Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre cel mai recent scandal din aviație. Analiza sa o găsiți în rândurile de mai jos.
“Se spune că o țară reflectă, în general, o mentalitate a celui ce o conduce, iar dacă ar fi să ne uităm un pic în istoria Franței, în mod sigur va trebui să fim de acord. Pentru că dacă Franța tânărului Consul Bonaparte deborda de dorința de a performa și de a ieși din marasmele societății regaliste, Franța împăratului Napoleon a impus o nouă societate, reorganizată și gândită pe noi baze economice, politice și geo-strategice.
Macron însă nu a reușit să dea Franței de azi decât o mentalitate șovăielnică și câteva tresăriri de orgoliu. Este evident că pandemia a produs cea mai mare restartare economică din istoria umanității și efectele ei vor fi pentru cel puțin o șută de ani încolo greu de prevăzut, anticipate și controlate după criteriile întregii societăți și mai ales a celei franceze despre care discutăm aici.
După teribilă țeapă trasă Franței de către Australia în afacerea submarinelor în urma căreia Macron și compania au pierdut un contract în valoare de multe sute de miliarde de euro pentru a li se îndulci cumva gustul înfrângerii, australienii au dat undă verde înlocuirii complete a flotei de avioane Boeing 737 și 717 din dotarea companiei lor naționale Qantas cu avioane Airbus 321 XLR și 220.
Valoarea estimată a contractului este de 13 miliarde de euro și se va adăuga contractului ce prevede cumpărarea de Airbus 350 ce vor înlocui avioanele Boeing 747, 777,787 pentru lung curier.
La o primă vedere, pare o lovitură grea dată americanilor de la Boeing, dar haideți să vedem exact ce, cum și mai ales de ce! În momentul de față, Macron și-a dat seama că marele concern Airbus este pe butuci și cum acesta este unul dintre pionii principali în visul lui de a crea o forță multinaționala europeană, concurența directă a NATO a dat undă verde agenților de vânzări Airbus pentru a găsi cumpărători cât mai rapid pentru cel mai vândut produs al lor - avionul Airbus 320/321.
Trebuie să știm că dintotdeauna aviația militară a fost beneficiara primară a tuturor invențiilor, descoperilor etc și ca rezultat al ei a apărut aviația civilă. De aceea concernele aviatice au produs întâi avioane militare și apoi civile, folosind sisteme, tehnici și tehnologii militare în producțiile civile, în acest mod crescând profitul și scăzând costurile.
Revenind la Franța și Airbus, seria monumentalelor gafe numite Airbus 380, Airbus 340, Airbus 318 a condus pe fondul pandemiei la cea mai dramatică criză a concernului. Închiderea completă a liniilor de asamblare finală (FAL) de la Toulouse și Hamburg ale modelului Airbus 380, înainte de atingerea Break Even Point-ului, adică de a fi fost amortizată măcar investiția inițială, a fost un real șut nu pumn în gură. Pentru că un astfel de avion costă peste 455 de milioane de euro la prețul publicat și dacă, din aprilie 2007 și până acum, nu au reușit să realizeze măcar această amortizare (printre clienții avionului numărandu-se și Qantasul) înseamnă că avionul este neprofitabil, piața nu l-a acceptat, cheltuielile ascunse în acest preț enorm sunt incompatibile cu produsul și piața în sine.
Și cum comanda australienilor nu era îndeajuns de câteva zile și grupul Air France - KLM a anunțat o comandă de 100 de avioane Airbus 320 Neo și 4 Airbus 350 varianta cargo Ciudat, nu? Franța cumpără Franța?
Adică fix în pragul alegerilor prezidențiale când Macron întâmpina probleme serioase în campania să de realegere și când francezii încep să arate că sunt interesați de perioade de “domnie” mai scurte - un mandat doar! - apar aceste două megacontracte cu termen de începere a livrării abia la jumătatea anului viitor.
Este însă drept că Boeing se află într-un mega impas cu ale sale Boeing 737 MAX și noul Boeing 777 X. Primele sunt, cum ar spune francezii, “la meme Marie avec autre chapeau” și, din păcate, efectele combinate ale celor două catastrofe, a scandalului declanșat de ele, a măsurii opririi îndelungate de la zbor, a pandemiei, a faptului că nu este un concept nou precum Boeing 787 Dreamliner, a politicilor noi legate de poluare, folosirea noilor combustibili etc au dus într-un impas major firma americană.
1. introducerea, cel puțin pe toate seriile Boeing 737, a unui sistem similar celui folosit de Airbus denumit ECAM. Acest sistem ECAM permite piloților folosirea calculatoarelor de bord pentru afișarea oricărei probleme tehnice, dar mai ales pentru rezolvarea ei indiferent de seria și modelul avionului respectiv deoarece este individualizat strict pe avionul pe care este montat. Boeing folosește pentru aceasta un sistem vechi de la Adam și Eva, al check list-urilor tipărite sau mai nou a unor tablete IPAD prinse de geamul lateral de lânga pilot. Check list-urile tipărite au dezavantaje precum grosime și greutate mare, acumulare de praf și posibilitatea murdăririi lor accidentale, neindividualizarea lor pe avionul respectiv (ele cuprind specificații pentru toate modelele și seriile fabricate chiar dacă ele nu sunt existente și în flota acelui operator), manevrare greoaie, costuri de tipărire și trimitere la fiecare avion din lume a paginilor modificate. Tableta este greu de folosit pentru că obligă pilotul să facă la fiecare citire a unei comenzi din check list-ul publicat o răsucire laterală a capului de până la 180 de grade sau una combinată lateral și vertical.
Pilotul care citește check list-ul nu poate ține tableta cu o mână, mai ales în condiții de turbulență, ea fiind alunecoasă, amplasarea ei pe geamul lateral la mică distanță de pilot crează un risc de accidentare a pilotului în diverse situații ce pot apărea în zbor și la sol.
2. Introducerea cât mai rapidă a unui nou model de avion în locul bătrânului și moral uzatului Boeing 737 inspirat din Boeing 787 Dreamliner cu greutate și consum mai mici. Aceasta însă va conduce în primă faza la o nouă eră în transporturile aeriene civile deoarece concomitent se vor folosi atât vechile modele de Boeing 737 începând cu MAX-urile și terminând cu cele de muzeu, cei mari vor avea acces, ca de obicei, primii la noul model, dar vor folosi în continuare vechile modele, fabrica neputând asigura o viteză de producție mare. Se va crea automat o second major market pentru modelele vechi de Boeing 737 care va aspira toate avioanele ce vor fi eliminate din marile flote. Subcontractorii de piese și subansamble pentru modelele și seriile vechi vor câștiga aproape la fel de bine. Din punct de vedere al poluării, se va reduce drastic aceasta. Până atunci “Allez la France! Allez l’Airbus!” și de ce nu “Au revoire, monsieur Macron!”, a spus Cezar Osiceanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu