Sărbători de criză, petrecute acasă cu bani puțini

Criza a afectat serios bugetul de sărbători al românilor, care vor rămâne acasa încercând să se descurce cu puținii bani pe care îi mai au în portofel.  Băutură puțină, masă săracă, cadouri mai puține și mai modeste- așa vor ”petrece” românii de Crăciun și Revelion.

Conform datelor celui mai recent studiu de piaţă realizat de către MEDNET Marketing Research Center, bugetul alocat pentru sărbătorile de iarnă este pentru 61,9% dintre respondenţi mai mic comparativ cu cel de anul trecut. Analiza arată că actuala criză financiară afectează, din ce în ce mai mult, şi sărbătorile de iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion fiind de 1052,48 lei (comparativ cu 1523,29 lei în 2009).

Aproape jumătate dintre participanţii la studiu nu obişnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce 38,7%( cu 5,3% mai mulți ca anul trecut)  îți calculează cu atenție fiecare ban. Totuşi, procentul celor care economisesc bani pentru sărbătorile de iarnă este de 45,8%, fiind egal cu cel din 2009.

Conform reprezentanţilor firmei de cercetare, există și oameni curajoși care intenţionează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an. Faptul că  7,4% din respondenți vor să apeleze la împrumuturi în 2010, faţă de 6,1% în 2009, este un alt semn cu privire la scăderea masivă a veniturilor.

Cei mai mulţi români îşi vor petrece sărbătorile acasă, cu familia sau prietenii (88,3%), în timp ce 8,9% vor merge într-o staţiune balneară sau montană din ţară şi doar 3% în străinătate.

Pentru produsele alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenţii intenţionează să aloce, în medie 491,54 lei (comparativ cu 556,13 lei in 2009), această sumă fiind pentru 58,1% dintre aceştia mai mică comparativ cu cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli.

Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (haine, încălţăminte, cosmetice) au o pondere uşor mai mică în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând, în medie 302,07 lei acestei categorii de produse (comparativ cu 321,09 lei în 2009). Ca şi în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 49% dintre respondenţi.

Reducerea bugetului destinat alimentelor pentru sărbătorile de iarnă se va face prin renunţarea totală la anumite produse cum ar fi băuturile alcoolice (34,2% nu vor mai cumpăra deloc), achiziţionarea într-o cantitate mai mică pentru băuturi răcoritoare (28,8%), carne (26,9%), băuturi alcoolice (26,9%), legume/fructe (24,4%), produse tradiţionale (22,1%).

Cea mai puţin afectată categorie este legume/fructe, 66,5% dintre respondenţi intenţionând să cumpere în acelaşi buget ca şi anul trecut.

S-a terminat cu excursiile de sărbători. Bradul își va face cu greu apariția în case

În ceea ce priveşte călătoriile/excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.351,79 lei (comparativ cu 1.312 lei în 2009).

De asemenea, şi bugetul alocat ieşirilor în oraş/la restaurant în perioada Crăciunului şi a Revelionului este pentru 43,9% dintre respondenţi mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 302,55 lei (comparativ cu 346,28 lei în 2009).

Doar 36,2% dintre subiecţii intervievaţi intenţionează să cumpere un brad de Crăciun, în timp ce 38,3% îl vor folosi pe cel de anul trecut. Totodată, 23,4% dintre respondenţi nu vor avea un brad de Crăciun.

În ceea ce priveşte ornamentele specifice Crăciunului, acestea vor fi refolosite într-o proporţie mai mare, peste 60% intenţionând să facă acest lucru, faţă de 18% procentul persoanelor care au în intenţie achiziţionarea unor astfel de ornamente.

Bugetul pentru cadouri a fost şi el afectat criză și măsurile de austeritate, având o valoare medie de 414 lei (faţă de 526 lei anul trecut). Pentru 51,7% dintre orăşeni această sumă este mai mică decât anul precedent în timp ce 38,1% dintre ei reuşesc să aloce aceeaşi sumă.

"Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 80,5% dintre persoanele intervievate intenţionează să cumpere totuşi cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă (procentul fiind uşor mai mic decât cel înregistrat anul trecut când era de 81,4%)", precizează autorii studiului, citați de Mediafax

Tipurile de cadouri pe care respondenţii intenţionează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte/încălţăminte (45% comparativ cu 54% in 2009), cosmetice/parfumuri (31,4% comparativ cu 37,4% în 2009), jucării (32,8% comparativ cu 30,6% în 2009), ciocolată/cafea (29,1% comparativ cu 20,4% în 2009), cărţi (14,9% comparativ cu 17,4% în 2009), bijuterii/ceasuri (7,3% comparativ cu 14,8% în 2009).

"Observăm o orientare preponderent practică a acestor cadouri (haine, încălţăminte), dar şi o creştere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolată, cafea, jucării) în detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice)", se mai arată în comunicat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel