Scandal în CSM pe tema noţiunilor de colaborator şi informator al serviciilor secrete în cazul magistraţilor

Propunerea judecătorului Horaţius Dumbravă de completare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, în sensul definirii noţiunilor de colaborator şi informator al serviciilor secrete, a declanșat dezbateri aprinse, joi în şedinţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturi.

Judecătorul Adrian Bordea a anunţat că propunerea a fost analizată în comisia de specialitate a CSM, care a ajuns la concluzia că se pot defini cele două noţiuni, de colaborator şi informator al serviciilor de informaţii. 'E o solicitare a mea din 2014 de la care s-a pornit şi iată că am avut această notă care e foarte bine făcută, nu e deloc o retorică, e o concretizare a ceea ce trebuie să existe într-un text de lege', a precizat, la rândul său, judecătorul Horaţius Dumbravă, care a adăugat că este important ca magistraţii să definească modul în care se raportează la un text de lege.

Discuţiile au fost deschise de preşedintele CSM, judecătorul Mircea Aron, care a afirmat că, din punctul său de vedere, mai important ar fi ca cei dovediţi că sunt informatori sau colaboratori să fie sancţionaţi cu promptitudine. 'Cred că, în ceea ce ne priveşte, e mult mai important ca atunci când descoperim colaboratori să votăm de aşa manieră încât să sancţionăm astfel de atitudini. Din păcate, aici nu ajungem noi, că în teorie suntem extraordinari, dar practica ne omoară', a spus Aron.

La rândul său, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Livia Stanciu, a apreciat că definirea celor două noţiuni doar în Legea 303-2004 ar fi inoportună, câtă vreme ele apar şi în alte text de lege. 'Sigur că este extrem de important ca, atunci când o lege foloseşte anumite sintagme, acele sintagme să fie definite dacă, într-adevăr, magistratul simte nevoia definirii acelor noţiuni. (...) Dar definirea lor în Legea 303/2004 (...) din punctul meu de vedere ridică mari semne de întrebare, pentru că de aceleaşi noţiuni uzitează şi alte legi. (...) Întrucât aceste noţiuni, pe care noi încercăm să le explicităm, sunt comune (...), în aceste condiţii sigur că oportunitatea definirii lor în mod singular doar în Legea 303/2004, cu aplicare exclusivă doar la categoriile care sunt vizate prin această lege, nu este corectă. Definirea acestor noţiuni ar trebui să fie una comună, împrejurare care, din punctul meu de vedere, ar justifica o eventuală inserare a unor dispoziţii explicative (...) într-un act normativ aplicabil tuturor categoriilor profesionale', a afirmat Livia Stanciu.

Ce înțelege Livia Stanciu prin informator și colaborator al serviciilor secrete

În opinia sa, textul propus, care prevede că 'prin informator, respectiv colaborator se înţelege persoana care, în afara atribuţiilor de serviciu, furnizează date sau informaţii serviciilor de informaţii', este destul de ambiguu şi putea da naştere şi unor situaţi absurde. 'Formularea acesta generică (...) ar putea aduce o persoană, să zicem, în sfera dobândirii calităţi de inculpat. Pe o situaţie concretă, dacă o persoană cu calitatea pe care o cere Legea 303/2004 află despre o altă persoană că pregăteşte, să zicem, un atac terorist şi, atâta vreme cât noi, prin acest text, nu facem distincţia tipului, naturii de date sau de informaţii, aduce la cunoştinţa Serviciului de Informaţii pentru a preîntâmpina un atac terorist, după modul în care este redactat acest text de lege capătă calitatea pe care dumneavoastră încercaţi să o explicitaţi', a mai spus preşedintele ÎCCJ.

[citeste si]

Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a apreciat că definirea noţiunilor de informator şi colaborator ar trebui să existe în legile privind siguranţa naţională. 'Opinia mea modestă este că nu trebuie să definim, la fel cum nu trebuie să definim ce este lucrarea ştiinţifică în legea de executare a pedepselor. Cred că nu este locul în Legea 303/2004 să definim ce înseamnă informatorul sau colaboratorul. Mărturisesc că nu am verificat, dar legile siguranţei naţionale definesc aceste noţiuni. Şi dacă nu le definesc, ar fi cazul, poate, (...) să sugerăm ca acea lege să fie modificată', a spus Raluca Prună. Din punctul său de vedere, o astfel de propunere ar trebui să fie făcută doar pe baza unei analize a impactului concret pe care l-ar avea. 'Eu am să votez împotrivă din motive de rigoare (...). Dacă în final această propunere ajunge la minister, o să discut în grupul de lucru în care sunt şi reprezentanţi ai CSM, şi ai Înaltei Curţi, şi asociaţiile de magistraţi, iar dacă se va vota acolo, o să propun această modificare legislativă', a precizat ministrul Justiţiei. Legea 303/2004 prevede că 'judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii'. (Agerpres)

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel