Conflict de interese între două companii auto majore la COSR, cu sportivii români în centrul atenției.
Într-un context tensionat al olimpismului românesc, două mari companii auto, Toyota și Hyundai, se află într-o confruntare de orgolii, iar sportivii români medaliați la Jocurile Olimpice de la Paris sunt prinși în mijlocul acestui conflict.
Toyota, unul dintre cei mai mari producători auto din lume și partener oficial al Comitetului Olimpic Internațional (CIO), a anunțat încă din 2017 un parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR). Acest parteneriat a adus beneficii sportivilor români, care au primit mașini Toyota după succesul lor la Jocurile Olimpice de la Tokyo 2020. Medaliații de aur au fost recompensați cu modele Toyota C-HR Full Hybrid, iar cei cu argint cu Toyota Corolla Touring Sports Full Hybrid.
La începutul acestui an, în februarie, conducerea COSR a participat la un eveniment organizat de Toyota România, unde s-a reiterat promisiunea că medaliații de la Paris vor fi, de asemenea, recompensați cu mașini Toyota. Președintele COSR, Mihai Covaliu, a declarat cu această ocazie: „Ne dorim ca, la Paris, un număr cât mai mare de sportivi români să câștige medalii și, astfel, să fie recompensați cu un automobil de la Toyota, în funcție de culoarea medaliei”.
Însă, în ciuda acestei promisiuni, Ion Țiriac a intrat pe neașteptate în scenă și a schimbat jocul. Pe 30 iulie, imediat după ce David Popovici a câștigat aurul la 200 de metri liber la Paris, Țiriac a anunțat că va recompensa fiecare medaliat cu aur olimpic românesc cu câte o mașină Hyundai.
La doar câteva zile după întoarcerea sportivilor din Franța, Țiriac a organizat un eveniment fastuos la București, unde a premiat cei 16 medaliați români. Recompensele au variat în funcție de medalie: aurul a fost premiat cu un Hyundai Ioniq 5, argintul cu un Hyundai Kona, iar bronzul cu un Hyundai Bayon. În plus, sportivii care au câștigat mai multe medalii au primit câte două mașini. Evenimentul a fost o demonstrație de forță și a atras atenția asupra implicării directe a lui Țiriac în sprijinirea sportivilor români.
Prezența la acest eveniment a conducerii COSR, inclusiv a lui Mihai Covaliu și Elisabeta Lipă, a generat o reacție negativă din partea Toyota. Compania japoneză, partener oficial al CIO, s-a simțit neglijată și trădată, având în vedere investițiile majore făcute în susținerea COSR și a sportivilor români. Situația a escaladat rapid, iar nemulțumirea Toyota a ajuns la nivel înalt în cadrul CIO, care a cerut explicații de urgență de la București.
CIO este cunoscut pentru reglementările stricte referitoare la publicitatea asociată Jocurilor Olimpice, iar utilizarea simbolurilor olimpice de către entități neafiliate este interzisă. În cadrul evenimentului organizat de Țiriac, pe mașinile dăruite medaliaților au fost inscripționate logo-ul Paris 2024 și simbolul cercurilor olimpice, ceea ce a încălcat aceste reguli. Acest aspect a complicat și mai mult situația, aducând tensiuni suplimentare în relația dintre COSR și partenerii săi.
Situația rămâne tensionată, iar efectele pe termen lung asupra colaborării dintre Toyota și COSR sunt încă neclare, în timp ce Țiriac continuă să își consolideze influența în lumea sportului românesc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu