprijină ideea că astfel de coliziuni cosmice pot avea consecințe dramatice asupra vieții pe Pământ, oferind perspective importante pentru înțelegerea riscurilor viitoare asociate impacturilor asteroizilor.

Revin astfel sub semnul întrebării teoriile anterioare și se face loc pentru o nouă înțelegere asupra evenimentului catastrofal care a dus la extincția dinozaurilor de pe Terra. Se crede că asteroidul, cu un diametru de aproximativ 10 km, a avut un impact devastator, provocând lichidarea în masă a multor specii, inclusiv a dinozaurilor. Această revelație aduce claritate asupra dinamicii sistemului solar și ridică, fără doar și poate, semne de întrebare cu privire la riscul unor astfel de coliziuni în viitor.

Cercetările ulterioare vor investiga traseul asteroidului din Centura Kuiper până la Pământ, furnizând date esențiale despre acest eveniment preistoric de mare importanță.

Ce specii au trăit pe Pământ

Dinozaurii au trăit pe Pământ în timpul erei mezozoice, care s-a întins pe o perioadă de aproximativ 180 de milioane de ani, fiind împărțită în trei perioade principale: Triasic, Jurasic și Cretacic. În acest timp, o varietate vastă de specii de dinozauri a evoluat și a populat Terra. Printre cei mai cunoscuți dinozauri care au trăit în aceste perioade se numără:

Tyrannosaurus rex – Unul dintre cei mai cunoscuți dinozauri carnivori din perioada Cretacicului, cu o lungime de aproximativ 12 metri și o forță de mușcătură impresionantă.

Triceratops – Dinozaur erbivor din Cretacic, recunoscut pentru cele trei coarne și gulerul mare de pe cap.

Velociraptor – Un dinozaur carnivor agil și relativ mic, cunoscut pentru viteza și inteligența sa. A trăit în Cretacic.

Stegosaurus – Un erbivor cu plăci mari pe spate și coadă înzestrată cu spini, care a trăit în perioada Jurasicului.

Brachiosaurus – Dinozaur gigant erbivor din Jurasic, cu un gât foarte lung care îi permitea să ajungă la vegetația de la mare înălțime.

Allosaurus – Un carnivor de dimensiuni mari din perioada Jurasicului, similar ca aspect cu T. rex, dar mai mic.

Diplodocus – Unul dintre cei mai lungi dinozauri, din Jurasic, având un corp masiv și o coadă foarte lungă, folosită probabil pentru apărare.

Iguanodon – Un dinozaur erbivor care a trăit în perioada Cretacicului timpuriu, cu degete care aveau un vârf asemănător cu un deget mare, folosit pentru apărare.

YesMy - smt4.5.3