Dialog halucinant între realizatorul TV Radu Șerbănescu și Ada Meseșan, purtătoarea de cuvânt CFR, având la bază probleme semnalate de călători cu privire la lipsa climatizării în trenuri și întârzieri grave: "Nu e vorba de săraca șină, pentru că și călătorul suportă" / "Dar cât suportă călătorul?".
Atașăm doar câteva statistici ori date validate de presă în trecut, după care vă lăsăm să urmăriți dialogul între realizatorul TV și reprezentanți ai CFR, care a avut la bază probleme semnalate de călători în trenul București-Iași: temperaturi de peste 40 de grade timp de (la momentul discuției) 3 ore.
Trenul în discuție ajunge "la timp" la destinație în aproximativ 6 ore și jumătate.
O privire rapidă pe site-ul mytrain.ro arată că:
În 2533 zile (2017-08-01 → 2024-07-09), în cele 30 gări monitorizate, trenurile au acumulat un total de 7.925.159 minute (5.504 zile) de întârziere.
Media zilnică a întârzierilor în gările monitorizate a fost de 3.129 minute (2 zile).
În total, cele mai multe întârzieri s-au înregistrat în București Nord (879.720 minute).
Ziua cu cele mai mari întârzieri a fost 2017-08-04 când s-a înregistrat un total de 23.677 minute de întârziere în gările monitorizate.
Potrivit unor reportaje realizate de Digi24 în 2023, "pe parcursul anului trecut (în 2022), întârzierile trenurilor de călători au însumat 4.326.618 de minute. Asta înseamnă 3004 zile, adică 8,2 ani".
Judecătorii din Japonia au hotărât că un mecanic de tren din Japonia al cărui angajator i-a redus salariul din cauza unei întârzieri de un minut îşi va primi banii înapoi, echivalentul a 43 de cenţi americani. Din păcate însă bărbatul nu a mai trăit pentru a afla că a câștigat în instanță.
Tribunalul districtual din prefectura Okayama i-a ordonat marţi companiei feroviare West Japan Railway (JR West) să îi plătească acestui conductor de tren, care a murit în 2022, despăgubiri de 56 de yeni, inclusiv pentru plata neachitată a orelor suplimentare, relatează cotidianul nipon Yomiuri Shimbun, citat de Agerpres.
În continuare vom prezenta dialogul (pe alocuri neinteligibil) între Radu Șerbănescu și Ada Meseșan, purtătoarea de cuvânt CFR.
Radu Șerbănescu: În ceea ce privește traficul pe Valea Oltului, decizia este luată, va fi închis, însă statul român spune că putem să ne urcăm în tren.
CFR așadar a anunțat trenuri noi astăzi pentru navetiștii de pe Valea Oltului care nu mai au cu ce să călătorească. Același CFR care nu reușește să asigure condiții decente nici măcar pe rutele existente. Și avem un exemplu nou chiar acum, vedeți și în imagine, este vorba despre o călătorie de coșmar pentru sute de călători din trenul București-Iași.
40 de grade în vagoane, iar oamenii au sunat la CFR, au cerut ajutor. Telespectatorii Digi24 ne-au trimis imaginile pe care le vedeți acum, în care ei vorbesc despre iadul fierbinte din garnitura de tren. Nu mai mult de 3 ore deja în 40 de grade în trenul unde se merge cu toate ușile și geamurile deschise, spune un telespectator Digi24, care susține că ar fi încercat să-i ajute totuși controlorii, însă nimeni nu s-a descurcat să remedieze problema.
Oamenii spun că nu este un caz izolat, spun că în fiecare zi acest traseu e parcurs de călători în aceleași condiții. Eu vă spuneam mai devreme că așteptam reacția CFR, ei bine, o avem acum, chiar în direct este cu noi doamna Ada Meseșan, purtătorul de cuvânt al CFR Călători. Mulțumesc pentru intervenție. Ce transmite compania celor care au suportat aceste condiții?
Ada Meseșan: Bună ziua domniei voastre și telespectatorilor dumneavoastră! Ca orice jurnalist, ați pus niște tușe puțin mai dure decât sunt în realitate.
[N.r., precizăm că Radu Șerbănescu și Ada Meseșan își intercalează discursurile, câteva părți fiind neinteligibile.]
Radu Șerbănescu: Doamna Meseșan, dumneavoastră mergeți cu CFR Călători? Vi se pare că descrierea mea a fost exagerată? Eu cred că descrierea mea este sub condițiile din realitate (...). Nu a surprins corect condițiile pentru că mă trageți la răspundere. Condițiile pe care CFR Călători le oferă când sunt sub acele tușe. Vă rog!
Ada Meseșan: Mă lăsați să vorbesc? După aceea puteți să comentați ce doriți.
Radu Șerbănescu: Ați început cu o opinie legată de felul în care am prezentat știrea și am ținut să vă clarific.
Ada Meseșan: Și eu vreau să vă clarific și pe dumneavoastră și pe alți telespectatori. Ați spus că în toate trenurile sunt călătorii de coșmar și iad. Acest lucru a fost singurul reproș.
De ce vă spun acest lucru? Și după aia revin punctual la subiectul de știri. Sunt 1.200 de trenuri pe zi în circulație. 1.200 de trenuri pe zi ale CFR Călători. Care acoperă peste 80% din întinderea țării. Din aceste 1.200 de trenuri pe zi, doar în 2-3% sunt semnalate probleme. Și e firesc să fie probleme. Acum revenim la subiectul pe care mi l-ați propus dumneavoastră.
Radu Șerbănescu: Cum ați ajuns la concluzia asta că sunt 2-3%? Ați spus că sunt 2-3% semnalate. Asta nu înseamnă că acestea sunt toate. Pentru că poate oamenii nu mai anunță, doamna Meseșan.
Ada Meseșan: Ba da, anunță. Să știți că noi primim din toate părțile, pe toate liniile de comunicare, probleme. Referitor chiar la cele pe care le-ați amintit, de București-Iași, 1663, pentru că am verificat imediat, s-au primit semnalizări din partea călătorilor, au intrat în legătură cu CFR Călători.
Radu Șerbănescu: Doamna Meseșan, haideți să facem o matematică, faceți cu mine. Aveți imagine de la Gara de Nord. Avem la sosiri 12 trenuri, că am numărat eu rapid acum. Din ele, 6 au întârzieri. Deci matematic vorbind, 50% din cursele dumneavoastră au probleme. Apropo de 2% de mai devreme.
Citește și - Cititor DC News: "Rușine, CFR!" / CFR: "Ne cerem scuze, nu ne așteptam la așa ceva".
Ada Meseșan: Problemele de climatizare, domnule moderator, NU de întârziere. De întârziere... Dumneavoastră ați fi putut și mai bine că sunteți jurnaliști. Noi repetăm în permanență de când a început canicula, inclusiv zilele trecute am amintit din nou, că intervin restricții de viteză din cauza caniculei.
Șina nu mai face față temperaturii de la sol, care poate să depășească 50-60 de grade și mai vine și trenul, care fiind și el supraîncălzit, presează și mai mult șina.
Radu Șerbănescu: Asta vă reproșează și oamenii, doamna Meseșan, că această călătorie este și mai lungă, și se mai adaugă... Asta spun și oamenii.
Ada Meseșan: În toată Europa sunt aceleași restricții. dumneavoastră mă auziți ce spun? În toată Europa sunt aceleași restricții. Arătați chiar dumneavoastră lucrurile acestea. În situații de căldură extremă, se curge la soluția de a reduce viteza de călătorie, pentru că nu mai suportă șina și căldura de la sol.
Radu Șerbănescu: Bun, dar vă întrebați și cât suportă călătorul, că eu înțeleg că aveți grijă de cât suportă șina. Nu, dumneavoastră vorbiți acum de cât suportă săraca șină. Eu vă întreb cât suportă săracul călătorul.
Ada Meseșan: Nu e vorba de săraca șină, pentru că și călătorul suportă.
Radu Șerbănescu: Dar cât suportă călătorul?
Ada Meseșan: Acum îmi dați voie să revin la cazul pe care l-am dat. V-am spus, din 1200 de trenuri pe zi, sunt cazuri de acestea unde sunt probleme cu climatizarea, punctuale, cam 2-3% din 1200 de trenuri în transport. Am verificat cazul pe care dumneavoastră l-ați indicat. Pentru că călătorul în cauză a anunțat la CFR călători. De aceea știam despre ce este vorba. S-a verificat. Vagonul 4, din trenul 1663, București-Iași, a avut, într-adevăr, problemă cu climatizarea.
Radu Șerbănescu: Ce mai caută pe traseu, doamna Meseșan, aceste vagoane? Ce mai caută pe traseu aceste vagoane? De ce se întâmplă aceste defecțiuni?
Ada Meseșan: Sunt punctuale, nu sunt permanente. Asta trebuie să înțelegeți.
Radu Șerbănescu: Și cum știe călătorul să...
Ada Meseșan: Controlorul de tren, prima lui măsură, a fost să ducă călătorii în alte vagoane, unde mai existau locuri. Trenul era, într-adevăr, la proporții de 90% ocupat. Ok, după aceea a intervenit un electrician. Ce s-a întâmplat?
S-a supraîncălzit compresorul de climă care mișcă freonul. Acela, din cauza căldurii prea mari de la nivelul șinei, s-a oprit. Se întâmplă, îl oprești cam 10 minute, și după aceea încearcă să se reinstaleze, să se reintre din nou în circulație.
În marea majoritate a cazurilor se întâmplă. Uneori nu se întâmplă, deși când pleacă în cursă, toate, dar absolut toate trenurile, sunt verificate, se verifică la fiecare plecare și filtrele, și freonul, și compresorul de climă. Se întâmplă situații, deci a fost în vagonul 4 acest caz dramatic, bineînțeles.
Radu Șerbănescu: Dar eu zic că vă asumați procentul ăsta de 2-3%, eu cred că oamenii care ne urmăresc acum, doamna Meseșan, când vă aud că 2-3% din trenuri au probleme, se amuză copios ca să nu spun altceva.
Ada Meseșan: Asta este părerea dumneavoastră.
Radu Șerbănescu: Bun, da, e părerea mea.
Ada Meseșan: Dacă dumneavoastră generalizați, atunci nu e bun. Eu pot să vă spun...
Radu Șerbănescu: Dați-mi un procent, pentru un drum București-Arad/Arad-București, cam care șansele sunt pice climatizarea și la dus și la întors, doamna Meseșan? Cam care sunt șansele ca unii călători din clasa 1 să fie mutați la clasa 2, pentru că acolo sunt condițiile mai bune?
Cam care sunt șansele ca la clasa 1 oamenii sunt scoși afară, pentru că este fum și este viața lor pusă în pericol? Deci vă spun, la o călătorie dus-întors București-Arad, ai șanse 100% să nu ai aer condiționat. Dar când vă aud pe dumneavoastră cu 2%, mi se pare...
Eu de asta spun, probabil că dumneavoastră vă asumați acest 2% și oamenii care ne urmăresc știu dacă se întâmplă la două cazuri din 100% să vadă probleme la CFR.
Ada Meseșan: Eu v-am dat niște date precise. N-am făcut jurnalism acum, pe subiectul acesta. Și am descoperit unde a fost defecțiunea. Într-adevăr, nu s-a putut repara decât într-un grad prea minor.
Radu Șerbănescu: Încercam să mă gândesc la telespectatorii noștri cum vor fi reacționat când v-au auzit pe dumneavoastră de procentul ăsta de 2% dintre unele trenuri CFR care au probleme cu climatizarea.
Ada Meseșan: Eu sunt un om serios care vă prezint datele, de aceea m-ați sunat, ca să vă prezint datele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu